Hejsan allihop,

Jag är ny här på forumet och även nybliven ägare till ett fritidshus på Tjörn.

Nervös men glad! :)

Jag har en liten fråga nu när det börjar bli kallt och vintern närmar sig. Hur tycker ni att man bör hantera värmen i ett hus som inte är vinterbonat?

Jag kommer att spendera ganska mycket tid i huset nu under vintern, både för att njuta av nyhetens behag och för att fixa en massa saker i trädgård osv.

Vissa säger att man skall försöka ha konstant ungefär 5 grader i huset. Andra påstår att det går att stänga av värmen och värma upp när man behöver det.

Hur fungerar det med vatten både om man har några grader varmt och om man stänger av värmen helt? Vattnet kommer från ett pumpus och det är draget vatten till kök och badrum.

Har ni någon ungefärlig uppfattning om hur stor elkostnaden kommer att bli om jag vill hålla huset uppvärmt hela vintern (5 grader), och även värma upp det ordentligt för att vistas där några helger (kanske 5-6 helger)?

Huset är på 74 kvm och är byggt runt 1972. Det är eluppvärmt ej vattenuppvärmt.

Vore jättetacksam för svar!

Mvh

C
 
Det är tyvärr inte helt lätt att svara på. Det finns två olika uppfattningar kring detta på forumet.

1. Ha 10 grader. Huset mår bättre...

2. Varför kasta pengar i sjön. Huset har stått i 40 år....


Det hela beror på vad du själv har för förutsättningar. Tapeter, fina möbler, inredning, o.s.v.
En del som förespråkar alternativ 2 har kanske bara en timmerstuga eller en stuga utan innehåll. Andra har en villa av normalstandard som fritidshus, med skinnmöbler och annat. Naturligtvis går det inte att stänga av värmen då.! Naturligtvis kostar det pengar. Hur mycket går ju inte att svara på men ett antal tusenlappar får du räkna med.

När det gäller vattnet bör(måste) du ta reda på hur rören från pumphuset är isolerade. Det spelar inte så stor roll om du har värme inne om inte rören är riktigt isolerade hela vägen in i huset. Det enklaste är väl att tala med den förre ägaren hur han gjorde. Han kanske tömde vattenledningarna på vintern?

Som du förstår så är jag själv en anhängare av alternativ 1. Utan att veta dina förutsättningar så tycker jag att du skall köra 5-10 grader under första vintern särskilt när du skall vara där så mycket. Blir det för dyrt får du se över det hela till nästa vinter. Och kolla upp rören innan det fryser!
 
Chrille74 skrev:
Hejsan allihop,

Jag är ny här på forumet och även nybliven ägare till ett fritidshus på Tjörn.

Nervös men glad! :)

Jag har en liten fråga nu när det börjar bli kallt och vintern närmar sig. Hur tycker ni att man bör hantera värmen i ett hus som inte är vinterbonat?

Jag kommer att spendera ganska mycket tid i huset nu under vintern, både för att njuta av nyhetens behag och för att fixa en massa saker i trädgård osv.

Vissa säger att man skall försöka ha konstant ungefär 5 grader i huset. Andra påstår att det går att stänga av värmen och värma upp när man behöver det.

Hur fungerar det med vatten både om man har några grader varmt och om man stänger av värmen helt? Vattnet kommer från ett pumpus och det är draget vatten till kök och badrum.

Har ni någon ungefärlig uppfattning om hur stor elkostnaden kommer att bli om jag vill hålla huset uppvärmt hela vintern (5 grader), och även värma upp det ordentligt för att vistas där några helger (kanske 5-6 helger)?

Huset är på 74 kvm och är byggt runt 1972. Det är eluppvärmt ej vattenuppvärmt.

Vore jättetacksam för svar!

Mvh

C
Väldigt många stänger av värmen (kallställer) både i timmerhus och vanliga fritidshus utan några problem.
Förutsättningen är att du tömmer ur vattenledningarna, av. VVB etc

Sen beror det lite på förutsättningarna i övrigt. det kan bli ganska fuktigt och rått, vilket en grundvärme på 10 grader motverkar (5 grader är lite för lite då förstärks snarast fukten jmf. med minusgrader tex). Är huset bra isolerat - då kostar inte uppvärmningen så mkt. Är det bra ventilerat med dåligt isolerat så är det kanske tom bättre att kallställa.

Skinnmöbler torde gå alldeles utmärkt i minusgrader eller varför inte ?
Tapeter har ingen av de som kallställer som jag har pratat med haft några problem med, har inte varit ngt konstig i de kallställda hus jag bott i heller.

En nackdel med kallställning är om ni skall åka upp under den kalla årstiden då det tar ganska långt tid att värma upp. Så en kamin eller snälla grannar alt. fjärrpåslagning av värmen är nog bra att ha då.

Jag kommer kallställa mitt fritidshus sedan men troligen ha en grundvärme i badrummet för att slippa tömma (eller prima) VVB, toa, duschavlopp etc

Sedan finns det ju en produkt som heter solarventi, som blåser in varmluft i stugan mha en solpanel och fläkt. Man kan ju ha grundvärme på termostaten på elementen på då, men låta den värma så att elräkningen blir lägre.

