Hej,
Försöker såga till en oktagon, åttkanting, men det blir fel. Räknat till att vinkeln på gersågen skall vara 22,5. Även sökt här i googlat lite när det inte blivit rätt, men 22,5 verkar vara rätt tänkt.

Kan det vara något med sågen? Försökt såga brädorna lika långa, men oberoende längden ska ju vinklarna vara rätt.

Vinkelrätt träbitar och en vattenpass på ett trägolv, skuggor, solljus, utomhus, konstruktion, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De där två vinklarna ska ju vara 180 grader, ni ser att det diffar minst en cm.

Även här ska ju de två yttersta brädorna vara vinkelräta mot varandra.
Träkonstruktion som skapar en optisk illusion av ett ojämnt "Z" på en träplankbakgrund i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan vara fel, sågen har ju till och med ett förinställd läge på 22,5 grader.
Närbild på vinkelinställningen av en använt kap- och gersåg med graderingar och spånrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon erfarenhet av vad som kan vara fel? Gersågen har en del år på nacken men 0 och 45 grader blir rätt... testade både 30 grader för en 6 kanting och 22,5 för en åttkanting, men båda blir relativt fel...
 
Svarar på min egen fråga, det verkar vara gersågen som sågar lite snett. Skiljer 1-2 mm när klingan är längst ut jämfört med när den är längst in.
 
Du får kalibrera sågen.
 
Tack, var rädd att sågen var så pass använd att den blivit skev och man får leva med det. Men som du skriver så kan man kalibrera den. Verkar nått som rekommenderas att man gör med jämna mellanrum.
Ska prova kalibrera den i dagarna.
 
  • Gilla
mopar1
  • Laddar…
För att återkoppla. Jag kalibrerade sågen, kollade manualen.

Det var väldigt svårt att få det exakt och svårt att använda en vanlig vinkel då anslaget av någon anledning inte är rakt hela vägen, kanske blivit skadat nångång under sågens liv.

Kapning av träplanka med geringssåg utomhus, synliga sågspån, någons hand håller i plankan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter en gel del pill och tålamod fick jag till det så det kan bli, enligt mig.

Gjorde en oktagon och på 8 st vinklar att det diffar 2mm totalt får nog räknas som godkänt.

Träd genom träplattform, soligt, skugga, åtta-kantig ram runt stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träplankor delvis överlappande, solbelysta med tydlig ådring och textur, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
perolito och 12 till
  • Laddar…
Är det bara med sågen så är det antagligen precis på gränsen av eller t o m över vad du kan räkna med från sågen. Snyggt jobbat.
 
Riktigt snyggt. 👌
 
FredrikR FredrikR skrev:
Riktigt snyggt. 👌
Du kan vara helt lugn, när trallen har torkat ser det ut såhär. 😉
Trägolv utomhus, diagonal skugga, naturlig kornighet, grå stenplattor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Du kan vara helt lugn, när trallen har torkat ser det ut såhär. 😉
[bild]
Jorå är bekant med det där, har altan runt halva huset med gott om geringar som en gång i tiden var täta och fina. 🫣😎
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ja, det kommer nog röra på sig en hel del innan det är klart. Men kändes helt fel att utgå från ett läge där det är rätt stora glipor från början pga atr sågen kapade snett. Glad att jag fick reda på att det går att kalibrera sågen. Nu är det så bra det kan vara så får vi se vad som händer med åren.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.