Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Tolkade inte nedanstående så.
Ingen fara, det är lätt att det man skriver tolkas på ett sätt, trots att man menar något annat. Den citerade texten beskriver läget när jag började jämföra Tesla med resten. Jag har inte kollat upp vad som krävs för att ladda hos Tesla då jag och frugan inte planerat någon långsemester med Fiaten. Detta var bara en test av hur bra utbyggt det är med laddare vid resor norrut där det är rätt glest med infrastruktur mellan de större städerna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, tillgång till (huvuddelen av) Superchargernätverket är ett stort fall framåt för oss icke-Teslaförare.

Ska man bara skaffa en laddapp är det definitivt Teslas. För egen del knarkar jag närmast laddappar och har över ett dussin och ser ingen anledning till att begränsa sina val, men ja – Tesla är grymma på ladd.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
richardtenggren
Vi fick vår Model Y LR den 15e Maj, beställde den 24 April och gjorde vår första ”långresa” med till Öland nu i veckan. Tycker det gick väldigt bra, var lite orolig över hur det skulle funka på ön, men hittade två snabbladdare i Borgholm vi använde när vi strosade på stan.
Den ena var dock väldigt dåligt planerad, kort kabel och tre platser som delade på en centrerad laddare med kort kabel, men den räckte i alla fall :)

Enda ”problemet” var när några danskar blockerat 9/10 platser på IONITY i Oskarshamn, vi försökte ladda på den tillgängliga platsen som hade kabeln på fel sida, vilket inte gick. Så när danskarna åkt bytte vi till platsen bredvid, men eftersom jag initierat laddning på den första platsen men aldrig anslutit till bilen så kunde jag inte initiera laddning på den nya platsen 😂 Så blippade då Plugsurfing-kortet och betalade 10 kr/kWh 😂

Sen är det väl som tidigare konstaterat drygt med andra märken på SuC, vi råkade ut för en dansk igår som ville parkera supertight för att få till laddning, vilket var svårt när vi matade barnen, men han var schysst och frågade i alla fall :)
Han tog sedan en annan plats och blockade då två platser… 🫨
 
M
R Rkarlsson skrev:
Nej. Om du så är mångmiljonär är det endast 2 svar.
- Vill du ha en?
- Vill du inte ha en?
Tack! Bara för att man kan betyder inte att man måste. Jag försöker basera mina köp på flera faktorer, nytta, nöje, ekonomi, syfte, problemfrihet osv. Bilar tycker jag är tråkigt, så då väger ekonomi och nytta tyngre i argumentskålen. Mina hojar kan jag aldrig räkna hem, men det är kul och då väger nöjet tyngre än ekonomin.

Jag gjorde förresten ett avvägande bara för några dagar sedan gällande bilen. Stod i valet och kvalet om jag skulle byta den då den vill ha lite omvårdnad då den gått 10k mil, men beslutet vägde över för att behålla den i minst 3 år till. Så istället för att lägga 200-250k mellan och få typ en Kia E-niro eller annan slätstruken likvärdig bil (fast med eldrift) så lägger jag 15k på uppgradering och kör 3 år till.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Eller så kan man skita i alltihopa och låtsas som det regnar.
Det verkar vara en förvånansvärt stora andel av befolkningen som kör den taktiken. Kanske är det det vinnande konceptet. Framtiden får utvisa.
Ärligt talat får vi nog inse att det är ekonomi som avgör för de flesta.
Är kalkylen för elbil gynnsammare så blir det en sådan, är det ICE-bil som blir billigast så blir det en sådan.

Sen har väl de allra flesta lite bias, som gör att man skruvar sin kalkyl något, för att försöka få det önskade utfallet, glömmer någon kostnad, eller är lite överoptimistisk någonstans.
Men det är väl mer på marginalen för de flesta, dvs är det stort gap mellan kostnaden för de olika alternativen så sminkas det inte in absurdum.

Men sen, om man funnit att kalkylerna inte skiljer sig så väldigt mycket åt, så kan ideologiska skäl komma och putta det ena alternativet lite framåt, och det typiska är nog då att det väljs en elbil även om det på sista raden verkar bli en anings dyrare.

Men det är nog rätt få som tar en stor extrakostnad med tankar på miljö eller klimat, då är nog t.ex status en viktigare grej.
Och det kan ju vara status, i vissa kretsar, att ratta elbil.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Det enda man bör göra själv på bilen är att byta luftfilter och kolla bromsvätskan, samt att det är lämpligt att kolla bromsarna när man byter däcken.
En affärsidé till de som kör med "Hjulbyte, 200 kr"

"Vi kontrollerar slitaget på bromsbelägg och skivor i samband med bytet för 200:-"
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tack! Bara för att man kan betyder inte att man måste. Jag försöker basera mina köp på flera faktorer, nytta, nöje, ekonomi, syfte, problemfrihet osv. Bilar tycker jag är tråkigt, så då väger ekonomi och nytta tyngre i argumentskålen. Mina hojar kan jag aldrig räkna hem, men det är kul och då väger nöjet tyngre än ekonomin.

