Vi har en pytteliten skrubb som varit skafferi men som vi nu vill göra till toalett eftersom husets enda badrum ligger på övervåningen. Denna skrubb ligger bredvid kök/hall där nere. Det ska bki bara toastol och litet handfat. Kräver detta bygglov eller bygganmälan? Huset är från 1935 om det spelar in. Ingången till skrubben flyttas från vägg mot kök till vägg mot hall.
 
"5 § För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid"...
"2. en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar berörs eller byggnadens planlösning påverkas avsevärt,"...
"4. en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt,"

Bygglov nej, Bygganmälan, förmodligen.
 
Skrubben har tidigare haft handfat men gjordes på 50-70-talet(?) om till skafferi. Får ringa kommunen och höra mig för.
 
Hemmakatten
Jag har bestämt för mig att ändrad användning kräver bygglov. Att flytta icke bärande väggar för att göra ett bostadsrum större eller mindre kräver inte bygglov men här ändrar man ju användningen väsentligt, från skafferi till toalett.

Jag har också för mig att man måste ha tillstånd för att ansluta ytterligare toaavlopp till avloppsanläggningen.
 
Toaavloppet kommer att gå via en äldre toalett i källaren. Denna är inte längre "i drift" så ddet blir egwntligen mest ett byta. Ska ändå kolla med kommunen såklart. Det finns ingen risk för krav på handikappsanpassning? Huset i sig är inte möjligt att komma in i med rullstol men man förvånas ju ibland över knepiga regler :)
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
Hemmakatten
Handikappanpassningar krävs såvitt jag vet endast om det är frågan om en större om- eller tillbyggnad av huset.
 
Skönt. Kan bli tight annars i en skrubb som är 1,2 gånger 0,9 meter :-D
 
  • Gilla
Nair
  • Laddar…
Hemmakatten
Ett sådant utrymme ska man inte förakta. :) Vår gästtoa är knappt 90 x 140cm och fungerar utmärkt. Dörr på ena långsidan, extra utrymmessnål toa till höger och litet runt(så man inte riskerar att slå i en hård kant) handfat till vänster. För att göra toan lite "större" har vi en spegel på hela kortväggen från handfatet upp till tak. Övriga väggar är vitmålade.
 
Väcker liv i en gammal tråd. Har en liknande fråga gällande att installera en toalett i en skrubb - men med skillnaden att här redan finns ett handfat. Det är husets egentliga badrum (utan toalett) då toaletten finns i en komplementbyggnad.

Det rör sig om ett fritidshus från 40-talet och i huvudbyggnaden fanns sedan start ett litet kök och det lilla "våtutrymmet" med handfat. Huset är sedan länge anslutet till kommunalt vatten och avlopp.

Sammanfattningsvis: är det att betrakta som en väsentlig förändring att installera en toalettstol i ett utrymme som redan är det enda "badrum" som huset har?
 
Claes Sörmland
H hoogey skrev:
Väcker liv i en gammal tråd. Har en liknande fråga gällande att installera en toalett i en skrubb - men med skillnaden att här redan finns ett handfat. Det är husets egentliga badrum (utan toalett) då toaletten finns i en komplementbyggnad.

Det rör sig om ett fritidshus från 40-talet och i huvudbyggnaden fanns sedan start ett litet kök och det lilla "våtutrymmet" med handfat. Huset är sedan länge anslutet till kommunalt vatten och avlopp.

Sammanfattningsvis: är det att betrakta som en väsentlig förändring att installera en toalettstol i ett utrymme som redan är det enda "badrum" som huset har?
Troligen inte, de här bedömningarna om vad som är en "installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt" är alltid svåra utifrån gränsdragningen. Typiskt sett är en installation av VA i en byggnad som inte har haft detta förr en sådan anmälningspliktig åtgärd. Att bara dra om ledningar inom en småhus eller en lägenhet är typiskt sett inte det.

Du kan ju rådfråga din kommuns byggnadsnämnd vad deras bedömning är. Ibland har kommunerna "en policy", alltså egenihopknåpat regelverk som de har diskuterat fram på bygglovsavdelningen. Om de refererar till en sådan policy så begär ut denna policy som offentlig handling så har du den svart på vitt.

Det du riskerar om byggnadsnämnden skulle vara obstinat är en byggsanktionsavgift om kommunen skulle göra tillsyn i ditt hus efter att någon har gjort en anmälan. Men vem sjutton skulle ens kunna göra en sådan anmälan, alltså ha kännedom om åtgärden inne i ditt hus? Du överklagar i så fall ändå ärendet, det är kostnadsfritt. Efter fem år är det hela preskriberat och du kan inte beläggas med en byggsanktionsavgift för åtgärden.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.