Jag vill bygga ett badrum i ett utrymme som idag är uterum. Utanför detaljplanerat område.

Uterummet är placerat "i" befintlig huskropp med vind ovanför, men utan vägg utåt så att säga. Där är bara en väldigt kort vägg på vardera sida om öppningen.
 
  • Trasig veranda med bråte, murad öppen spis, svart plast, vit dörr, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasadändring bör den gå under, kolla med din kommun 👍
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Fasadändring bör den gå under, kolla med din kommun 👍
Tack! 👍
 
Claes Sörmland
Går det under fasadändring så borde det vara bygglovsbefriat eftersom det ligger utanför detaljplanerat område.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Går det under fasadändring så borde det vara bygglovsbefriat eftersom det ligger utanför detaljplanerat område.
Jag tänkte det också, men antar att det är säkrast att dubbelkolla hur kommunen ser på det. Om det är så, behöver man inte meddela något alls innan man sätter igång eller måste man göra bygganmälan tro?
 
Claes Sörmland
T Tilia skrev:
Jag tänkte det också, men antar att det är säkrast att dubbelkolla hur kommunen ser på det. Om det är så, behöver man inte meddela något alls innan man sätter igång eller måste man göra bygganmälan tro?
Troligen inte. Man får ju ofta göra t o m mindre utbyggnader utanför detaljplanerat område utan att meddela någon. Men slå kommunens bygglovsenhet en signal så att det inte finns några områdesbestämmelser eller andra konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.