Hej alla!

Läst länge på forumet men nu behöver jag hjälp.

Har ett hus från tidigt 40-tal med oinredd källare. Det är såklart målat på väggar och golv där nere. :)
Jag hade tänkt rulla ut en öppen heltäckningsmatta i ena rummet i källaren. Innan jag gör det så tänkte jag ta bort så mycket färg som möjligt från golvet. Har en vinkelslip, diamantskiva och dammkåpa så ni förstår säkert att det blir tufft att ta bort varenda centimeter.

Rummet är ca 30 kvm och ska användas som lager/gym.

Mina frågor lyder:

1. Kan jag slipa upp fläckvis och låta golvet andas på så sätt innan jag slänger dit mattan eller behöver jag ta bort all färg?
Som ni ser på bilderna så är en del av golvet redan flagnat (var plastmatta där innan) medan en del sitter som berget. Hade helst velat slipa några streck/cirklar lite här och var. Plattan är nog inte isolerad, skulle helst vilja undvika flytspackel.

2. Mot väggen där det är svart har det suttit hyllor av trä vilket har resulterat i detta. Ska fortsätta tvätta där och sen skulle jag vilja slipa bort den nedre delen, lägga på ny puts och måla med öppen färg. Blir det knäppt att bara ta nedre delen av väggen eller går det bra att skippa övre delen som inte är påverkad av fukten?

3. På en bild ser ni hur det ser ut mellan vägg och golv. Spricka/öppning. Hur lagar jag detta bäst?


Tack för svar <3
 
  • 20230721_092533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg möter smutsigt golv med fläckar och slitage. Nedsmutsning och förmodad fuktskada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett förfallet rum med fläckig, skadad betonggolv och smutsiga, missfärgade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet golv, betong, flagande färg, skuggor, del av stol, vagt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skrivbordsben på hjul, betonggolv, skuggor, nötta ytor, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg och golv med fläckar, sprickor och skrapmärken, nedgånget och gammalt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
30kvm hade jag hyrt en golvslipmaskin, hade nog inte idag kört de med vinkelslip idag. Förmodligen går det bra om det är en maskin som är gjord för det. Bra stoftavskiljare behövs nog för att slippa värsta dammet. Finns cementbaserade spackel men jag hade nog gått på kakelfix om du inte putsat förut och måste ha helslätt. Om du måste fixa allt eller inte är nog helt upp till dig. Är det dränerat på utsidan och vill ha samma yta på alla ytor är det nog lättast slipa bort plastfärgen(?) först.
 
  • Gilla
Emelie5
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
30kvm hade jag hyrt en golvslipmaskin, hade nog inte idag kört de med vinkelslip idag. Förmodligen går det bra om det är en maskin som är gjord för det. Bra stoftavskiljare behövs nog för att slippa värsta dammet. Finns cementbaserade spackel men jag hade nog gått på kakelfix om du inte putsat förut och måste ha helslätt. Om du måste fixa allt eller inte är nog helt upp till dig. Är det dränerat på utsidan och vill ha samma yta på alla ytor är det nog lättast slipa bort plastfärgen(?) först.
Hej!
Tack för svar! Misstänkte att det kan bli lite väl mycket slipning med en vinkelslip.
Därav frågan om jag kan vara lite lat och bara öppna upp fläckvis på golvet?

Planen är att göra en ordentlig renovering om några år, just nu vill jag bara att det ska bli lite mer anständigt där nere. Heltäckningsmattan och fixa missfärgningar egentligen..

Det är dränerat men det är inte snustorrt där inne. Mycket är nog fukt som inte får komma ut.
 
Hyra en flex, golvslipning och stoftavskiljare en helg så är det löst både väggar och golv. Men klart det blir bättre om du öppnar så mycket du orkar. Fixar du det nu slipper du tråkiga när det är dags att göra finjobbet 😁
 
  • Gilla
Emelie5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.