Var bör jag förlänga rören 5-10 cm höjd, är det innan vattenlåset med böjar eller kan man göra det vid högra t-kopplingen, isåfall osäker på vad man använder för att förlänga mellan vattenlåset och t-kopplingen.

Bild av komplexa gråa plaströr under en diskbänk eller liknande, med kopplingar och avloppsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rören kommer från väggen, blir svårt att få plats där med höjning, varför höja något, det ser bra ut.
 
Claes Sörmland
Verkar ju enklast att göra det nedströms om vattenlåset med vanliga rördelar.

Det är inte dags att investera i ett nytt vattenlås när du ändå är igång?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Rören kommer från väggen, blir svårt att få plats där med höjning, varför höja något, det ser bra ut.
diskbänken ska flyttas upp 5-10 cm, gammalt hus o för låg bänk idag
 
verka r som att det som sitter i väggen är ett vanligt rör med muff, ser ut som 50 mm. Du får mäta vad som kan behövas. Det finns rörböjar 15, 30 , 45 och 90 grader. den del som går ut från väggen kanske måste förlängas, finns även rör som passar. Kanske även ett nytt vattenlåspaket med.
 
  • Gilla
mcr108s och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Verkar ju enklast att göra det nedströms om vattenlåset med vanliga rördelar.

Det är inte dags att investera i ett nytt vattenlås när du ändå är igång?
jovisst, är det samma gänga vid låsett så jag kan skruva på den här och ansluta med muff sen eller hur är det tänkt? verkar ju enkjlast för att få till flexibel höjning sen. Allt är ju skruvat och stabilt idag vilket känns lite säkrare än flexslang. Tänkte bara fixa en grej i det hela själv, verkade ju enkelt men detaljer detaljer.

Vit vattenlås för avlopp, priset 149 SEK, tillgänglig i webbutik, artikelnummer 86-9026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
mcr108s mcr108s skrev:
jovisst, är det samma gänga vid låsett så jag kan skruva på den här och ansluta med muff sen eller hur är det tänkt? verkar ju enkjlast för att få till flexibel höjning sen. Allt är ju skruvat idag vilket känns dock lite säkrare. Tänkte bara fixa en grej i det hela själv, verkade ju enkelt men detaljer detaljer.

[bild]
Tänkte mer en sån här eller liknande:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...5LN7cmOR_49YrnDvVTIaAkeJEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänkte mer en sån här eller liknande:

[länk]
Blir lite svårt med rakt ner, då röranslutningen kommer inifrån väggen, annars inget fel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir lite svårt med rakt ner, då röranslutningen kommer inifrån väggen, annars inget fel.
bara två 90 böjar bygger väl mer än 5-10 cm? Kan jag inte bara skruva på ett typ sånt biltema vattenlås och slätänden in i muffen nedströms? Men jag har 50 mm rör ut genom väggen.

mot diskbänken är det gjutjärn så det är några specialkopplingar där som jag är tveksam några kompletta system idag tar hänsyn till.
 
Claes Sörmland
mcr108s mcr108s skrev:
bara två 90 böjar bygger väl mer än 5-10 cm? Kan jag inte bara skruva på ett typ sånt biltema vattenlås och slätänden in i muffen nedströms? Men jag har 50 mm rör ut genom väggen.
Bara att vrida på den första böjen som går in i väggen så bygger de allt från noll till max de båda böjarnas höjd. Se justerar du vattenlåset så att det hanterar förflyttningen av avloppledningen i sidled. Välj inte 90-graders, blir stopp så lätt.
 
  • Gilla
mcr108s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.