En vägg skall återställas till 50-60-tals std. En brädvägg ska alltså beklädas med masonit. Är det ngn som vet hur det gick till, spikade man bara på masoniten eller fuktade man den först så att den svällde lite innan de spikades på? Jag tänkte att om den får krympa lite sedan så blir den sträckt och slät?
 
Jag är nästan helt säker på att man inte fuktade skivorna. Om man fuktar skivorna finns det risk att man får "ränder" i skarvarna på grund av att kanterna sväller extra mycket på grund av inträngning även från sidan. Tänk på att inte spika så mycket att det inte går att återställa ännu en gång. Jag har just plockat bort skivorna från mitt tankrum och tänker nog ha den gamla brädväggen sen. http://forum.byggahus.se/biobraensle/75686-flis-eller-ved.html
 
Du ska fukta masoniten innan du spikar upp den, annars kommer den att buckla sig.
Källa: "Känsla för Masonite", Nisse Larsson.
 
andersmc skrev:
Du ska fukta masoniten innan du spikar upp den, annars kommer den att buckla sig.
Källa: "Känsla för Masonite", Nisse Larsson.
Där ser man..
 
Ska se om jag kan åstadkomma något med scannern. Har en bok om hur man byggde egnahem och där finns instruktioner för både hårda och mjuka skivor (Masonite och Tretex). Jag har också för mig att de ska fuktas och så massor med småspik, ungefär på samma sätt som när man skruvar gips nu för tiden, men jag tror att avståndet är mer likt 10 cm och så två rader på varsin tredjedel av skivans bredd förutom alla kanterna.
 
Aha, en hel bok om sånt! Väntar med spänning.....
 
Min felaktiga övertygelse om lämpligheten om fuktning av masonitskivor grundade sig på hur monterade skivor beter sig av väta.
Bild 1: Masonitdörr under diskbänken, jättefult.
Bild 2: Dörr i gamla köket, nött men mycket snyggare.
 
  • DSC01500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01501.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag glömde hämta boken igår, så nu blir det nog inte förrän fram emot helgen. Hoppas att du inte har så bråttom.
 
Efter att ha rivit upp masointgolv, så vet jag att spikar, det är det gott om. Varje dm och så fler rader inne på skivan stämmer bra. Att de fuktades innan hade jag ingen aning om, måste försöka komma ihåg det, kanske blir lite masonit-reparationer i köket. Gäller det alltså även inredningar?
 
V skrev:
Min felaktiga övertygelse om lämpligheten om fuktning av masonitskivor grundade sig på hur monterade skivor beter sig av väta.
Bild 1: Masonitdörr under diskbänken, jättefult.
Bild 2: Dörr i gamla köket, nött men mycket snyggare.
Helt riktigt, vanlig masonite tål inte att kontinuerligt utsättas för fukt. Men att fuktas en gång och sedan torka är inga problem.
 
Har du hittat boken om egnahem?
 
Man ska alltså fukta skivorna dagen innan man ska spika upp dom, så att vätan drar in riktigt och det sväller jämnt.
 
Nej, jag har inte glömt boken, men jag har byggt väggar på mitt hus (av lättbetong).

Här kommer i alla fall till slut kapitel 25 ur den fina boken "Småstugebygge genom eget arbete".

http://pinebar.com/byggahus/Kapitel 25.pdf
 
Toppen, tack!
 
Nu är masoniten på plats. Den blev rejält sladdrig efter att ha fått bli rejält fuktig, så man var tvungen att få hjälp att hålla i den när den skulle spikas fast. Sedan blev den rak och fin på väggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.