Tänkte höra mig för å grannens vägnar.
Gäller ett dubbelfalsat tak, skivtäckt med långa skivor. Taket är i 4 vinklar. Över 200 kvm.

Någon som målat sånthär tak.
Blästring helt rent eller bara delvis?
Högtetckstvättat?
Sprutat/roller?
Riktigt tvåkomponent/eller vanlig enkomponentfärg?
Pris?

Och såklart undrar man hur det blivit efter ett tag?
Bra/dåligt?
 
Det är nog så att skruvhål kan bli vattenhål med tiden.
Men finns det pannplåt eller liknande utan skruv genom plåten är det garanterat lika bra och mycket mer prisvärt än falsat bandtäckt.

Det verkar kunna kosta hur mycket som helst. Finns ingen kontroll på den marknaden vare sig yrkeslegitimation/yrkesbevis.
Läste i annan tråd att dom vill ha betalt 850kr /H. Plus allt annat.

Har man tid ska man vänta. Nästa sommar kommer plåtslagare och alla andra hantverkare stå utan uppdrag och då är det bara att spela ut dem mot varandra :)
 
H Håkan Larsson8 skrev:
Finns ingen kontroll på den marknaden vare sig yrkeslegitimation/yrkesbevis.
Det heter gesäll och mästarbrev.
 
Claes Sörmland
Är det ett tak från samtiden eller mer ett antikvariskt tak. Min målningserfarenhet gäller det senare fallet, ett tak från 1920. Är det mer ett plastisoltak från 70-talet så skulle jag gå en annan väg än med mitt antikvariska plåttak.

Men i grund och botten så är det plåtslagerifirmor om gör dessa jobb. De väljer ofta att arbeta med sele och blåser taket med högtryck. Rost skrapas/slipas och primas. Och målar sen med vattenburen akrylatfärg för plåttak. Och dyrt är det. Går rätt snabbt med denna metod så det är intensivt med kortvarigt arbete.

Antikvariska tak är en annan sak. Fram med linoljefärgen.
 
Det finns absolut yrkesbevis, och många beställare kräver det....
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det finns absolut yrkesbevis, och många beställare kräver det....
Det är väl knappast konsumentorganisationerna som utfärdar sådant. Utan arbetarna själva?

Det finns ingen yrkeslegitimation eller skyddad titel. Tex läkare, tandläkare, civilingenjör eller advokat.
Det gör att man som konsument har svårt att agera.
Bara det att marknaden inte åstadkommit ett standardiserat offertförfrande.
 
H Håkan Larsson8 skrev:
Det finns ingen yrkeslegitimation eller skyddad titel. Tex läkare, tandläkare, civilingenjör eller advokat.
Det gör att man som konsument har svårt att agera.
Det räcker gott att du anlitar en firma som har mästarbrevet på väggen oavsett om det är en frisör eller en plåtslagare du behöver köpa tjänster av.
Självklart kan och får du både klippa ditt hår och bocka och måla din plåt utan yrkeslegitimation men det är ju allt för många för bekväma att lära sig och verkligen bli snabba och bra på.
 
H Håkan Larsson8 skrev:
Bara det att marknaden inte åstadkommit ett standardiserat offertförfrande.
Men ett standardiserat förfarande kräver ju att det är likadana moment och utförande....
Det är inte serietillverkning som är vardag i en plåtverkstad. (iallafall inte där jag jobbar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.