S sjoelund skrev:
Om det är så att de monterat det med fogskum och tillverkaren säger att man inte får så att det ju inte fackmannamässigt utfört och det fönstret behöver göras om...
Stämmer, Villafönster uppger detta.
 
  • Gilla
mushu och 4 till
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Vilket r*vhål till hantverkare.
Bilden med kundnr 7 var väl inte från denna hantverkare utan en tidigare?
TS får gärna förtydliga här, känns tråkigt om den firman ska få ta obefogad skit för XXXXX dåliga attityd.

Men överlag lägger alltså XXXXX på 1 timmes arbete som han verkar ha bjudit på tidigare bara för att kunden ifrågasätter fakturan?

XXXXX erkänner att de köpt in utrustning även fast han visste att kund inte ville detta, nu stryker han materialkostnaden men lägger på 0.5h arbete för att returnera något han inte skulle köpt från början?

Rör det sig om några hundralappar skulle jag bara betala och sen be XXXXX dra åt helvete och för all framtid prata skit om honom och företaget.
Hej, ja bilden är från en annan hantverkare - där jag betalade en tredjedel för tigersågsbladen och och tyckte det var väldigt dyra blad.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se det pragmatiskt. XXXXX har med all sannolikhet som personlighetsdrag att han inte bryr sig ett skit om vad du tycker om honom (ligger högt på non-agreeable). Han har dessutom byggt ett företag i en extremt manlig bransch där attityden är går det så går det och att vara trevliga mot varann ingår inte i kulturen, det är en klassisk repressiv manlig kultur. Du är inte den första konsumenten som han stöter på som trilskas med betalningen.

Du är inte i en position att rappa upp honom på något verksamt sätt. Så betala och gå vidare säger jag. Du har inget att vinna här.
Lite märklig rekommendation, tycker jag. Föreslår istället att du betalar vad du tycker är skäligt, håller inne med resterande samt bestrider eventuella krav. Vill de ha det sista får de stämma dig. Relativt liten risk att de går vidare med det och gör de mot förmodan det (och vinner, risken för vilket är ännu mindre) återstår bara för dig att betala det som återstår. Det är ett så litet belopp att det inte blir några rättsliga kostnader att tala om.

Generellt sett tycker jag att konsumenter är alltför mesiga i dessa lägen och att hantverkare får igenom alltför mycket för att konsumenten inte vågar säga nej.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
johannord och 24 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är det så att det finns tydligt i skrift de villkor du nämner, du står för material, så kan du betala det som du anser skäligt enligt avtal och överenskommelsen, eventuellt även avdrag för förlust av garanti på fönstren. Sedan blir det upp till hantverkaren att stämma dig på resterande belopp. Är det en sur jäkel med för lite jobb så kanske han tycker det är värt besväret även om han vet att det är hans eget fel. Så innan du väljer den vägen se om du själv tycker det är värt besväret.
Jo, generellt har jag rätt att få felet åtgärdat (gällande fönster) och hålla inne med betalning tills detta är åtgärdat).
Har på sms att jag införskaffat allt material och det står ju också att det köpt det för ”säkerhetsskull”.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E EB2 skrev:
Lite märklig rekommendation, tycker jag. Föreslår istället att du betalar vad du tycker är skäligt, håller inne med resterande samt bestrider eventuella krav. Vill de ha det sista får de stämma dig. Relativt liten risk att de går vidare med det och gör de mot förmodan det (och vinner, risken för vilket är ännu mindre) återstår bara för dig att betala det som återstår. Det är ett så litet belopp att det inte blir några rättsliga kostnader att tala om.

Generellt sett tycker jag att konsumenter är alltför mesiga i dessa lägen och att hantverkare får igenom alltför mycket för att konsumenten inte vågar säga nej.
Vad är märkligt med min rekommendation, den är ju identisk med din rekommendation?

Sen får TS ställa sig frågan hur mycket personligt nöje eller obehag en konflikt om några eventuellt oskäligt fakturerade hundralappar skulle ge. Eggar det TS så kan han ju ta den fighten, tycker TS det mest är jobbigt så skit i det. Det är ju en personligt val.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
A Alexn72 skrev:
Fogskummades ett fönster på ovansidan eller monterades alla fönster med fogskum?
Ett av fem fönster använde de fogskum som drev (vilket jag upptäckte i efterhand).
 
Excel
Han verkar krängt, underförstått menar han att du ska vara tacksam och acceptera den saltade fakturan eftersom han ”ställde upp”

Att han använde två sågblad trot jag inte ett skvatt på, han har såklart använt sågblad som satt i maskinen ffån förra jobbet.
 
  • Gilla
johannord och 4 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Stämmer, Villafönster uppger detta.
Då är det ju klart här? bara bestrida fakturan och dra det via ARN.
 
