Köpte för en månad sen en ny Stiga Multiclip 50 S Plus på Granngården när de hade kampanj.
Idag klippte jag gräsmattan för 3:e gången, och vid ett tillfälle klippte jag längs ett trästaket, och efter några meter så kom jag lite för nära och vänster framhjul kilade fast sig för en sekund.

Direkt detta hände så slutade driften att fungera. Jag plockade av kåpan och fick se denna snäckväxel:
https://www.dropbox.com/s/ggtuvt02e4nanpu/Stiga Multiclip 50 S Plus.jpg

Då är frågan, kan jag reklamera detta eller tål den helt enkelt inte att hjulen fastnar för en sekund?
Jag tycker den borde hålla för sådant men så kanske det inte är med Stiga?

Om det inte är giltigt, hur får jag isär denna växel och vad kan jag behöva för delar?
 
Nu får jag inte upp din bild och kan se snäckväxeln, men yttre påverkan, slag och stötar är inte reklamation. Oavsett märke eller modell..

Det är som att säga att ditt hjul på bilen kilades fast och du hade ändå fullt gaspådrag och drivaxeln rök av.. Lika lite reklamation.

Däremot kan man alltid ställa frågan vidare till tillverkaren, stiga i detta fallet, och se vad som säger. Stiga är nog en av de bättre leverantörerna när det kommer till reklamationsanspråk.
 
Redigerat:
Testa att reklamera, bör gå igenom.
 
Nuuuuuu fick jag upp bilden. Normalt sett brukar det väl vara remmen som slirar etc om det går för tungt för drivningen. Problemet i ditt fall är väl att den har för bra grepp då den inte blivit direkt sliten ännu. :-D

Prova reklamera och se vad som säger men hoppas inte på för mycket. Man kan samtidigt inte få mer än ett nej.
 
Det är inte så att remmen hoppat av remskivan inne på motoraxeln? det gjorde den på min för två veckor sedan av ungefär samma anledning.
 
Så, nu är den inlämnad. Remmen hade inte hoppat av, är troligen något i snäckväxeln som gått sönder.
Killen som tog emot den kunde inte svara direkt på om det gick på garantin eller inte, men nämnde nåt om att sålänge inte vevaxeln är krokig så ska det nog gå bra :)
Tråkigt nog var de fullbokade i verkstan i ungefär 2 veckor så jag får väl ta fram lien sålänge :O
 
Hur gick det med? Är den hel? Gick det på garantin?
 
Jag har samma problem på min klippare, har endast använt den c:a i 30 minuter, nu fungerar inte drivningen längre, jag har inte kört på något?...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.