Vi har en järnstolpe med en skylt 3.0 står det på. Jag tycker man känner igen dessa stolpar från vägar etc.

Den står bredvid ett snett äppelträd och trädet har varit fastsurrat i det, förmodligen för att försöka räta upp trädet. Vi ska ordna en annan anordning och jag tänkte rycka upp stolpen, men min partner är rädd att stolpen har en funktion i trädgården. Någon som vet? Den verkar faktiskt sitta fast i något också, har tagit i ganska hårt nu.
 
  • Träd stöttas av en svart stolpe med grön spännrem, omgiven av sten och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Står det något mer än 3? Ett par bokstäver?

Jag gissar att det är en avståndsskylt för något med vatten, t.ex. att det är 3m till din servisventil.

[länk]
Nej, inget mer än 3,0. Den sitter också otroligt nära trädet så känns konstigt att man planterat äppelträdet invid en vattenledning? 🤔

Och brukar man alltså ha såna här avståndskyltar i en trädgård?
 
N Nyponbuske skrev:
Vi har en järnstolpe med en skylt 3.0 står det på. Jag tycker man känner igen dessa stolpar från vägar etc.

Den står bredvid ett snett äppelträd och trädet har varit fastsurrat i det, förmodligen för att försöka räta upp trädet. Vi ska ordna en annan anordning och jag tänkte rycka upp stolpen, men min partner är rädd att stolpen har en funktion i trädgården. Någon som vet? Den verkar faktiskt sitta fast i något också, har tagit i ganska hårt nu.
Kan det vara en stolpe för att märka ut en brandpost?
 
Då den är röd skulle jag säga att 3m från skylten finns en brunn för spillvatten (avlopp). Den verkar dock inte sitta fast ordentligt så det kan vara 3m i valfri riktning från skylten. Vanligtvis är blått vatten, grönt dagvatten och rött spillvatten.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Måste den vara kvar? Vi förstår inte riktigt varför den sitter där...
 
BirgitS
Du är nog väldigt glad om skylten finns kvar och pekar åt rätt håll den dagen som det blir nödvändigt att spola avloppet pga. stopp och snön ligger så att det inte går att se metallocket.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
N Nyponbuske skrev:
Måste den vara kvar? Vi förstår inte riktigt varför den sitter där...
Jag som jobbar med VA blir lika glad varje gång jag hittar en distansbricka. De sparar oerhört mycket tid när man ska hitta en brunn eller en ventil. Ofta är de nergrävda, har man då en distansbricka som visar riktning och längd blir jobbet mycket lättare.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag som jobbar med VA blir lika glad varje gång jag hittar en distansbricka. De sparar oerhört mycket tid när man ska hitta en brunn eller en ventil. Ofta är de nergrävda, har man då en distansbricka som visar riktning och längd blir jobbet mycket lättare.
Tack, då låter vi absolut den vara kvar. Riktning vet jag dock inte om den visar längre, den sitter väldigt löst och har som sagt använts som stöttapelare för snett träd 😅
 
Det känns mer som att någon har hittat en begagnad stolpe och slagit ner den för att staga upp trädet?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det känns mer som att någon har hittat en begagnad stolpe och slagit ner den för att staga upp trädet?
Ja, alltså, det är ju det vi trodde först men ville dubbelkolla här om man brukar använda såna här i trädgårdar...
 
BirgitS
Finns det något brunnslock 3 meter från stolpen i någon riktning?
Kör ned en spade i jorden utifall att någon har gjort gräsmatta eller rabatt ovanpå.

Eller finns det brunnslock någonstans som saknar skylt?

Det är normalt att ha sådana skyltar om man har någon form av brunn etc. på tomten eller strax utanför.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.