Jag gjorde förresten ett avvägande bara för några dagar sedan gällande bilen. Stod i valet och kvalet om jag skulle byta den då den vill ha lite omvårdnad då den gått 10k mil, men beslutet vägde över för att behålla den i minst 3 år till. Så istället för att lägga 200-250k mellan och få typ en Kia E-niro eller annan slätstruken likvärdig bil (fast med eldrift) så lägger jag 15k på uppgradering och kör 3 år till.
Det finns många saker som folk kan men man måste inte.
Man kan bygga nytt hus med målet att det ska vara så miljövänligt som möjligt. Men det finns knappt några sådana hus.
Om du har så lite intresse i bilar så ser jag inte en enda anledning överhuvudtaget att köpa något som elbil eller hybrid eller för dyrt. =) Om du är nöjd med det du har såklart.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
ID.4 kostar 5,5kkr per år i service om jag kommer ihåg rätt. Tesla kostar 0kr/år i service. Det enda man bör göra själv på bilen är att byta luftfilter och kolla bromsvätskan, samt att det är lämpligt att kolla bromsarna när man byter däcken.
Göra själv? Kolla bromsvätskan?
Det kan du inte göra utan "verktyg" Sådant verktyg har nog ingen teslaägare i sina lådor :)
 
Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat får vi nog inse att det är ekonomi som avgör för de flesta.
Är kalkylen för elbil gynnsammare så blir det en sådan, är det ICE-bil som blir billigast så blir det en sådan.

Sen har väl de allra flesta lite bias, som gör att man skruvar sin kalkyl något, för att försöka få det önskade utfallet, glömmer någon kostnad, eller är lite överoptimistisk någonstans.
Men det är väl mer på marginalen för de flesta, dvs är det stort gap mellan kostnaden för de olika alternativen så sminkas det inte in absurdum.

Men sen, om man funnit att kalkylerna inte skiljer sig så väldigt mycket åt, så kan ideologiska skäl komma och putta det ena alternativet lite framåt, och det typiska är nog då att det väljs en elbil även om det på sista raden verkar bli en anings dyrare.

Men det är nog rätt få som tar en stor extrakostnad med tankar på miljö eller klimat, då är nog t.ex status en viktigare grej.
Och det kan ju vara status, i vissa kretsar, att ratta elbil.
Du har naturligtvis rätt.

Sedan är frågan hur stor betydelse det gör för klimatet i slutändan. Är det ens miljö/klimatet som är största hotet för oss? Det är mycket möjligt att vi lyckas utplåna mänskligheten mycket snabbare än så.

Min upplevelse av status och elbil, är att det i mina kretsar och där jag lever har varit väldigt negativt med elbil. Det är väldigt många som tittat snett och blivit provocerad av att vi haft elbil. Men det har blivit bättre med åren när elbilar blivit mer och mer accepterade. Och det är nog först nu när fler börjat intressera sig för elbil som det börjat bli lite status i vissa kretsar.

Så just statusen har varit bland det mest negativa med att ha haft elbil "tidigt".
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Göra själv? Kolla bromsvätskan?
Det kan du inte göra utan "verktyg" Sådant verktyg har nog ingen teslaägare i sina lådor :)
Byta bromsvätska
Byta bromsbelägg fram
Byta luftfilter
 
A Alexn72 skrev:
Byta bromsvätska
Byta är inte så svårt. Frågan var hur en vanlig hemmamekare kontrollerar bromsvätskan (inte nivån alltså, utan kvaliteten).
 
richardtenggren
Då det sitter fasta bromsok fram och inte glidande, så borde man komma långt på att se över de bakre oken vid hjulskifte. Tesla rekommenderade översyn av bromsarna en gång per år, men jag väljer att göra det själv.

@Rkarlsson vilka verktyg är det som skulle vara så sällsynta då?
Har man inte mätinstrument för att analysera vattenhalten så är det ju ingen större kostnad att byta ut bromsvätskan bara.
Jag betvivlar att det är så många som byter bromsvätska överhuvudtaget på någon bil, speciellt efter den blivit typ 5 år. Det är väl svampiga bromsar på var och varannan bil.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Byta bromsvätska [media]Byta bromsbelägg fram
[media]Byta luftfilter
[media]
Hade du läst så hade du sett att jag skrev "kolla"
Att byta bromsar på en tesla är som vilken annan bil som helst.
 
C CM1234 skrev:
Tyvärr finns det inga p-hus där jag bor eller där jag arbetar. Alternativet hade varit en tur lite då och då in till centrum och försöka dra ut på tiden det tar att veckohandla eller nåt, men jag som verkligen inte har kunskap om hur lång tid det skulle ta att ladda…exempelvis en zoe vet inte om tiden hade räckt till

Sen har jag hund (lyxkonsumtion i know!) så jag vet inte om just en zoe hade fungerat rent praktiskt. Råkar inte finnas nåt åt caddy-hållet? 😅

Edit: Vill tillägga att på min kommande arbetsplats (yes, ska byta arbetsgivare) så finns det faktiskt tre laddplatser som tyvärr är reserverade till en granne. Men det tyder ju på att det kanske blir fler
En Zoe med 40kWh batteri kan ladda 22kw på en AC laddare, så från tom till full på lite drygt 2h. En 2019 kan "snabbladda" med 45kW så typ 1h som worst case. Laddar inte lika bra som en del dyrare men den är ganska bränslesnål i drift ändå.

Zoe är ju i Clio/Yaris storlek. Ska man ha hund så får den gå i baksätet.
Kangoo ZE ock Nissan NV200 är elskåpbilar som börjar komma ner i pris. Bara att kolla blocket för elbilar och ev database för specifikationer och räckvidd. En del äldre Nissan har Chademo port istället för Typ2/CCS vilket gör det bökigt att ladda på resa

https://ev-database.org/car/1236/Renault-Zoe-ZE40-R110
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.