Planerar att ev bygga ut mit hus. Min plan innebär att jag kommer att bygga så nära tomtgräns jag bara kan, för att maximera ytan i huset. Min granne är negativ:mad: till bygget, trots att hans hus i sin tur är byggt mot tomtgräns, bort i från mitt hus.

Har skickat in bygglovsansökan och blev uppringd i går av en handläggare. Första intrycket av killen var kanon:), supertrevlig och seriös och han har redan gjort mer än vad jag räknat med, bla kontatktat lantmäteriet för att kolla vilka servitut som gäller/kommer gälla(tomten är under avstyckning). Han verkade rätt positiv, trodde att ärendet skulle kunna gå igenom trots granne.

Dock "varnade" han mig för att komma för nära tomtgrän då det skulle kunna bli praktiska problem vid byggnation och ev senare.

Bla kan grannen vägra mig att ställa byggnadställningar på hans tomt, kan vara svårt att gräva grunden utan att "nudda" han mark. Sedan kan grannen i princip hindra mig att måla eller öppna fönstren om dom då kommer att sticka in på hans tomt.

Helst vill jag ha ngt slags servitut för att lösa ovanstående. Men om inte dte går att fixa, hur nära tomtgräns skulle ni rekommendera mig att bygga, som närmast?

Har nån ngn aning hur ett servitut skulle kunna se ut? Kan man tvinga på grannen ett sådant, eller har han veto?
 
Jag tycker det verkar väldigt konstigt att handläggaren verkade positiv till att detta skulle gå igenom. Jag antar att det är 4,5 m som gäller även i er detaljplan?
 
Jag tycker också att det låter konstig. Och att du skulle behöva gå på grannens tomt för att måla fasaden itp... det låter oacceptabelt (om det är vanlig villa).
Din granne kan ju plantera energiskog eller fixa staket itp, så att du kommer inte åt din fasad eller blir betalningsskyldig för eventuella skador.
Min f.d. granne hade problem att få bygga garage med 0,5 m avstånd från tomtgränsen trots att vi tyckte det var bra ide och godkände alla ritningar.
 
  • Gilla
Aantee16
  • Laddar…
I någorlunda normala fall skall det inte gå att få bygglov för något så nära gränsen som du nämner, oavsett om grannnen godkänner eller ej. Sedan kan det finnas områden där speciella regler gäller.
 
zno skrev:
Jag tycker det verkar väldigt konstigt att handläggaren verkade positiv till att detta skulle gå igenom. Jag antar att det är 4,5 m som gäller även i er detaljplan?
Varför skulle 4,5 meter gälla i hans detaljplan? Det är vanligt nuförtiden att andra avstånd gäller (exempelvis i min detaljplan). I gamla planer brukar 4,5 meter ofta gälla.

Nu har ju frågeställaren inte sagt vad som gäller, men eftersom grannen har byggt ända ut till tomtgräns och handläggaren varit positiv till frågeställarens möjlighet att göra det, oavsett om grannen gillar det, så låter det ju som att detaljplanen tillåter det i hans område. Det finns detaljplaner som tillåter bygge ända ut till tomtgräns, ibland bara på ena sidan av tomten (och prickmark på andra sidan), så att husen ändå hamnar en bit ifrån varandra.

Men, nu har jag ju ingen aning om vad som gäller i detta fall, men det var inte heller vad som frågades om. Frågan gällde väl hur nära man kan bygga en granne som inte låter en använda hans mark för byggtrafik, byggställning och annat. Det har jag inget bra svar på, men det är rätt ordentligt mycket smidigare om det trots allt går att få till en lösning med grannen. Så, ge inte upp dina försök att få till en lösning som grannen är ok med. Kanske kan du försöka få honom att bli lite delaktig i projektet genom att visa alla ritningar och lyssna på hans önskemål.

Om han förstår att huset kommer upp med eller utan hans medverkan, men att han kan tjäna på att det sker en dialog som innebär att hans olägenhet av huset minskas, så kan han nog stå ut med lite under byggtiden.
 
Jag förstår det som att tomterna är relativt små iom att man vill utnyttja ytan till max och kunna bygga större.
Detta innebär ju att det blir rätt trångt mellan husen och grannarna grannarna kommer alldedeles inpå en.
Jag skulle aldrig i ett sånt läge gå med på att låta ngn bygga närmare tomtgräns än vad planen tillåter.
Tänk också på att om du placerar huslivet i tomtgräns så kommer taksprånget/takfoten att sticka in på granntomten ca 0,5-0,7 meter, lär väl inte vara så uppskattat?
Att TVINGA grannen skriva på ngt servitut angående användande av hans tomt är inte möjligt om han inte går med på det frivilligt men varför skulle han göra det?
Angående närmaste avstånd till tomtgräns för att praktiskt kunna bygga/underhålla ditt hus skulle jag nog gissa att du minst behöver ha runt 2,5 meter.
 
tack för alla svar.
Detaljplanen säger inget om avstånd, och är gammal, typ innan -77. Detta innebär att 4,5 gäller i normalfallet.
Dock är det ett gammalt område med små tomter, 250kvm -> 425kvm. detta innebär i princip att det är obyggbart om man skall följa 4,5 m. 250 kvm -> 14*14 m -2*4,5 -> 5*5 meter byggbart, 25kvm byggyta.. I minsta laget.

Om det skulle vara 2,5 meter som närmast praktiskt byggbart så fallerar hela mitt projekt, då tillbyggnaden blir för liten. Jag tror jag kan bygga inifrån tomten, behöver inte ställa
grävare eller sånt på grannens tomt. Ev byggnasställningar.

Ang takutsprång, så behöver dessa inte vara 50 cm, har sett massa hus med typ 20 cm i områden nära mig.

Ang servitut, så håller lantmäteriet just nu på och styckar av våra tomter. Jag har redan en gammal förrådsbyggnad dikt an kommande tomtgräns, ungefär där jag ämnar bygga ut.. Jag antar att jag behöver servitut för att kunna underhålla denna i framtiden. Om inte har jag problem om granner bråkar. Så om servitutet blir generellt skrivet så borde det även kunna täcka ev utbyggnad.

Mitt alternativ är sälja.. Vill inte då jag stormtrivs annars i området.
Eller riva ett väl fungerande hus, och bygga ett nytt större och högre några meter bort. Då kan jag nog få det inom detaljplan, ev pyttesmå avvikelser. Dessutom tror jag denna lösning skulle bli mycket sämre för granne, då jag skulle kunna bygga 2plan. 7,2m högt. Det jag vill bygga till nu är 1,5 plan på ca 5m höjd.
 
pason_67 skrev:
Om det skulle vara 2,5 meter som närmast praktiskt byggbart så fallerar hela mitt projekt, då tillbyggnaden blir för liten. Jag tror jag kan bygga inifrån tomten, behöver inte ställa
grävare eller sånt på grannens tomt. Ev byggnasställningar.
FÖr byggnadsställning etc. så kan man klara sig med 2 m till tomtgränsen.
Vad som behövs för att kunna schakta för grunden utan att gord från granntomten följer med beror på vilka markförhållanden som råder. Är det styv lera så kan man schakta i princip lodrätt. Är det däremot sand så har man en rasvinkel på 45 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.