Har några klämkopplingar i mässing (Vatette) som är ärgade och allmänt fläckigt. Kan man lägga dom i något bad för att få dom fräsh igen? Jag orkar inte med putsduk och Autosol.
 
C
Jag låter såna prylar ligga i en liten burk med koncentrerad Hessa Kalkbort några timmar. Sen en lätt polering med Svinto om det behövs.

Annars är det något otippat mycket effektivt att kleta in mässing med ketchup, låta torka in och skölja av. Om än inte så roligt att gegga med. 😀
 
Otroligt! Ketchup funkar! Är det så att kopparoxiden reduceras till koppar och ketchup blir till ketchupdioxid?
 
  • Gilla
  • Haha
ådal och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Otroligt! Ketchup funkar! Är det så att kopparoxiden reduceras till koppar och ketchup blir till ketchupdioxid?
Kopparoxid löses i syrorna i ketchup, t ex ättikan samt syrorna från tomaten. D v s med ättika så blir kopparoxiden kopparacetat som är vattenlösligt.
 
Experimenten fortsätter. Funkar perfekt med Perstorps ättika 24% utspädd med samma mängd vatten.
Ett åldrat sexkantigt mutter mot vit bakgrund, gängor synliga inuti, med oxidationstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Går bra med citronsyra också om du vill slippa ättikslukten. Typ en massa pulver och en liten mängd vatten. Varmt vatten så löser sig citronsyran ännu snabbare.
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Experimenten fortsätter. Funkar perfekt med Perstorps ättika 24% utspädd med samma mängd vatten.
Tyvärr ser jag att du får kopparfläckar, vilket händer när det ärgar så att zinket försvinner. De måste man tyvärr polera bort mekaniskt. Men det kanske inte är någon skönhetstävling? 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.