richardtenggren richardtenggren skrev:
Då det sitter fasta bromsok fram och inte glidande, så borde man komma långt på att se över de bakre oken vid hjulskifte. Tesla rekommenderade översyn av bromsarna en gång per år, men jag väljer att göra det själv.

@Rkarlsson vilka verktyg är det som skulle vara så sällsynta då?
Har man inte mätinstrument för att analysera vattenhalten så är det ju ingen större kostnad att byta ut bromsvätskan bara.
Jag betvivlar att det är så många som byter bromsvätska överhuvudtaget på någon bil, speciellt efter den blivit typ 5 år. Det är väl svampiga bromsar på var och varannan bil.
Nej det var det jag menade. En elbilsförare är inte ett dugg bättre än en som kör diesel. Men det är klart, den kostar bara 100-300 kr men eftersom jag misstänker att en teslaförare knappt kan något om bilar så kollar de inte bromsar heller :)
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Göra själv? Kolla bromsvätskan?
Det kan du inte göra utan "verktyg" Sådant verktyg har nog ingen teslaägare i sina lådor :)
Varför skulle de inte ha det?
Det är varken raketforskning att göra, eller dyra "verktyg".
 
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
Nej det var det jag menade. En elbilsförare är inte ett dugg bättre än en som kör diesel. Men det är klart, den kostar bara 100-300 kr men eftersom jag misstänker att en teslaförare knappt kan något om bilar så kollar de inte bromsar heller :)
Jag tror ju att fler Tesla-ägare är bilintresserade än de i ditt gamla Renault-läger 😂

Vi har både el och ICE här hemma, lämnar inte in någon av dem :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
jag misstänker att en teslaförare knappt kan något om bilar så kollar de inte bromsar heller :)
Kan du vara vänlig och stoppa upp dina fördomar där solen aldrig skiner.
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Varför skulle de inte ha det?
Det är varken raketforskning att göra, eller dyra "verktyg".
Ungefär av samma anledning som 99% av alla andra gör det.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Kan du vara vänlig och stoppa upp dina fördomar där solen aldrig skiner.
Nej, jag är realist men det är så jävla svårt för dig att förstå. Eller du menar att bara för att alla kan läsa statistik på en skärm så är de plötsligt experter på bilar?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tror ju att fler Tesla-ägare är bilintresserade än de i ditt gamla Renault-läger 😂

Vi har både el och ICE här hemma, lämnar inte in någon av dem :)
Tror mer de är teknikintresserade än bilintresserade. Tror knappt att de flesta ens byter hjul själva på sina bilar.
Har ingen renault just nu, har en citroen som är riktigt jävla bra =)
Får en volvo s70 i augusti också.
Så har jag även id3.

Men det blev livat för att jag ifrågasatte kolla bromsar när jag är rätt säker att många knappt vet var vätskehållaren sitter =)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag betvivlar att det är så många som byter bromsvätska överhuvudtaget på någon bil, speciellt efter den blivit typ 5 år. Det är väl svampiga bromsar på var och varannan bil.
Detta ingår i servicen vartannat år på båda mina bilar som passerat 5 års ålder. Pratar du av egen erfarenhet eller generaliserar du i enlighet med din umgängeskrets?
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Nej, jag är realist men det är så jävla svårt för dig att förstå. Eller du menar att bara för att alla kan läsa statistik på en skärm så är de plötsligt experter på bilar?
Teslaägare har inga verktyg...
Teslaägare kan inget om bilar...
Bla bla bla...😂
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En affärsidé till de som kör med "Hjulbyte, 200 kr"

"Vi kontrollerar slitaget på bromsbelägg och skivor i samband med bytet för 200:-"
De kan göra det mesta som ingår i en service för en liten extra peng...
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Jo jag vet vad det är :) Men av samma orsak som den genomsnittlige bilägaren "kollar" bromsvätska så tror jag knappt att en teslaförare gör något mer alls.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Teslaägare har inga verktyg...
Teslaägare kan inget om bilar...
Bla bla bla...😂
Nu var du allt fördomsfull. Fy på dig.

Nej jag tror faktiskt inte att 99 av 100 teslaägare kan skruva, eller vet så mycket mer än att kunna köra bilen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Har en äldre hoj som jag inte bytt bromsvätska på 17 år, men bromsarna funkar perfekt. Besiktigad för en månad sedan UA. Ska köpa en sån och mäta fukthalten för skojs skull. Tack för tipset!👍
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Tror mer de är teknikintresserade än bilintresserade. Tror knappt att de flesta ens byter hjul själva på sina bilar.
Har ingen renault just nu, har en citroen som är riktigt jävla bra =)
Får en volvo s70 i augusti också.
Så har jag även id3.

Men det blev livat för att jag ifrågasatte kolla bromsar när jag är rätt säker att många knappt vet var vätskehållaren sitter =)
Vill man / kan man inte göra det själv så är det varken olagligt eller omöjligt att lämna in en Tesla på service.

Skillnaden är att med Tesla har man valfriheten att själv välja. På alla andra bilar måste man betala hutlösa priser för "service" om garantin ska fortsätta att gälla.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.