F fribygg skrev:
Ligger fastigheten innom detaljplan?
Nej
 
J JoAnWi skrev:
Nej
Då är det inte aktuellt med Attefallshus såvitt jag förstår
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, man kan säkert få bygglov för ett garage utan väg fram. 😉

Av omständigheterna låter det som att det är utom detaljplan (kanske rent av på en lantbruksfastighet där ytterligare andra bygglovsfria grunder finns) och då kan man väl i teorin tänka sig att man kan få bygglov för vad som helst var som helst, men handlar det om detaljplanerat område kan det mycket väl vara så att varje fastighet bara får bebyggas med en huvudbyggnad och därtill hörande komplementbyggnader.

Så som vanligt beror det på.
Anledningen att jag frågade var: det är en stor och bergig tomt med hög lutning uppåt på berget. En bit upp har man en fantastisk utsikt. Men att bygga hus så högt upp är nog inte rimligt eftersom det numera krävs bilväg fram till minst 50m från huvudfastigheten och därifrån en stig med max 1/12 lutning. Därför tänkte jag att bygga huvudfastigheten längre ner vid vägen. Men en Attefall högre upp på berget, då hamnar den i så fall ca 100m från det större huset. Så frågorna är två: 1) behövs bilväg fram till Attefall också? 2) hur långt ifrån huvudfastigheten får man bygga Attefall. Omedelbar närhet låter det som och 26m var ok i ett fall, men 100m bara för att få bättre utsikt kanske blir svårare. Dessutom har mitt behov i form av utsikt inte mkt att göra med det ursprungliga behovet till att Attefall ens kom till...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Anledningen att jag frågade var: det är en stor och bergig tomt med hög lutning uppåt på berget. En bit upp har man en fantastisk utsikt. Men att bygga hus så högt upp är nog inte rimligt eftersom det numera krävs bilväg fram till minst 50m från huvudfastigheten och därifrån en stig med max 1/12 lutning. Därför tänkte jag att bygga huvudfastigheten längre ner vid vägen. Men en Attefall högre upp på berget, då hamnar den i så fall ca 100m från det större huset. Så frågorna är två: 1) behövs bilväg fram till Attefall också? 2) hur långt ifrån huvudfastigheten får man bygga Attefall. Omedelbar närhet låter det som och 26m var ok i ett fall, men 100m bara för att få bättre utsikt kanske blir svårare. Dessutom har mitt behov i form av utsikt inte mkt att göra med det ursprungliga behovet till att Attefall ens kom till...
Om din fastighet ligger utanför detaljplanerat område behöver du inte bygglov för komplementbyggnaden och omfattas knappast av attefallsreglerna, bygg det du behöver om du inte berörs av strandskyddsreglerna.
 
F fribygg skrev:
Om din fastighet ligger utanför detaljplanerat område behöver du inte bygglov för komplementbyggnaden
Nej, men den behöver fortfarande vara en komplementbyggnad, vilket det blir svårt att hävda att en byggnad 100 meter bort är.
 
J JoAnWi skrev:
Dessutom har mitt behov i form av utsikt inte mkt att göra med det ursprungliga behovet till att Attefall ens kom till.
Sånt ska man inte fästa för mycket vikt vid. Hittar man lagliga sätt att förgylla sitt liv behöver man inte oroa sig för mycket om det verkligen var den situationen reglerna var tänkta för.

Här ser jag dock ingen enkel lösning, utan som @Claes Sörmland med flera varit inne på är det nog ett bygglov som gäller. Mina fördomar säger mig dock att de flesta bygglovshandläggare inte skulle vara stormförtjusta, och bygge utom kommunal plan sker ju tyvärr lite på nåder.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hittar man lagliga sätt att förgylla sitt liv behöver man inte oroa sig för mycket om det verkligen var den situationen reglerna var tänkta för.
Ligger fastigheten utom detaljplan bör det väl gå fint att bygga de komplementbyggnader man behöver utan att fråga kommunen
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men den behöver fortfarande vara en komplementbyggnad, vilket det blir svårt att hävda att en byggnad 100 meter bort är.
Nå, har man likt TS en tomt utom detaljplan med möjlighet att placera komplementbyggnaden långt från huset kan detta ibland vara lämpligt.
På gamla fastigheter finns ofta tvättstuga, båthus, bastu placerade på avstånd från mangårdsbyggnaden och jag kan mycket väl förstå viljan att placera tex ett lusthus 100m från bostaden än i dag, att blanda in kommunen och söka bygglov verkar onödigt om komplementbyggnaden kan placeras minst 4,5m från tomtgräns.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.