Man får väl räkna med att en grunduppvärmning på 10 grader kostar ett par tusenlappar per år (torde nog bli ca 1000-10000kwh dvs ungefär lika mkt i kronor), det beror ju helt på utetemp, isolering etc.

/K
 
Alternativ kan vara att titta på luft-luft värmepump. Den cirkulerar luften utifrån och då borde det inte bli fuktig luft. Typ IVT´s den kan man ställa på grundvärme på 10 grader.
OK, den kostar ca 22 000:-, då får man räkna på hur lång tid innan man går +/-. Elen blir ju inte billigare och det är ett alternativ att titta på.

Det finns också solarvent som inte behöver el, solpaneler. Men om det är molnigt en längre tid då?

Allt frostvakt på toa eller var man nu behöver den.
 
Vi har ett typiskt 45kvm fritidshus, trähus, byggt -70. Vi håller 10 grader under vintern, mest för att vi åker upp varannan helg (såvida det inte är värsta ovädret). Skall man då hålla på att kallställa, tömma vatten och sen komma till ett hus som är 10 minusgrader och värma upp detta. Nej det är det inte värt, då får det bli att betala.

Funderar faktiskt på en luft-luft värmepump, men då måste det bli en billig rackare om man skall kunna räkna hem det. Vintern 06-07 så kom frosten i slutet av oktober, och i början av april började det bli så pass varmt att elementen inte gick igång längre. Under den perioden gick det ca 1400kwh inkl hushållselen när vi var där (2-3 ggr / månad). Det kan det vara värt, med tanke på att det i stort sett inte går någon el resten av året.
 
Tjena igen.

Tack så mycket för alla svar. Underbart forum! :)

Att tillägga är ju att det finns en öppen spis "mitt i" huset. I vardagsrummet. Huset är heller inte vinterbonat!

Om man tar hjälp av den öppna spisen, ungefär hur lång tid tar det att värma upp huset från 10 grader? Tyvärr så känner vi inga av grannarna än, så att de kan hjälpa till att sätta på värmen.

Hur fungerar det med på och avstängning av vatten. Kan jag sätta på det på fredagen och ha det på över helgen och sen stänga av det på söndagen när jag åker hem, eller är det med jobbig process. Finns det risk att vattenledningen fryser över en natt?

Är det någon som har erfarenhet av att dra el i vattenledning från pumphus? Jag tror att det är ett par hundra meter det rör sig om, vad kan det kosta, och hur ofta händer det att en sådan ledning fryser sönder? Skulle den frysa sönder, vad innebär det?

Många frågor... :)

Mvh

C
 
Stänger inte av vattnet. Har elvärmen på i badrummet (ca 10 grader) samt en frostvakt under diskbänken i pentryt. Brukar sätta upp några frigolitskivor för att isolera både badrumsfönster och i pentryt. Använder inte el-elementen alls i storstugan eller i sovrummet. Har istället en elektrisk sängvärmare för att få upp lite värme i sängen innan läggdags. Värmen i storstugan och så småningom i sovrummet får jag genom att elda i braskaminen.
I kryprumsgrunden har jag isolerat inkommande vattenledningar extra med frigolit och värmeelkabel. Brukar vara i stugan varannan helg mitt i vintern. Byggde stugan för 10 år sedan och inte haft några problem med frusna rör eller så.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
ska du ha runt 10 grader skulle jag ta en luftvärmepump bla panasonic och ivt har 10gr funktion.Detta blir klart billigast i längden,alternativt "tappa" kåken på vatten ta bort blandare och kör en sorptionsavfuktare typ munters homedry för att hålla ner fuktigheten.
/Ferdy
 
S
jag säger såhär:
Skall du använda huset någon gång under vinern, värm till 10*
skall du inte avnända huset förrän våren, låt det stå kallt....
 
Har kört en vinter liknande det du tänker dig - i stugan varannan helg. Har mätt totala elförbrukningen på årsbasis och den landade runt 10.000 kWh. Kommer normalt upp på fredagskvällen och oftast ligger temperaturen kring 7-12 grader eftersom vi lämnar 2 element på på låg värme. Eldar i spisen (med insats) för att snabbare få upp värmen till 23+. Tar ca: 4-5 h med alla elelement fullt påslagna. Stugan är på 55 kvm. Att komma ihåg är att vintern var hyfsat mild med lägsta temperatur kring -10.
Vattnet mellan brunn och stuga planerade jag tömma varje gång för att kunna pumpa upp det de helger vi var där. Fullständigt misslyckat pga att det finns bakfall på ett ställe i PEM-slangen så vattnet frös. Åtgärd på kort sikt: Installera värmeledning typ Frostguard. Nu har vi iofs bara 20 m mellan brunn och pump så det funkar ju. Värre med 100-tals meter. Har inte sett så långa värmekablar, men det borde finnas för industriellt bruk om inte annat.
Åtgärd på lång sikt: Gräva ner slangen till frostfritt djup.
 
annars kan du kolla på solcelldrivna uppvärmare som värmer och ventilerar huset när solen ligger på det finns flera tillverkare typ solarventi.se
inte så dyra och gratis i drift
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.