Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej XXXXX,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr
Faktura med adress, betalningsinformation, fakturadatum, kundnummer, varor, antal, styckpris och totalsumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (XX Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R XXXXXXX-XXXXXXX (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (XXX och XXX).
Till närmaste uppsamling: 1 st XXXX T&R XXX-XXX 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st XXXX T&R XXX-XXX, 2*2,2mil=4,4 mil
XXXX kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
XXX+XXX: 9+2timmar, XXX/XXX: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/XXX
 
Redigerat av moderator:
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
johannord och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det var en rejält kränkt hantverkare det, troligen har han tröttnat på jobbet så här när medelåldern och byggkonjunkturen har vikit. Referenserna till semester och sitt eget offerskap tyder på det. Ja vad kan man säga? Gör inte affärer med den personen igen.

Du har rätt att begära en specificerad faktura och den har du väl fått nu i form av emailet. Du kan nu göra en bedömning om fakturan är skälig och ska betala det det skäliga beloppet om ni inte har kommit överens om ett pris för tjänsten.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
johannord och 37 till
  • Laddar…
Fairlane
Intressant, de köper alltså material som du redan har sagt att du har, utan att först kontrollera om det behövs. När de inte får fakturera för det materialet vill de ha betalt för att returnera det du aldrig beställt?

Jag kan förstå att en hantverkare vill köpa materialet själv för att vara säker på att allt finns med (ändå finns det ju de som vill ha betalt för att åka och handla det som de glömde...), men då får se antingen säga "Vi tar inte jobbet om vi inte får leverera allt material" eller "Det är ok att du håller med material, men om något saknas så vi måste köpa in det i efterhand så måste vi debitera dels för materialet, dels för tiden det tar att handla och dels för förlorad tid, när arbetet står still".
 
  • Gilla
Vervain och 28 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var en rejält kränkt hantverkare det, troligen har han tröttnat på jobbet så här när medelåldern och byggkonjunkturen har vikit. Referenserna till semester och sitt eget offerskap tyder på det. Ja vad kan man säga? Gör inte affärer med den personen igen.

Du har rätt att begära en specificerad faktura och den har du väl fått nu i form av emailet. Du kan nu göra en bedömning om fakturan är skälig och ska betala det det skäliga beloppet om ni inte har kommit överens om ett pris för tjänsten.
Jo, och håller med om att kanske borde uttryckt mig lite smidigare om jag förstått att han var så känslig. Är också tacksam för att XXX och XXX ställde upp när deras kollega som precis börjat arbeta efter en hjärnblödning inte klarade av att slutföra jobbet. Så förstår att jag borde visa mer tacksamhet.

Faktum kvarstår dock att de har överdebiterat och när jag ber dem korrigera så jävlas de och skulle man sätta hårt mot hårt så kan jag hålla inne med ett belopp som motsvarar kostnaden för att demontera och återmontera fönstret då de utan tillåtelse använt fogskum i strid med fönstertillverkaren instruktioner. Dessutom använde de fogskum utan att meddela mig trots att jag sagt till om att jag inte ville ha det. Fått besked från villafönster att garantin inte gäller vid drevning med fogskum.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
johannord och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mattias.rask mattias.rask skrev:
Jo, och håller med om att kanske borde uttryckt mig lite smidigare om jag förstått att han var så känslig. Är också tacksam för att XXX och XXX ställde upp när deras kollega som precis börjat arbeta efter en hjärnblödning inte klarade av att slutföra jobbet. Så förstår att jag borde visa mer tacksamhet.

Faktum kvarstår dock att de har överdebiterat och när jag ber dem korrigera så jävlas de och skulle man sätta hårt mot hårt så kan jag hålla inne med ett belopp som motsvarar kostnaden för att demontera och återmontera fönstret då de utan tillåtelse använt fogskum i strid med fönstertillverkaren instruktioner. Dessutom använde de fogskum utan att meddela mig trots att jag sagt till om att jag inte ville ha det. Fått besked från villafönster att garantin inte gäller vid drevning med fogskum.
Se det pragmatiskt. XXX har med all sannolikhet som personlighetsdrag att han inte bryr sig ett skit om vad du tycker om honom (ligger högt på non-agreeable). Han har dessutom byggt ett företag i en extremt manlig bransch där attityden är går det så går det och att vara trevliga mot varann ingår inte i kulturen, det är en klassisk repressiv manlig kultur. Du är inte den första konsumenten som han stöter på som trilskas med betalningen.

