Hej!

River upp ett golv och därunder finns det rester av en plastmatta. Ser och känns som någon form av ull som sitter över spånskivorna.

Jag har hittat en del av mattan också.

Svårt att så snabba provsvar under sommaren och jag överväger att betrakta det som asbest och därmed plasta in rummet (hallen) och använda skyddsutrustning när jag river ut golvet som ligger över ullen (gipsskiva med klinkers ovanpå).

Några gissningar?
 
  • Träplanka på grått golv, ljusa fläckar, objekt nedanför, röda och vita element i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en spackelspade täckt med vit spackel; byggprojekt och renoveringsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hjälper inte att gissa men om du vill gissar jag på icke asbest.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hjälper inte att gissa men om du vill gissar jag på icke asbest.
Vi lämnar in prov idag, återkommer med svar. Tror nog att det är asbest…
 
Ser ut som många vanliga mattor gör........Men de som testar hittar säkert nåt spår ändå
 
S Stefan1972 skrev:
Ser ut som många vanliga mattor gör........Men de som testar hittar säkert nåt spår ändå
Hur vanligt var det med asbest i plastmattor på 70-talet?
 
Ser ut som textilfiber av något slag.
Håll en tändsticka under materialet och se om det brinner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser ut som textilfiber av något slag.
Håll en tändsticka under materialet och se om det brinner.
Det har jag redan gjort, det brann…

Edit: fibern alltså. Mattan har jag inte eldat på.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L Lars1981 skrev:
Det har jag redan gjort, det brann…
Då hade jag inte betraktat detta som asbestmaterial.
.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
H
L Lars1981 skrev:
Hur vanligt var det med asbest i plastmattor på 70-talet?
Det förekom lågt efter 70-talet, tillverkarna vet inte själv, när det blev förbjudet så hade de förmodligen lager som de sålde och snabbt lagren tog slut vet de inte heller, de som gör testerna får heller inget klart svar från matttillverkarna eftersom de inte vet eller inte vill säga.
 
H HEM2121 skrev:
Det förekom lågt efter 70-talet, tillverkarna vet inte själv, när det blev förbjudet så hade de förmodligen lager som de sålde och snabbt lagren tog slut vet de inte heller, de som gör testerna får heller inget klart svar från matttillverkarna eftersom de inte vet eller inte vill säga.
Men är det så att ALLA mattor från sjuttiotalet innehåller asbest? Om materialet var så överlägset så bör ju alla tillverkare ha använt det?
 
H
L Lars1981 skrev:
Men är det så att ALLA mattor från sjuttiotalet innehåller asbest? Om materialet var så överlägset så bör ju alla tillverkare ha använt det?
Ingen aning om om alla använde det i alla mattor. Kolla med Hälsa-o Miljökontoret på din kommun, om inte de kan svara så kanske de kan hänvisa vidare. Kanske kan de som utför proverna kan ge svar, de bör ju ha en bra koll.
 
Jag skulle med gott samvete skippa asbesttänket i det där bitarna iallafall. Ser ut som en vanlig matta som har sådan baksida. Det är långt ifrån enbart mattor med asbest som ser ut sådär........och inte ens de har många ggr nån "ull" på det där viset.
 
H HEM2121 skrev:
Ingen aning om om alla använde det i alla mattor. Kolla med Hälsa-o Miljökontoret på din kommun, om inte de kan svara så kanske de kan hänvisa vidare. Kanske kan de som utför proverna kan ge svar, de bör ju ha en bra koll.
Har kommuner koll på detta? Jag är skeptisk…
 
Ingen asbest det är en glasfiberfilt kom när man förbjöd asbest
 
Brinner det är det jutefilt inte heller farligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.