Friggebod kräver ju varken bygglov eller bygganmälan, men ska uppfylla kraven i PBL. Kollar in olika byggsatser, men hittar ingen som erbjuder takstolsberäkning i dokumentationen. Skulle kännas tryggt att veta att det håller när det snöar och blåser, utöver texten om snölast på hemsidan. Är jag för petig? Berätta gärna om ni fått dokumentation till er friggebod.

I princip behöver man även dokumentation till ytterväggar och golvbjälklag också, men känner mig tryggare där att normal stomme typ 45x145 c/c 1200 håller för det mesta.

(PS, hittade flera byggsatser på bygghemma som var dimensionerade för 0,9!, funkar i princip bara i västra Skåne)

/Kjell
 
Sätter du väggar och golv på cc60 blir det ännu normalare.

Nä jag tror inte att du behöver räkna på det, använder du 2x6" till resvirke och bygger ett normalt lutande tak av samma virke så bör det hålla.
Är du oroligt lagd finns det takstolsfabriker som både beräknar och bygger bra takstolar, köp av dem om du inte vill spika dina egna.
 
Är det sadeltak och inget pulpettak?
Friggebod är så litet att jag går på känn. Sadeltak 145 mm och pulpet 170/195 mm lite beroende av hur/om det ska isoleras. Kör 1200 mm cc.

Vad är det för dokumentation du behöver till en friggebod?
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Om du ska använda vanliga takstolar, måste du anstränga dig, för att de ska bli för klena. Du vet säkert hur en enkel takstol ser ut. Om du väljer virke som du tycker ser lämpligt ut. Samt spikar ihop dem med spikplåtar, eller bitar av plywood. Kommer de sannolikt hålla för dubbelt så mycket som behövs.
Men är du osäker kryllar säkert "nätet" av byggbeskrivningar, bloggar och annat som visar hur friggebodar byggs.
Om du bor i "Kiruna" bör du dock inte bygga en konstruktionsberäknad takstol från skåne.
 
@fribygg
Jo, cc 600 ska det givetvis vara.
Tänkte göra det som hemmabygge helt igenom av rent intresse, så det blir väl att välja takstolsfabrikant, eller att kopiera från npn byggsatsritning.

@AndersS
Sadeltak - vid bygglov ska det lämnas in beräkningar på laster etc. För friggebod behövs inget lämnas in, men huset ska ändå klara lasterna. Som ovan, får antagligrn gå på tidigare exempel

@AG A
Tror som du att även de minsta dimensionerna klarar spännvidden flera gånger om (hittade nån sida där 45x120 klarade 5 m, friggeboden blir nog max 3 m).

Tack för fina svar!

/Kjell
 
Vad ska du använda boden till, det påverkar.
Erkänner att jag inte bryr mig om några PBL för ett litet förråd/gästhus på 15 kvm. Det jag bygger ligger dessutom utanför detaljplanerat/sammanhängande bebyggelse så det kan byggas rätt mycket utifrån tidigare erfarenhet.😎
Här har du stommen jag gjort senaste veckorna till oisolerat förråd.
Träkonstruktion för bygge, sommar, grönt, utomhus, stuga i byggfas, soligt, trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme för byggnad under konstruktion, isoleringsskivor, grön omgivning, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
U
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
@AndersS
Tänker mig att det rasar av för mycket snö oavsett om det är en gäststuga eller en vedbod, men jag tror säkert att det du visar håller. Blir kanske lite teoretiskt med mitt jagande, men det var teorin som var min poäng.

@Utsliten och utdömd
Toppenlänk till byggbeskrivningen, den har just en sån beräknad takstol jag är ute efter. Sen att de klumpar ihop snözonerna till norra/södra Sverige får man väl köpa, när ritningen nu är gratis. Hittade tidigare bara Beijers bodbeskrivning, med takåsstolar. Funkar väl det med, men den saknade beräkningen. (Fast där kan man nog använda Moelvens beräkningar på balkar, dock blir de ej certade då).

/Kjell
 
K kjellmannen skrev:
@AndersS
Tänker mig att det rasar av för mycket snö oavsett om det är en gäststuga eller en vedbod, men jag tror säkert att det du visar håller. Blir kanske lite teoretiskt med mitt jagande, men det var teorin som var min poäng.

@Utsliten och utdömd
Toppenlänk till byggbeskrivningen, den har just en sån beräknad takstol jag är ute efter. Sen att de klumpar ihop snözonerna till norra/södra Sverige får man väl köpa, när ritningen nu är gratis. Hittade tidigare bara Beijers bodbeskrivning, med takåsstolar. Funkar väl det med, men den saknade beräkningen. (Fast där kan man nog använda Moelvens beräkningar på balkar, dock blir de ej certade då).