Du är inte i en position att rappa upp honom på något verksamt sätt. Så betala och gå vidare säger jag. Du har inget att vinna här.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
johannord och 27 till
  • Laddar…
Jag tror hans lista med olika resor är påhittad eller i vart fall inte stämmer med verkligheten. Har aldrig varit med om en hantverkare som har sån koll och jag känner många hantverkare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Hanatsu och 12 till
  • Laddar…
Att du har kundnummer 7 tyder ju på en rätt nystartad firma. Ett etablerat företag hade troligen inte ens lagt energi på att returnera grejjer för någon hundring utan istället sparat det i bilen till framtida jobb.
 
  • Gilla
  • Haha
johannord och 12 till
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror hans lista med olika resor är påhittad eller i vart fall inte stämmer med verkligheten. Har aldrig varit med om en hantverkare som har sån koll och jag känner många hantverkare.
De kan nog stämma. Vet man antal resor och dagar och sen kollar med Google Maps så är det såklart inget problem. Det som är märkligt är däremot att företaget verkar räkna med att kunden ska betala hantverkarnas resor från hemmet. Det är inte normalt.
 
  • Gilla
johannord och 16 till
  • Laddar…
Fairlane
Iceman255 Iceman255 skrev:
Att du har kundnummer 7 tyder ju på en rätt nystartad firma. Ett etablerat företag hade troligen inte ens lagt energi på att returnera grejjer för någon hundring utan istället sparat det i bilen till framtida jobb.
Företaget är från 2006, men jag håller med dig att man inte köper saker som kunden uttryckligen sagt att det inte behövs och sen tar betalt för att lämna tillbaks det när kunden klagar på att det fakturerats i onödan.

Det är också ett märkligt sätt att bjuda på en timme för att kolla på jobbet och sen i efterhand fakturera den när kunden ifrågasätter det konstiga med materialet.
 
  • Gilla
johannord och 9 till
  • Laddar…
Resorna är inga konstigheter att kunna speca då de flesta firmor kör med olika gps-puckar och tjänster.
 
  • Gilla
Lullejulle och 8 till
  • Laddar…
Är det så att det finns tydligt i skrift de villkor du nämner, du står för material, så kan du betala det som du anser skäligt enligt avtal och överenskommelsen, eventuellt även avdrag för förlust av garanti på fönstren. Sedan blir det upp till hantverkaren att stämma dig på resterande belopp. Är det en sur jäkel med för lite jobb så kanske han tycker det är värt besväret även om han vet att det är hans eget fel. Så innan du väljer den vägen se om du själv tycker det är värt besväret.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Fått besked från villafönster att garantin inte gäller vid drevning med fogskum.
Om det är så att de monterat det med fogskum och tillverkaren säger att man inte får så att det ju inte fackmannamässigt utfört och det fönstret behöver göras om...
 
  • Gilla
johannord och 23 till
  • Laddar…
Vilket r*vhål till hantverkare.
Bilden med kundnr 7 var väl inte från denna hantverkare utan en tidigare?
TS får gärna förtydliga här, känns tråkigt om den firman ska få ta obefogad skit för XXXXX dåliga attityd.

Men överlag lägger alltså XXXXX på 1 timmes arbete som han verkar ha bjudit på tidigare bara för att kunden ifrågasätter fakturan?

XXXXXX erkänner att de köpt in utrustning även fast han visste att kund inte ville detta, nu stryker han materialkostnaden men lägger på 0.5h arbete för att returnera något han inte skulle köpt från början?

Rör det sig om några hundralappar skulle jag bara betala och sen be James dra åt helvete och för all framtid prata skit om honom och företaget.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
johannord och 22 till
  • Laddar…
Fogskummades ett fönster på ovansidan eller monterades alla fönster med fogskum?
 
R Rubb skrev:
Vilket r*vhål till hantverkare.
Bilden med kundnr 7 var väl inte från denna hantverkare utan en tidigare?
TS får gärna förtydliga här, känns tråkigt om den firman ska få ta obefogad skit för XXXXX dåliga attityd.

Men överlag lägger alltså XXXXX på 1 timmes arbete som han verkar ha bjudit på tidigare bara för att kunden ifrågasätter fakturan?

XXXXX erkänner att de köpt in utrustning även fast han visste att kund inte ville detta, nu stryker han materialkostnaden men lägger på 0.5h arbete för att returnera något han inte skulle köpt från början?

Rör det sig om några hundralappar skulle jag bara betala och sen be James dra åt helvete och för all framtid prata skit om honom och företaget.
Är det inte roligare att _inte_ betala hela fakturan, be han dra åt helvete och snacka skit om företaget?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
sk0nk och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.