Jag funderar på att köpa mitt första spabad. Googlade lite och finns oändlig många till salu.

Vad ska man ha och vad ska man undvika? Vad är bra att tänka på?

Vi är 3 personer, och max 50-70 hade jag tänkt men de är inte hugget i sten. Kanske mindre..

Något märke man ska satsa på?
 
Det kan vara bra att undersöka det elektriska och vad huset klarar innan man slutligen bestämmer sig för ett spabad som oftast inte är tillverkade för nordiska förhållanden. Kan vara typ 1-fas 30 A och det passar inte alls här för de allra flesta som har huvudsäkringar på max 25 A och 3-fas.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det kan vara bra att undersöka det elektriska och vad huset klarar innan man slutligen bestämmer sig för ett spabad som oftast inte är tillverkade för nordiska förhållanden. Kan vara typ 1-fas 30 A och det passar inte alls här för de allra flesta som har huvudsäkringar på max 25 A och 3-fas.
Det där förstår jag mig inte på. Hur kollar man sånt?
 
J Josth skrev:
Det kan vara bra att undersöka det elektriska och vad huset klarar innan man slutligen bestämmer sig för ett spabad som oftast inte är tillverkade för nordiska förhållanden. Kan vara typ 1-fas 30 A och det passar inte alls här för de allra flesta som har huvudsäkringar på max 25 A och 3-fas.
Om det står såhär: Elanslutning: 3N 400V 3x16A 50Hz 7540W på spabadet

Vad innebär det? Hur kollar jag upp hemma om de funkar?
 
Det är bra när det är gjort för 3-fas 3N 400 V ! Då passar det i Sverige. Man behöver kontrollera vilka mätarsäkringar man har vid elmätaren. Har man bara 3 st 16 A säkringar så räcker det nästan inte till något annat i huset som används samtidigt med spabadet. Det kostar mer per år desto större mätarsäkringar man har. Normalt i Sverige kan man ha max 3 x 25 A, men det går att dra nya ledningar till huset från transformatorstationen och få högre säkringar men det kostar en mycket rejäl slant.
 
J Josth skrev:
Det är bra när det är gjort för 3-fas 3N 400 V ! Då passar det i Sverige. Man behöver kontrollera vilka mätarsäkringar man har vid elmätaren. Har man bara 3 st 16 A säkringar så räcker det nästan inte till något annat i huset som används samtidigt med spabadet. Det kostar mer per år desto större mätarsäkringar man har. Normalt i Sverige kan man ha max 3 x 25 A, men det går att dra nya ledningar till huset från transformatorstationen och få högre säkringar men det kostar en mycket rejäl slant.
Jag äger inte huset så kommer inte dra dit ledningar. Kan jag som ej el kunnig kolla om jag har 3x16 16 a säkringar eller vad jag nu har. Ska jag titta i elskåpet?
 
Man kan titta vid elmätaren och se om vilken färg säkringarna har på den lilla pricken i mitten. Grå = 16A, Blå = 20A och Gul = 25 A. Ska också stå på fakturan från elnätsägaren.
 
J Josth skrev:
Man kan titta vid elmätaren och se om vilken färg säkringarna har på den lilla pricken i mitten. Grå = 16A, Blå = 20A och Gul = 25 A. Ska också stå på fakturan från elnätsägaren.
Men vad står 3x16 a för? att man har 3 såna säkringar? Jag använder ca 8000 kwh om året i hushålls el, uppvärmning. Så med spabadet ( vet ej hur mycket kwh! Borde de fortfarande va under 20 000 som 16 à är gjort för om jag fattar rätt?
 
H Hammarspik skrev:
Borde de fortfarande va under 20 000 som 16 à är gjort för om jag fattar rätt?
16 A säkringar är gjorda för 16 A. Att det är lagom för ett hus som förbrukar ca 20 000 kWh per år är bara en grov tumregel.
 
Det står för 3-fas 16 A. En total elförbrukning på 8000 kWh/år är väldigt väldigt lite om också uppvärmningen ingår där! Allt beror ju på vad man samtidigt vill kunna använda i huset när spabadet är påslaget och värmepatronen går.
 
H Hammarspik skrev:
Jag äger inte huset så kommer inte dra dit ledningar. Kan jag som ej el kunnig kolla om jag har 3x16 16 a säkringar eller vad jag nu har. Ska jag titta i elskåpet.
H Hammarspik skrev:
Då jag byggde hus för 20 år sedan krävdes brytare utanför badrummet och motorkabel till bubbelkaret. Det krävs god ventilation för att det inte skall bli fuktskador och kondens på fönster. Det känns lite vågat att trycka in ett stort bad som skall stå fyllt stora delar av året med varmt vatten utan att huset är anpassat för det.
 
K
Oklart hur du citerar men finns ju även spabad för utomhusbruk.. TS har väl varken sagt bu eller bä där.
 
useless useless skrev:
16 A säkringar är gjorda för 16 A. Att det är lagom för ett hus som förbrukar ca 20 000 kWh per år är bara en grov tumregel.
K kniv skrev:
Oklart hur du citerar men finns ju även spabad för utomhusbruk.. TS har väl varken sagt bu eller bä där.
Useless, Det har du rätt i. Jag utgick från bad inomhus men så behöver det inte vara. Står det utomhus är isoleringen mot mark och luft något att beakta.
 
J Jochi skrev:
Useless, Det har du rätt i. Jag utgick från bad inomhus men så behöver det inte vara. Står det utomhus är isoleringen mot mark och luft något att beakta.
De är utomhus de gäller!!
 
Kikade på några olika modeller av spabad. Det verkar som det normala är en värmepatron på 3 kW, vilket är lägre än jag trodde med tanke på den långa tiden det tar att värma upp badet. Om det var ett tag sedan man använde badet senast kan temperaturen ha sjunkit till t.ex. 15 °C. Då handlar det om ca 12-15 timmar för att värma upp det till 38 °C. Om det bara är värmepatronen och den mindre filterpumpen som går och man har 3×16 A huvudsäkringar så finns det ca 7,5 kW över till annat i huset såsom spisen för matlagning. Problemet kan främst bli när man startar de kraftiga jetpumparna som har hög effekt och drar rejäla startströmmar. Då finns det bara lite effekt över till annat i huset. Man behöver också en del tur att man inte använder just den fas värmaren är kopplad till när man sätter på spisen. En elektriker kan hjälpa till att koppla om i elcentralen så att t.ex. alla spisplattorna går att använda men inte ugnen samtidigt som värmepatronen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.