Nä, den ska gå från krypgrunden raka vägen upp i väggen till strax under taket där det ska sitta ett tilluftsdon. Totalt ca 7 meter rektangulär kanal.
Det blir några böjar längst ner för att komma runt själva grundmuren, men där borde jag kunna använda vanliga runda rördelar.
 
useless useless skrev:
Nä, den ska gå från krypgrunden raka vägen upp i väggen till strax under taket där det ska sitta ett tilluftsdon. Totalt ca 7 meter rektangulär kanal.
Det blir några böjar längst ner för att komma runt själva grundmuren, men där borde jag kunna använda vanliga runda rördelar.
Då bör det funka. Kanske att öka bredden för att få en större hydraulisk diameter
 
useless useless skrev:
Det var där jag såg dom först. Men känns omotiverat att betala dubbelt så mycket som direkt från Intelmann.
Jag har handlat en hel del spjäll och motorer mycket billigare än i Sverige från Intellman, men genom Amazon. Funkat kanon, snabba och bra leverenser och förstår jag det rätt har det kommit direkt från Intellman!
 
Kul tråd att hitta!
Skulle behöva lite rektangulära kanaler jag med när jag väl får tummen ur med FTX-systemet.
 
useless useless skrev:
Jag skulle behöva ca 20 meter ventilationskanaler i samma storlek som ett 125 mm spirorör som helst inte bygger mer än 50 mm. De jag hittar i Sverige kostar runt 2 000:- för en meterlång bit av någon anledning(?).

Jag hittade dock de här: [länk]
Är det någon som har handlat därifrån och kan ge en recension?

Nån som vet nåt bättre alternativ?
Jag funderade på rektangulärt rörsystem för tre år sen, och då hade Bauhaus det ifrån Tyskland. Men det slutade de med , och jag kollade inte upp Tyskland mer. Men vänner hittade rektangulära ventilationskanaler på Biltema om jag förstod rätt , men hittar inget nu tyvärr. Kan dubbelkolla imorgon , de köpte det av samma anledning som du.
 
S sinclairhacker skrev:
Men vänner hittade rektangulära ventilationskanaler på Biltema om jag förstod rätt , men hittar inget nu tyvärr.
Det är många, inklusive Biltema, som säljer kanaler som är runt 50x100 mm. Vill man ha något större i Sverige så verkar det vara specialtillverkning av plåtslagare som gäller. Lite konstigt tycker jag då det inte borde vara så jätteovanligt att man vill gömma rören i något smalt utrymme.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kul tråd att hitta!
Skulle behöva lite rektangulära kanaler jag med när jag väl får tummen ur med FTX-systemet.
Jag ska lägga en beställning när jag har mätt och projekterat klart. Återkommer med resultatet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är många, inklusive Biltema, som säljer kanaler som är runt 50x100 mm. Vill man ha något större i Sverige så verkar det vara specialtillverkning av plåtslagare som gäller. Lite konstigt tycker jag då det inte borde vara så jätteovanligt att man vill gömma rören i något smalt utrymme.
Förstår, och jag fick info att kompisen kört med 110x55 mm vilket snabbgoioglat (osäkert alltså) motsvarar mer 80 mm diam rör. Hittar iof på luftbutiken, site jag inte vet något om, men inser att jag aldrig sett så breda ventilationskanaler , kollar för lite på det när jag varit i Polen eller Tyskland.

https://www.luftbutiken.se/plastkanaler/11416-plastkanal-220x55xl15m-k25-15m-4750492218730.html

Skall bli kul o höra om du berättar sen hur det gått med projektering, har idé o använda platta kanaler i källare med lågt i tak.
 
Nu har jag projekterat lite och gjort en första beställning. 18 meter rör, 6 övergångar och ett gäng skarvnipplar landade på ca 500 € varav frakten blev 22 €.
Beställningen gjordes måndag 4/9 kl 15:39 och (första) paketet levererades hem på onsdagen.

Intressant är att prylarna skickades med DHL i Tyskland. Dom verkar dock inte samarbeta med DHL i Sverige, utan det blev Postnord som tog över. Det är två kollin och det ena (största) har jag fått, men det andra kunde inte levereras av någon okänd anledning. Får se om det dyker upp snart och om någon har backat över det eller bara tappat hälften av grejerna...


Industriella metallkomponenter i stora kartongförpackningar i ett lager eller en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Nu fick jag meddelade från Postnord att det andra kollit ska levereras i morgon. Spännande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.