Fick precis höra från en väldigt kompetent person jag i övrigt litar till 100% på att det finns en skola som menar att det är bra att inte vattna mycket när man precis sått ny gräsmatta, för att rötterna då söker sig djupare ner i marken och man därmed får en bättre gräsmatta i längden

Det man i vanliga fall får höra och kan läsa sig till är att marken bör hållas konstant fuktig i ~3 veckor efter nysådd. Kan det finnas någon sanning i den första teorin och kan det tvärtom vara bra att helt enkelt låta bli att vattna istället?
 
Båda saker stämmer, men det beror på vad man menar med "nysådd". Innan gröna grott har de inga rötter, så de torkar ut på en dag eller mindre. Då måste du vattna ofta och lite (ingen mening att fylla på grundvattnet med slangen). Så fort du fått någon centimeter grässtrå kan du dra ner på vattningen. Räcker kanske med var tredje dag, men beror på väder och vind. När du klippt gräset några gånger kan du nog vattna det som vanligt, dvs sällan men mycket (eller inte alls).
 
Om du med nysådd avser innan det ens kommit gräs så bör du hålla fröna/grodden fuktig.
Om frön gror och sen torkar så dör de.
Den teorin som din källa har är i ett senare skede.
Jag har dock inte lyckats hitta någon fakta som stödjer teorin att "gräs som får vatten mer sällan får djupare rötter".
 
Växter som vattnas ofta men lite får ytliga rötter. Men det gäller snarare en uppväxt gräsmatta än en nysådd. En nysådd behöver hållas fuktig.
 
D Daniel 109 skrev:
Växter som vattnas ofta men lite får ytliga rötter. Men det gäller snarare en uppväxt gräsmatta än en nysådd. En nysådd behöver hållas fuktig.
Jag har också hört det och det låter logiskt.
Dock vet jag de som provat att vattna olika på olika delar av gräsmattan och senare undersökt rotsystem utan att finna detta samband.
Därför funderar jag på om det enbart är en skröna eller om det finns någon studie eller erfarenhet mer än sägen som stödjer detta?
 
  • Gilla
dalu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.