  • Gilla
johannord och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mattias.rask mattias.rask skrev:
Stämmer, Villafönster uppger detta.
mattias.rask mattias.rask skrev:
Ett av fem fönster använde de fogskum som drev (vilket jag upptäckte i efterhand).
Frågan är ju då om du vill reklamera detta som ett fel i tjänsten. Huvudspåret är som du själv konstaterar att firman får åtgärda felet. Det ger ju ännu fler interaktioner med firman for better and worse. Jag gissar for worse.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är märkligt med min rekommendation, den är ju identisk med din rekommendation?

Sen får TS ställa sig frågan hur mycket personligt nöje eller obehag en konflikt om några eventuellt oskäligt fakturerade hundralappar skulle ge. Eggar det TS så kan han ju ta den fighten, tycker TS det mest är jobbigt så skit i det. Det är ju en personligt val.
Jag tänkte samma som EB2, att det ar en märklig rekommendation. Jag tolkade "Så betala och gå vidare säger jag. Du har inget att vinna här." som att du menade att TS skulle betala hela fakturan.
 
  • Gilla
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänkte samma som EB2, att det ar en märklig rekommendation. Jag tolkade "Så betala och gå vidare säger jag. Du har inget att vinna här." som att du menade att TS skulle betala hela fakturan.
Jag hade ju ett utbyte med TS. Inlägget före anger att TS ska bedöma vilket belopp som är skäligt att betala:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt att begära en specificerad faktura och den har du väl fått nu i form av emailet. Du kan nu göra en bedömning om fakturan är skälig och ska betala det det skäliga beloppet om ni inte har kommit överens om ett pris för tjänsten.
Jag skulle själv nog inte bråka om några hundralappar på vad jag antar är en faktura på ett betydligt större belopp än så. Mitt liv är för kort för att bråka med osnytna hantverkare om tramspengar, min tid är helt enkelt värd mer än så. Och hur visa att de har saltat fakturan, tigersågsbladen tycks ju stämma prismässigt när jag googlar. Resorna är säkert också korrekta på km.

Men nu senare har ju också TS tagit upp att firman inte har genomfört tjänsten fackmässigt (fogskummet). Det innebär att frågan kompliceras om det också ska hållas inne pengar för detta.
 
  • Gilla
Bokskogsbacken och 9 till
  • Laddar…
V
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var en rejält kränkt hantverkare det, troligen har han tröttnat på jobbet så här när medelåldern och byggkonjunkturen har vikit. Referenserna till semester och sitt eget offerskap tyder på det. Ja vad kan man säga? Gör inte affärer med den personen igen.

Du har rätt att begära en specificerad faktura och den har du väl fått nu i form av emailet. Du kan nu göra en bedömning om fakturan är skälig och ska betala det det skäliga beloppet om ni inte har kommit överens om ett pris för tjänsten.
Kränkt ?

Tycker han är helt jäkla klockren som redovisar exakt.

De är ju precis de alla verkar va ute efter. Va gnälls de över ?

Är nästa steg att hantverkaren betalar för att få utföra arbetet.

Klockrent där ts blir tillrättavisad gällande fogskummet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
johannord och 33 till
  • Laddar…
Fairlane
V Villaägarenr1 skrev:
Kränkt ?

Tycker han är helt jäkla klockren som redovisar exakt.

De är ju precis de alla verkar va ute efter. Va gnälls de över ?

Är nästa steg att hantverkaren betalar för att få utföra arbetet.

Klockrent där ts blir tillrättavisad gällande fogskummet.
Vilken skräll att du står på hantverkarens sida... Frågan är om du ens skulle tycka hantverkaren gjorde fel om han misshandlade kunden. Du tycker alltså att hantverkaren gjort rätt som använt fogskum trots att tillverkaren sagt att det inte är ok?
 
  • Gilla
  • Haha
johannord och 37 till
  • Laddar…
V
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken skräll att du står på hantverkarens sida... Frågan är om du ens skulle tycka hantverkaren gjorde fel om han misshandlade kunden. Du tycker alltså att hantverkaren gjort rätt som använt fogskum trots att tillverkaren sagt att det inte är ok?
Tycker de gnälls över mer än bara skummet.

Vill inte ens konsumenten betala för ett tigerblad kanske man skall göra jobbet själv.

Att hantverkaren innan köpte skitblad för 80 spänn på jula o nästa på ahlsell för 300. Va spelar de för roll. Man jobbar inte med skit. Hantverkaren gör helt rätt. Bättre blad. Mindre slitage på handleder och kropp. De kostar att ha andra göra sitt eget skitjobb.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
katos och 28 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
mushu och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.