Hej
Träffade på denna kabeldragning hos en bekant. Plus och minus från panelerna är samlade i samma rör och går över plåttak, runt vindskivor, ner under utskjutande tak till en huvudbrytare utomhus och försvinner in i väggen till växelriktaren som sitter bakom i ett förråd där också elmätare och säkringar sitter. Tycker panelerna också sitter väl nära taket. Solpaneler på tak, kablar, takpannor, ränna, flexibelt skyddsrör, del av byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solenergisystemets DC-avstängningsbrytare på en vägg, kablar, säkerhetsutrustning, utomhusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpannor, solpaneler, ventilationsrör, antenn, molnig himmel, röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Synpunkter emotses tacksamt.
 
Den installationen ser ju "proffsig" ut....
Förhoppningsvis är kabelskyddsrören inte av plast(UV beständiga brukar dessutom vara svarta). Får hoppas din bekant fått ett bra pris iallafall
 
K
Det finns lite olika teorier som jag förstått gällande att dra det i samma rör. Risken för ljusbåge och brand om gnagare är inblandade. Men det är fördelaktigt för EMC att de ligger nära i samma rör.

Kan inte se på bilden vad det är för material till röret. Men det ska vara av uv beständigt material.

Kanske lite lång/synlig väg fram till brytaren, man borde kunnat gena igenom takfoten för en snyggare installation utan att penetrera taket då.

Brytaren känns överflödig om inte någon räddningstjänst vill ha den där. Eller att den sitter inne vid växelriktaren. Inte speciellt snyggt att ha den där. Finns betydligt snyggare lådor, men installatören ville komma billigt undan.
 
I närbild ser "röret" ut att vara av metall. Kan ha vassa kanter vid mynningen, skava på solarkablar.
Går det att få i 4 st solarkablar 6mm2 i ett sådant metallslangrör?

Solarkabeldragningen kring DC-brytaren ser litet osnyggt ut. Det skulle inte vara solarkontakter på DC-brytaren utan kabelförskruvningar.

Jag har sett att det finns ändmuffar man sätter på rörända för att skona kablar.
 
  • Grå plaständlock, räfflad struktur, E-Ku-E 25, elektriska installationer, skyddskomponent.
Redigerat:
Jag skulle nog ha föredragit att gå upp till nock och sedan ut till kanten på taket med 2st 20mm rör. Sen vidare under kantplåten ner mot hängrännor. Dessa rör skulle ge väldigt liten kontrast mot det svarta taket när man passerar rännorna.

DC-brytaren skulle ju sitta snyggare inomhus men elnätsägaren kan ju ha något krav på avskiljning utifrån.

Panelerna sitter nog för nära taket enligt tillverkarens instruktioner.
 
H
Det blir bingo när det blir snö och is som ska rasa ner från taket. Gör om gör rätt säger jag.
 
M merbanan skrev:
Jag skulle nog ha föredragit att gå upp till nock och sedan ut till kanten på taket med 2st 20mm rör. Sen vidare under kantplåten ner mot hängrännor. Dessa rör skulle ge väldigt liten kontrast mot det svarta taket när man passerar rännorna.

DC-brytaren skulle ju sitta snyggare inomhus men elnätsägaren kan ju ha något krav på avskiljning utifrån.

Panelerna sitter nog för nära taket enligt tillverkarens instruktioner.
Grannen, som har samma elnätsägare har DC-brytaren placerad inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.