J jonko skrev:
Om enda problemet är dom läcker så finns alla reservdelar som behövs för att laga dom fortfarande att köpa billigt.
Jag har försökt att se vad som kan vara fel. Jag ser ingen spricka. Men den del som jag markerat med rött på denna bild är lite lös. Och vattnet läcker där jag markerat blått. Men ENDAST när jag spolar. Inte när ciestern är full eller när den fylls på. Konstigt tänker jag, eftersom om det är någon liten glänta där så borde väl läckan vara konstant.

Toalettstol med öppet lock, träpanelvägg, grön spoltank, golv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kia2 skrev:
Jag har försökt att se vad som kan vara fel. Jag ser ingen spricka. Men den del som jag markerat med rött på denna bild är lite lös. Och vattnet läcker där jag markerat blått. Men ENDAST när jag spolar. Inte när ciestern är full eller när den fylls på. Konstigt tänker jag, eftersom om det är någon liten glänta där så borde väl läckan vara konstant.

[bild]
Då är det cisternpackningen som är slut, just den är tveksamt om den går att få tag på fortfarande till dom där.
 
K kia2 skrev:
[länk]

Verkar gå att få tag på. Tack!
Nu hittade jag modellnumret på toalettstolen: 382. Det verkar inte gå att då tag på ciesternpackning för den modellen tyvärr...

Så här ser formen ut:

Gamla, smutsiga badrumstillbehör; kran; rost; mögel; behov av rengöring eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde gå att skära ut en packning av lämpligt material?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det borde gå att skära ut en packning av lämpligt material?
Vilket material? Kan det fungera med silikon?
 
Jag vet inte hur packningen är beskaffad, men det borde gå att hitta. Bildelsbranchen borde vara lättast att hitta något för en privatkund. Nån röris kan kanske fylla i?
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vet inte hur packningen är beskaffad, men det borde gå att hitta. Bildelsbranchen borde vara lättast att hitta något för en privatkund. Nån röris kan kanske fylla i?
Heter "branschen" också fö.🙂
 
Jag hade provat klippa ut en packning i gummiduk.
Finns på tex Biltema och Gerdmans.

/Höghus
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag hade provat klippa ut en packning i gummiduk.
Finns på tex Biltema och Gerdmans.

/Höghus
Origalpackningen är 10mm tjock. Gummiduken på Biltema är 1mm. Skulle du lagt 10 lager gummiduk på varandra löst, eller limmat ihop?
 
K kia2 skrev:
Origalpackningen är 10mm tjock. Gummiduken på Biltema är 1mm. Skulle du lagt 10 lager gummiduk på varandra löst, eller limmat ihop?
10mm, såpass! Nä, då hade jag nog tänkt om och istället kollat på nån självhäftande tätningslist i epdm-gummi stället.
Edit: Ser att du finns i Stockholm så kolla med Kuntze & Co. De borde kunna ha något.

/Höghus
 

Bästa svaret

Man lägger en tjock linje med silikon där den gamla packningen suttit, skruvar fast cisternen och fyller INTE cisternen med vatten förrän dagen efter. (trycket från vattnet går igenom nytt silkon) . Har gjort detta många gånger.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Man lägger en tjock linje med silikon där den gamla packningen suttit, skruvar fast cisternen och fyller INTE cisternen med vatten förrän dagen efter. (trycket från vattnet går igenom nytt silkon) . Har gjort detta många gånger.
Jag trodde silikon skulle omöjliggöra isärplockning, men funkar det är det ju absolut enklast.

/Höghus
 
Det funkar, ta tjockt med silkon och fyll inte stolen förrän det torkat. Bara två gånger man ska ha av cisternen, antingen för att byta cisternpackningen och det kommer du inte behöva göra igen. Andra gången är när du ska skicka den till tippen, då delar du den med en hammare =)
 
  • Gilla
  • Haha
kia2 och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Kan jag använda silikon för att täta packningen på ciesternfästet också? Det droppade nämligen där - men jag hittar inget fel på packningen. Eller räcker det med att jag fettar packningen och skruvar åt hårt (utan att porslinet går sönder)?
 
  • Två rostiga, gamla ventiler med svarta handtag på texturerat, vitt pappersunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.