Hej.
Tanken är att vi ska lägga kullersten med en plattrad utanför.
Vi började med att gräva ur ca 20cm och lägga markduk (100gsm/kvm) samt grus i botten, idag när vi kommer ut så möts vi av den här synen. Vatten släpps ej igenom av duken utan ligger och skvalpar på botten.
Dräneringsprojekt längs husvägg, geotextil, grus, stenar, grön gräs, vattenansamling i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgång med dränering, vattenpölning under tyg, fuktproblem, anläggningsarbete, behöver ytterligare slutlagring och sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi googlar igen och några verkar mena att man inte behöver markduk alls förutom att eventuellt skilja lagren åt. (Vi ska sedan lägga stenmjöl)
Hur ska vi göra? Sticka hål i markduken eller dra bort skiten?

Tillägger att huset är dränerat 2019 med platonmatta mot grunden.
 
Vad är det för mark? Är marken under duken tät och inte släpper igenom vatten så lätt blir det så där. Hur länge sedan regnade det, det sjunker kanske undan långsamt?
 
Är det Biltemas "markduk"?
Jag gjorde misstaget att lägga den i en rabatt och fick samma effekt, släpper inte genom vatten.
 
Centano Centano skrev:
Vad är det för mark? Är marken under duken tät och inte släpper igenom vatten så lätt blir det så där. Hur länge sedan regnade det, det sjunker kanske undan långsamt?
Det är sand och matjord, lite stenar. Ingen lera.
Jag testade att bara ta markduken och hälla vatten i och hålla den som en liten ”pung” då var den också tät.
Om jag däremot masserade lite på den så släpper den igenom, men det är ju lite drygt ett massera duken nu när den ligger där 😅

Det är sambon som spolat på stenarna igår under eftermiddagen och det var kruttorrt under!
 
T TheBigCheese skrev:
Är det Biltemas "markduk"?
Jag gjorde misstaget att lägga den i en rabatt och fick samma effekt, släpper inte genom vatten.
Ja det är det 😅
Åh nej, verkligen inte roligt i en rabatt 😬
 
Underarbetet är heller inte gjort med någon speciell lutning. Gör det något när dräneringen är så pass nygjord?
 
M
Är det källare på huset? Tänkte du lägga stenmjöl på makadamen?
 
M Markarbetaren skrev:
Är det källare på huset? Tänkte du lägga stenmjöl på makadamen?
Det är sutteräng och detta är på nedersidan av huset. Alltså är det ingen källare precis här men tanken är ju att fortsätta runt hela huset senare.
Ja vi tänkte lägga stenmjöl på makadamen!
 
M
Jag gissar att din duk är lite för tät för ändamålet. I din situation hade jag nog grävt upp lite random hål och gjort hål i duken, typ 2-3cm stora, med nån halvmeters mellanrum, så inte vatten blir ståendes.

Stenmjölet hade jag hoppat, kör med något dränerande istället, typ flis, 2/5, under stenarna och plattraden.
Tanken med duken är bra, men i och med att den är såpass tät så gör lite random hål i den om du ska fortsätta jobbet runt huset.

Man ska undvika noll-fraktioner ihop med dräneringar. Det letar sig alltid ned på något sätt och skapar problem som man inte vill ha.
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag gissar att din duk är lite för tät för ändamålet. I din situation hade jag nog grävt upp lite random hål och gjort hål i duken, typ 2-3cm stora, med nån halvmeters mellanrum, så inte vatten blir ståendes.

Stenmjölet hade jag hoppat, kör med något dränerande istället, typ flis, 2/5, under stenarna och plattraden.
Tanken med duken är bra, men i och med att den är såpass tät så gör lite random hål i den om du ska fortsätta jobbet runt huset.

Man ska undvika noll-fraktioner ihop med dräneringar. Det letar sig alltid ned på något sätt och skapar problem som man inte vill ha.
Okej, ja det var något sådant jag funderade över. Blir nog till att sticka hål i den då..
Inte stenmjöl alltså, vi som köpte 500kg idag 😂
 
M
L LinneaochJohan skrev:
Okej, ja det var något sådant jag funderade över. Blir nog till att sticka hål i den då..
Inte stenmjöl alltså, vi som köpte 500kg idag 😂
Du gör naturligtvis precis som du vill, stenmjöl har tyvärr egenskapen att dit vattnet rinner, dit följer stenmjölet med oftast.
 
  • Gilla
LinneaochJohan
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Du gör naturligtvis precis som du vill, stenmjöl har tyvärr egenskapen att dit vattnet rinner, dit följer stenmjölet med oftast.
Jag förstår.
Om man lägger en öppnare Markduk mellan lagren? Skulle det hjälpa?
Annars får vi fundera ett varv till…
 
Kommer det att hamna vatten där i större mängder i framtiden? Det bör vara delvis under takfoten och dräneringen vill man täcka med något som hejdar/bromsar ytvattnet så duken verkar fylla den funktionen.
När ni väl får sten på ytan så kommer den att dölja ev vatten och sedan antingen sjunker vattnet ner i marken eller dunstar. De mängderna som infiltrera kommer inte påverka dräneringer.
Se däremot till att plattorna lutar bort från huset.
 
Z z_bumbi skrev:
Kommer det att hamna vatten där i större mängder i framtiden? Det bör vara delvis under takfoten och dräneringen vill man täcka med något som hejdar/bromsar ytvattnet så duken verkar fylla den funktionen.
När ni väl får sten på ytan så kommer den att dölja ev vatten och sedan antingen sjunker vattnet ner i marken eller dunstar. De mängderna som infiltrera kommer inte påverka dräneringer.
Se däremot till att plattorna lutar bort från huset.
Nej det borde inte hamna några större mängder vatten där sedan.
Eftersom att gräsmattan aldrig riktigt tar sig där så är det ganska ”hett” i vanliga fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.