Jag har köpt in nya OSB-skivor från Hornbach och kollade inte så noga i hallen men efter montage så ser jag att vissa träbitar i skivorna är mörkt grå. Kan det vara mögel och är det i så fall något att göra åt eller bara montera ner och byta ut? Har sett det här tidigare så om det är mögel känns det som ett återkommande problem på osb-skivor…
 
  • En närbild på spånskiva eller OSB (oriented strand board) som visar texturerade träflisor komprimerade tillsammans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av OSB-skiva (oriented strand board), byggnadsmaterial bestående av ihoppressade träflisor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träspån och flisor närbild, möjligt arbetsbänksunderlag eller träbearbetning. Naturliga färger och texturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på spånskiva och en människas tumme i hörnet. Trätextur och spånpartiklar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träflis, OSB-skiva (oriented strand board), trämaterial, konstruktion, komprimerad, flerlagers, engineered wood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen en typ av blånad, ofarligt och ej mögel
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
även om det är det så spelar det ingen roll. Så fort de kommer in torrt och det inte finns nån mer grogrund så kommer det torka ut och dö. Resten blir bara kosmetiskt och iallafall inte mer än vad som finns i luften helt naturligt.......Man ser sånt där på nytt virke också om det legat ytterst i buntar. Blir väldigt dyrt om man enbart kan sälja de som ligger längre in hela tiden.
Visst vill man ha fräscha grejer om man betalar för det men det här blir annars ungefär som att gräva längst in efter den färskaste limpan. Mest psykologiskt......
 
  • Gilla
Hanmeddetvitahuset
  • Laddar…
Nu ska jag upp med gips ovanpå så kosmetiskt bryr jag mig inte om. Det är mer hälsoaspekten. Att möglet torkat ut gör det ju inte ofarligt. Visst är det inga stora mängder men jag väljer hellre mögelfritt än med mögel om jag kan välja, och det kan jag ju...
 
jo jag förstår hur många resonerar men det är antagligen helt normalt åtskilligt mer mögelsporer i luften omkring dig 24/7 än vad en lite ful skiva någonsin kommer att avge. Det blir liksom inte som farligast när det helt plötsligt syns......Om det nu ens är nån påväxt på dina skivor så kommer de absolut inte påverka någonting.
 
  • Gilla
Hanmeddetvitahuset och 1 till
  • Laddar…
osb brukar vara vaxade så finns det mörka under vaxet så har det ingen betydelse
 
  • Gilla
Hanmeddetvitahuset och 1 till
  • Laddar…
tack för alla svar, jag satte upp resten av skivorna. Nu till att fundera på om man kan öppna upp en innervägg lite eller inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.