Hej alla fina!

Har ett hus som jag hyr ut tillfälligt i några år tills jag flyttar hem igen. Jag undrar hur jag bör tänka när det kommer till hyreshöjningar för att täcka inflation, ökade kostnader etc. Har inte riktigt tänkt på det förrän nyligen när min egen hyra blev högre (som alla andras). Hyran låg fram till nyligen snäppet under andra liknande boenden och hyrs ut kallhyra.

- Vad gäller vid privat uthyrning?
- Vad är skäligt att höja med ?
- Något annat jag bör tänka på?

Tack! 😇
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej alla fina!

- Något annat jag bör tänka på?
48 000är om året kan du ta ut skattefritt
 
Höj med lika många procent som ditt kommunala bolag höjer varje år. Skriv in det i kontraktet.
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
H
B Byggareberg skrev:
Höj med lika många procent som ditt kommunala bolag höjer varje år. Skriv in det i kontraktet.
Nu är det kallhyra. Men lika mycket som rätan har gått upp plus någon procent till för ökade kostader, sophämtning t.ex.
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu är det kallhyra. Men lika mycket som rätan har gått upp plus någon procent till för ökade kostader, sophämtning t.ex.
Vad blir det för skillnad när det är kallhyra? I de kommunala bostadsbolagen tar de bland annat med de parametrar som du nämner.
 
  • Gilla
Gösta Uvestad
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Vad blir det för skillnad när det är kallhyra? I de kommunala bostadsbolagen tar de bland annat med de parametrar som du nämner.
misstänker att han menar att eftersom hyresgästen vid kallhyra redan betalar för dem ökade driftkostnaderna direkt till bolagen (inte till mig som vid varmhyra) så ska det inte räknas in i hyreshöjningen jag gör. Blir väl annars ”dubbel höjning” tänker jag
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
B Byggareberg skrev:
Vad blir det för skillnad när det är kallhyra? I de kommunala bostadsbolagen tar de bland annat med de parametrar som du nämner.
Ja, det är väl något som ska kollas upp och inte bara gå en procenthöjning rätt av. TS får väl kolla upp det om TS väljer den vägen.
 
Se bara till att hyran är marknadsmässig så du inte åker på en nit om du får "fel" hyresgäst.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jag skulle fundera på viken hyresgäst du har. Är du nöjd med hyresgästen och inte vill hålla på med att byta med jämna mellanrum så kan det vara värt att hålla en lägre hyra. Vill du suga ut allt de har så får du räkna med byta hyresgäst oftare och till slut hittar du en galning som slår sönder allt
 
  • Gilla
A-Man_08 och 5 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag skulle fundera på viken hyresgäst du har. Är du nöjd med hyresgästen och inte vill hålla på med att byta med jämna mellanrum så kan det vara värt att hålla en lägre hyra. Vill du suga ut allt de har så får du räkna med byta hyresgäst oftare och till slut hittar du en galning som slår sönder allt
Tack för bra input! Ska fundera lite på vad som är bäst. Är nöjd med hyresgästen 🤞
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Tack för bra input! Ska fundera lite på vad som är bäst. Är nöjd med hyresgästen 🤞
Jag har varmhyra för mina hyresgäster. Jag har inte höjt hyran på 5 år men i år är det nog dags. Jag kommer att köra på samma nivå som det kommunala bolaget. Anledningen att jag inte höjt är just att jag är nöjd med hyresgästen och ett byte innebär alltid en risk plus ett ganska stort slitage i form av nya hål i väggar, möbler som bärs runt och repar dörrkarmar osv osv.
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej alla fina!

Har ett hus som jag hyr ut tillfälligt i några år tills jag flyttar hem igen. Jag undrar hur jag bör tänka när det kommer till hyreshöjningar för att täcka inflation, ökade kostnader etc. Har inte riktigt tänkt på det förrän nyligen när min egen hyra blev högre (som alla andras). Hyran låg fram till nyligen snäppet under andra liknande boenden och hyrs ut kallhyra.

- Vad gäller vid privat uthyrning?
- Vad är skäligt att höja med ?
- Något annat jag bör tänka på?

Tack! 😇
Jag fattar det som att du redan har en hyresgäst och undrar hur du skall hantera höjningar? En del verkar ju ge råd om att skaffa en gäst.
Att följa allmännyttans höjningar ger ju en smidig och transparant lösning. Då behöver ni inte disskutera och båda parter vet vad som gäller. Jag har kört så med min hyresgäst hittils.
 
J j-o75 skrev:
Jag fattar det som att du redan har en hyresgäst och undrar hur du skall hantera höjningar? En del verkar ju ge råd om att skaffa en gäst.
Att följa allmännyttans höjningar ger ju en smidig och transparant lösning. Då behöver ni inte disskutera och båda parter vet vad som gäller. Jag har kört så med min hyresgäst hittils.
Varför ha allmänyttans höjningar som motivering, räcker det inte bara att ange att du vill ha så mycket intäkter som möjligt om diskussion uppstår?
 
J j-o75 skrev:
Jag fattar det som att du redan har en hyresgäst och undrar hur du skall hantera höjningar? En del verkar ju ge råd om att skaffa en gäst.
Att följa allmännyttans höjningar ger ju en smidig och transparant lösning. Då behöver ni inte disskutera och båda parter vet vad som gäller. Jag har kört så med min hyresgäst hittils.
Hej! Tack för tipset, kan bli användbart 👍👍
 
En koppling till KPI tycks vanlig när det gäller lokalhyror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.