Tack för mkt värdefull info. Vi vill helst ha grus. Men är väl massa underarbete även för det?

Grus halva vägen, gräs/plantering resten.

tensiden tensiden skrev:
Vi har 400m2 grusplan framför huset med ett par 100+ åriga träd som fäller ordentligt med löv. Det är bara ett "problem" under ett par veckor på hösten när löven faller men det hanteras lätt med lövblåsen. Och innan någon säger annat så ja, gruset ligger kvar men löven (även blöta) blåser undan. Det funkar utmärkt.

Men med TS hus och läge så hade jag säkert också lagt plattor eller asfalterat.
 
Ska utforska lite mer kring reglerna här och carport, men har frågat om massa olika saker kring huset och stadsbyggnadskontoret säger i princip nej till allt här. Inga takkupor, enbart välja ”rätt” färger, inte göra ngt på prickad mark, inte Attefallshus, inte ditt inte datt. Men nu när grannen rakt över har carport så ska jag ändå fråga om det också.

Måste nog mäta en gång till och se hur mkt stödmuren behöver flyttas för två bilar. En bil är ganska kort och kanske ändå får plats med nosen mot huset. Isf är det värt att flytta stödmuren. Igen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”Rätt” lösning hade då kanske varit att ha en parkeringsplats längs framsidan på huset och en längs långsidan (med samma infart), men har du redan gjort om framsidan med ny stödmur förstår jag om det inte är kul att göra om igen. Men finns det behov av två vardagsbilar skulle jag nog ändå fundera på det.

Sen förstår jag inte varför en carport skulle störa grannen så mycket. Ni har ju redan ett plank. Men visst, stör det grannrelationen kan jag förstå att man vill låta bli.
 
Om du får bygga en balkong är det väl inget som hindrar att den är lika stor som en bil?

Med andra ord, bygg en stor balkong och få en carport på köpet.
 
Jag är faktiskt lite inne på de tankarna också. I alla fall så den täcker min frus Miata.

Keiller Keiller skrev:
Om du får bygga en balkong är det väl inget som hindrar att den är lika stor som en bil?

Med andra ord, bygg en stor balkong och få en carport på köpet.
 
Skulle funderat på att söka bygglov och bygga en gigantisk altan längs hela huset.. och få "carport" enda in.. :) Men man får ju skissa lite på saken såklart och fundera..

Skulle isf ha en stenlagd gång mot huset.. 1-1,2 m bred och så resten grus till bilarna (även om man väljer att göra en stenläggning för bilarna också.. så ska man på nått vis markera skillnaden mellan gång o bil..) :)
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
plantera prydnadsbuskar, kanske klätterrosor, litet träd kanske med en fin gång av plattor mellan växtligheten. Sök upp en trädgårdsanläggare.
 
Åh tack för nya idéer. Lite har ändå hänt under tiden.
 
  • Trädgård med stentrappa, gräs, staket och diverse objekt vid ett hus; utomhusmiljö under dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård under renovering, damm, växtlådor, stolar, konstruktion, gräsmatta, staket, grusväg, trädgårdsverktyg, utedekor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsprojekt i gång, stenplattor staplade, verktyg utspridda, skjul, byggmaterial, ojämnt klippt gräs, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.