Hej!
Satte fast ett par skruv i husgrund men det visade sig vara en tunn ihålig grund med cellplast 1-2 cm bakom betongen.
Ringde en polare som sa att man bygger så numera och att skruven kan sitta (men inte har så mycket bärighet). Ska hålla en trall på plats, så kan pallra upp ett par platter under.

Gjorde jag grunden dålig med mina hål? Bygger man med cellplast bara någon centimeter bakom lite betong? Kan jag fortsätta sätta skruvar i grunden eller skadar jag cellplasten/släpper in fukt nu?

Tacksam för svar.
 
Kantblocken man använder är isolerade för att inte kyla plattan, sån sort mao. Går att fästa nån småpryl i, ett kabelskydd tex, men inte mer.
 
  • Gilla
Byggstinsen
  • Laddar…
Det du skruvat i är inte grunden. Det är ett isoleringsblock med ett tunt lager betong på.
Tvådelad konstruktion, en del i polystyrenskum, en del i betong, formad som en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan gjuts plattan innanför den. Det är ingen ide att försöka skruva något i den.
 
  • Gilla
Sampht78
  • Laddar…
Aha, ajaj det var synd! Är det skada av att ha gjort ett hål månntro?
 
B Byggstinsen skrev:
Hej!
Satte fast ett par skruv i husgrund men det visade sig vara en tunn ihålig grund med cellplast 1-2 cm bakom betongen.
Ringde en polare som sa att man bygger så numera och att skruven kan sitta (men inte har så mycket bärighet). Ska hålla en trall på plats, så kan pallra upp ett par platter under.

Gjorde jag grunden dålig med mina hål? Bygger man med cellplast bara någon centimeter bakom lite betong? Kan jag fortsätta sätta skruvar i grunden eller skadar jag cellplasten/släpper in fukt nu?

Tacksam för svar.
Välkommen till forumet @Byggstinsen!

Visst kan du skruva även i en modern grund, men du får se till att borra djupt och använda långa skruvar så du får ordentligt fäste i betongvoten innanför cellplasten
 
  • Gilla
Byggstinsen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.