Vi håller på att bygga uterum, glaspartiera är vår/höst, och vi kommer värma upp det med en braskamin.
Nu till frågorna: Uterummet byggs på träbjälklag på plintar, och jag har haft en fundering på att isolera med 100mm frigolit och en 45mm mineralull uppepå mot golv. Tanken med frigoliten är att täta det med fogskum och med det få det fukttätt underifrån, och mineralullen för att det ska ligga mot golskiva/trägolv. Är det rätt tänkt? Kan man använda golvsånskiva i uterum som värms upp ibland? Alt spåntat trägolv?

Taket som är ett sadeltak öppet mot nock, råspont med takplåt på. Hur isolerar man det bäst? Jag har tänkt 100alt145 mineralull med luftspalt, dock så finns det ingen luftspalt vid nock då limträ balken i nock går mot råsponten, hur gör man då? För visst måste man ha luftspalt? Innertak blit målad spontad Ytterpanel.
 
Jag har precis gjort som du beskrev med mitt uterumsgolv, 140mm frigolit med fogskum runt första lagret för att täta, sedan köpte jag byggmax golvspånskiva, kommer därefter köra mellanläggskiva och elgolvvärme, plast och sedan laminatgolv. hoppas det kommer duga.
Isolering med frigolitplattor lagda på uterumsgolv, omgiven av träram och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av isolering och golvspånskiva i ett uterum med synliga skarvar och förberedelse för golvuppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gjorde ni med taket? Jag har tänkt låglutande tak med regel/råspont/papp, hur ska man isolera mellan reglarna, och hur tänker man kring ångspärrar med mera??
Högsta punkten är mot husets fasad.
 
i taket körde jag vanlig Kanalplast, 50mm från willabgarden. u värde på 0,8.
 
Hej, vi fungerar på att göra precis som du beskrev Med kanalplats som tak. HUr har det fungerat på vintern? Blir det fuktigt? Idag har vi kanalplats 32cm med ej isolerat golv= blir kondens och droppar från plasttaket när vädret skiffrar på vintern. Bor i zon 3.
 
  • Gilla
Garghamel
  • Laddar…
T Therese74 skrev:
Hej, vi fungerar på att göra precis som du beskrev Med kanalplats som tak. HUr har det fungerat på vintern? Blir det fuktigt? Idag har vi kanalplats 32cm med ej isolerat golv= blir kondens och droppar från plasttaket när vädret skiffrar på vintern. Bor i zon 3.
Ingen kondens för mig.

50mm i taket, 140mm frigolit i golvet med golvvärme.

Varmt som f*n på sommaren och kallt på vintern.
 
  • Gilla
Therese74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.