/Kjell
Här nere i söder har vi knappt några vintrar längre och taket på bilden ska hålla när ev. snö ligger kvar, det är 195or. När man bygger själv kan man ta till lite extra i dimension det blir inte många extra kronor.
Och vi pratar nu en liten byggnad på 15 kvm kanske 3*5m och ofta blir då takstol till sadeltak 3m på takfot, vägg-vägg, dvs halva taket ca 2m lutning med överhäng takfot. Det är inga längder att fundera över bara att köra på. 😉
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I de fall då konstruktionsdokumentation måste upprättas och skickas in till kommunen (bygglov) så ska/behöver den ej inkludera beräkningar. Denna dokumentation ska bl.a. innehålla förutsättningar för dimensioneringen (vilken snözon t.ex.) och beskriva det bärande systemets verkningssätt. Se utdrag ur EKS 12; Avdelning A; 29 §

En friggebod bör ju dock inte kräva någon.

I Sverige är det så vitt jag vet bara vissa kunder som ställer krav på att beräkningar ska skickas in och då oftast för att de ska gå igenom granskning av tredje part.

Jag har aldrig tillämpat EKS på ett småhus, så kanske tänker fel - men en friggebod bör inte kräva någon beräkning, se allmänt råd till 22 § - förutsatt att personer sällan vistas i eller invid den (Kategori E och säkerhetsklass 1), i annat fall bör den falla under Kategori C och då får det bärande systemet säkerhetsklass 2 och övrigt säkerhetsklass 1.

Enligt EKS ska de beräkningar som utförs för byggnader i säkerhetsklass 2 och 3 genomgång en dimensioneringskontroll (25 §) och för att detta ska gå måste det så klart finnas beräkningar att titta på, dessa ska då dokumenteras och redovisas i ett samlat dokument (28 §). Inget av detta skickas dock till kommunen, däremot ska det finnas ett intyg på att dimensioneringskontrollen är utförd som kommunen brukar vilja ha in (lämpligen ihop med konstruktionsdokumentationen).

Vet inte om det hjälper med din fråga, men hoppas det ger en överblick kring kraven på beräkningar.
 
  • Svensk text om konstruktionsdokumentation och föreskrifter för byggnadsdimensionering. Regelverk urval. (20 ord)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om dimensionering, beräkning, prövning, enligt BFS 2015:6. Regelverk, enkla konstruktioner, skärmtak, friggebodar.
  • Svensk text om byggregler, dimensioneringskontroll, anvisningar, krav och byggprocessens kvalitetskontroll. (BFS 2019:1).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om dokumentation av beräkningar och provningar av konstruktioner, allmänt råd, BFS 2015:6.
@patrikd84
Wow, uttömmande svar!
§22 anger undantag för friggebod specifikt i rådet, saken borde därmed vara biff.

Då kör jag med den ströläkt 25x48 jag har liggande. Nejdå, jag skämtar - poängen är att utan beräkning vet man inte om 45x45 räcker, eller om 45x195 är onödigt kraftigt. Om jag lyssnar på andras råd vet jag bara att det de byggt hållit hittills, men inte om det är tillräckligt för de maxlaster man kan förvänta sig.

Det är slutligen jag som byggherre som är ansvarig för att huset är säkert att vistas i, även om PBL inte kräver vare sig beräkning eller dokumentation.

Återigen tack för bra svar!

/Kjell
 
K kjellmannen skrev:
@patrikd84
Wow, uttömmande svar!
§22 anger undantag för friggebod specifikt i rådet, saken borde därmed vara biff.

Då kör jag med den ströläkt 25x48 jag har liggande. Nejdå, jag skämtar - poängen är att utan beräkning vet man inte om 45x45 räcker, eller om 45x195 är onödigt kraftigt. Om jag lyssnar på andras råd vet jag bara att det de byggt hållit hittills, men inte om det är tillräckligt för de maxlaster man kan förvänta sig.

Det är slutligen jag som byggherre som är ansvarig för att huset är säkert att vistas i, även om PBL inte kräver vare sig beräkning eller dokumentation.

Återigen tack för bra svar!

/Kjell
Varsågod :)

Ja, friggebod nämns specifikt där men ville därför även belysa att om boden kommer nyttjas som bostad så kan det möjligen tolkas som att en dimensioneringskontroll ska utföras och då måste i varje fall beräkningarna dokumenteras. Bygglovet krävs ju dock ändå inte, så det är väl bara om något händer som kommunen/domstol i så fall skulle kunna kräva in något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.