Hej,

Jag har en gammal Fein som används då och då. De senaste gångerna har det börjat "krypa" och sticka i handen och upp i armen då jag använder den. Håller jag den på vissa ställen, så känns det inget, men råkar jag hålla den andra ställen så kommer det där pirrande, stickande.
Tar jag på mig tjocka vantar med plast så känns det inte. Är detta ett känt fel på sladdrivna verktyg?
 
Är maskinen (de delar du håller i) i plast eller ett ledande material? Om det inte är ledande borde du inte kunna få någon ström i dig och ditt sätt att hålla den kanske klämmer en nerv? Har du jordfelsbrytare på de uttag som du använder den i?
 
T TypRätt skrev:
Är maskinen (de delar du håller i) i plast eller ett ledande material? Om det inte är ledande borde du inte kunna få någon ström i dig och ditt sätt att hålla den kanske klämmer en nerv? Har du jordfelsbrytare på de uttag som du använder den i?
Ingen jordfelsbrytare där jag använder den, då jag märkt av fenomenet. Men, håller på att uppgradera elen successivt. Gammal ladugård som renoveras.
Feinen (multiverktyg) är ju huvudsakligen av plast men tänker att vid t.ex. strömbrytarknappen så kanske det är nära till metall.
Nerver och sånt funderade jag med på först, men jag känner ingenting med andra verktyg. Visst. Feinen vibrerar ju en hel del iofs.
Tänker också att 220v borde göra jävligt ont och inte bara ont.
T TypRätt skrev:
Är maskinen (de delar du håller i) i plast eller ett ledande material? Om det inte är ledande borde du inte kunna få någon ström i dig och ditt sätt att hålla den kanske klämmer en nerv? Har du jordfelsbrytare på de uttag som du använder den i?
 
Har du möjlighet att testa ansluta den till ett uttag som har jfb?
Plasthölje men nära till metall inuti borde väl inte leda tänker jag men..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har du möjlighet att testa ansluta den till ett uttag som har jfb?
Plasthölje men nära till metall inuti borde väl inte leda tänker jag men..
Ja, det är inga problem. Om det är nåt galet med maskinen, så borde den lösa ut så. Om jfb inte löser ut, kan ma anse den vara ofarlig att fortsätta använda.
Är ju inget verktyg man använder varje dag, men det är ju rätt ovärdeligt i vissa situationer.
 
Jag har hört det förut, men det är ovanligt.

Krypande och stickande löser ingen JFB. Symptomet tyder på uA, inte mA. Maskinen är dubbelisolerad (om den inte är asgammal) och ska inte läcka ström. Men den får enligt standarden läcka upp till 350 uA vilket känns ganska rejält, t.o.m som pulserande, dvs lite muskelpåverkande. Men det är inget fel. Med en läckströmstång går läckströmmen att mäta.

Jag rekommenderar en demontering och rengöring av maskinen. Smuts kan orsaka detta fenomen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
T THZ skrev:
Ja, det är inga problem. Om det är nåt galet med maskinen, så borde den lösa ut så. Om jfb inte löser ut, kan ma anse den vara ofarlig att fortsätta använda.
Är ju inget verktyg man använder varje dag, men det är ju rätt ovärdeligt i vissa situationer.
Även om inte JFBn löser ut så är det inte bra för kroppen med strömgenomgång.

Tyvärr kan även en JFB fallera så att den inte löser ut.

Det är riktigt obehagligt, för vissa personer är det t.o.m. farligt (nära döden) att få strömgenomgång som ligger strax under utlösning av JFB.


När plast blir smutsigt så kan det bli ledande.

Om du ska fortsätta att använda maskinen så föreslår jag en grundlig rengörning, isärplockning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tommty
kan även bero på uppladdning av statisk elektricitet. Beroende på vad TS feinar.
 
Har maskinen varit utsatt för regn eller fukt så kan det bli så och är det då en massaboss ini så kanske det inte torkar ordentligt. Har en EL-såg och vid sågning i färskt virke så kan det börja killa i näven, känns ungefär som att handen börjar somna, men går bort efter att den variit i värmen några timmar. Så gör som dom säger, en riktigt rengörning och urblåsning samt tork, så killar det inte längre.
 
Efter närmare undersökning, eller ja... Det var väl kanske ingen enastående utredning, men jag såg att maskinen inte har jord på kontakten. Så, den har nog några år på nacken. Konstigt ändå...
 
T THZ skrev:
Efter närmare undersökning, eller ja... Det var väl kanske ingen enastående utredning, men jag såg att maskinen inte har jord på kontakten. Så, den har nog några år på nacken. Konstigt ändå...
Ofta är väl elverktyg ojordade men dubbelisolerade.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ofta är väl elverktyg ojordade men dubbelisolerade.
Ok, det har jag aldrig tänkt på. Nu måste jag kontrollera alla verktygssladdar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.