Hej!

Jag och min särbo planerar att flytta ihop genom att bygga nytt hus i Norrköpingsområdet. Vi har siktat in oss på två specifika 2-planshushusmodeller från Eksjöhus respektive Myresjöhus som vi gillar och gärna skulle vilja bygga. Vilket hus det slutligen blir beror på många faktorer.

Om det finns de här på forumet som har byggt med någon av just dessa hustillverkare i Norrköpingsområdet så skulle vi gärna vilja få in era erfarenheter av processen. Dvs vi skulle gärna vilja veta vad ni var nöjda med och vad ni inte var nöjda med, eventuella problem och hur dessa löstes av respektive hustillverkare.

Känns värdefullt för oss att få in era erfarenheter av era respektive husbyggen inför vårt eget slutgiltiga val av hustillverkare.

Tack på förhand.

Mvh Magnus
 
Skymag Skymag skrev:
Hej!

Jag och min särbo planerar att flytta ihop genom att bygga nytt hus i Norrköpingsområdet. Vi har siktat in oss på två specifika 2-planshushusmodeller från Eksjöhus respektive Myresjöhus som vi gillar och gärna skulle vilja bygga. Vilket hus det slutligen blir beror på många faktorer.

Om det finns de här på forumet som har byggt med någon av just dessa hustillverkare i Norrköpingsområdet så skulle vi gärna vilja få in era erfarenheter av processen. Dvs vi skulle gärna vilja veta vad ni var nöjda med och vad ni inte var nöjda med, eventuella problem och hur dessa löstes av respektive hustillverkare.

Känns värdefullt för oss att få in era erfarenheter av era respektive husbyggen inför vårt eget slutgiltiga val av hustillverkare.

Tack på förhand.

Mvh Magnus
Vi har byggt ett hus från Eksjöhus i Örebro området och skulle aldrig bygga om med de.
Eftersom jag hade läst bra om de så hade jag höga förväntningar, men det var långa ledtider, svarstider och om det var något som inte funkade så löstes det aldrig. (De bara ignorerade mina Mail/samtal)
 
MrJay
Har polare som byggt med Eksjöhus i Nkpg, det är NM Bygg som är utföraren i trakten av Eksjöhus. Det var en del saker som gått snett såsom fel dimension på taket så de fick medla. Vill minnas att han fick smöra som tusan för säljaren för att de skall åtgärda alla fel vilket inte känns 100% i min värld. De var också riktigt duktiga på att riktigt betalt för att som inte är ”standard” i deras värld såsom kakel större än 15x15… Tycka vad man vill men jag är glad att jag bygger lösvirke.
 
Hej på er!

Tack för eran info om Eksjöhus. Vi fick intrycket att det kunde bli problem med Eksjöhus pga av att de har general entreprenad med två parter att prata med dvs NM bygg och Eksjöhus.

Vi valde tillslut Myresjöhus eftersom de har totalentreprenad. Vi är precis i början av husprocessen och räknar med att grunden påbörjas i vinter på vår tomt. Vi är dock medvetna om att det inte är någon garanti att saker kan gå fel bara för att Myresjöhus har totalentreprenad i ett husbygge men hoppas att Myresjöhus åtgärdar alla eventuella brister utan större problem.

För egen del blir det mitt tredje hus och andra nybygge, nuvarande hus är ett Hjältevadshus där byggprocessen också resulterade i en del problem. I vilket fall tack för feedbacken det uppskattas.
 
Skymag Skymag skrev:
Hej på er!

Tack för eran info om Eksjöhus. Vi fick intrycket att det kunde bli problem med Eksjöhus pga av att de har general entreprenad med två parter att prata med dvs NM bygg och Eksjöhus.

Vi valde tillslut Myresjöhus eftersom de har totalentreprenad. Vi är precis i början av husprocessen och räknar med att grunden påbörjas i vinter på vår tomt. Vi är dock medvetna om att det inte är någon garanti att saker kan gå fel bara för att Myresjöhus har totalentreprenad i ett husbygge men hoppas att Myresjöhus åtgärdar alla eventuella brister utan större problem.

För egen del blir det mitt tredje hus och andra nybygge, nuvarande hus är ett Hjältevadshus där byggprocessen också resulterade i en del problem. I vilket fall tack för feedbacken det uppskattas.
Ska också bygga med Myresjöhus i Norrköpingsområdet, är lite fundersam vad ni ska bygga för modell och hur ni tycker att det går att förhandla priset?

Känner att priset är rätt bra men är ju precis att vi har råd, skulle ju gärna vilja få in några tillval
 
V vrjoh skrev:
Ska också bygga med Myresjöhus i Norrköpingsområdet, är lite fundersam vad ni ska bygga för modell och hur ni tycker att det går att förhandla priset?

Känner att priset är rätt bra men är ju precis att vi har råd, skulle ju gärna vilja få in några tillval
Ok vad spännande, efter mycket fundering och övervägande så valde vi tillslut ett Smart hus dvs Smart 168. Men i den versionen vi vill bygga så har vi kraftigt utökat storleken på huset till ca 200 kvm inkl. utbyggnad med balkong och ändrat om planlösning helt och hållet efter eget tänk.

När det gäller pris så insåg vi tyvärr i våra försök att det inte gick att pruta på utgångspriset. Däremot kunde säljaren erbjuda oss rabatt på tillval som de flesta andra hustillverkare också erbjuder.
 
Skymag Skymag skrev:
Ok vad spännande, efter mycket fundering och övervägande så valde vi tillslut ett Smart hus dvs Smart 168. Men i den versionen vi vill bygga så har vi kraftigt utökat storleken på huset till ca 200 kvm inkl. utbyggnad med balkong och ändrat om planlösning helt och hållet efter eget tänk.

När det gäller pris så insåg vi tyvärr i våra försök att det inte gick att pruta på utgångspriset. Däremot kunde säljaren erbjuda oss rabatt på tillval som de flesta andra hustillverkare också erbjuder.
Okej låter stort och maffigt, har ni tagit någon kampanj som erbjudits då? Tillval eller så?

Nej man kanske har tänkt att husleverantörerna har de värre än vad de faktiskt har.

Många leverantörer har ju lite ränteöknings-skydd och betala vid inflytt osv, inget ni hörde er runt kring vid kontraktskrivning?
 
V vrjoh skrev:
Okej låter stort och maffigt, har ni tagit någon kampanj som erbjudits då? Tillval eller så?

Nej man kanske har tänkt att husleverantörerna har de värre än vad de faktiskt har.

Många leverantörer har ju lite ränteöknings-skydd och betala vid inflytt osv, inget ni hörde er runt kring vid kontraktskrivning?
Nej vi tog ingen speciell kampanj utan gick på rabatten vi fick som Myresjöhus erbjuder nya kunder. Innan valet av Myresjöhus så tittade och analyserade vi bland 6st andra husleverantörer innan valet tillslut föll på Myresjöhus.

För min och min särbo var planlösningen en av våra viktigaste aspekter att vi själva utan extra kostnad kunde få till den så som vi vill ha det. Det i kombination med intrycket och responsen från säljaren på en massa olika frågor samt standarden som Myresjöhus erbjuder och att de bygger med totalentreprenad gjorde att valet föll på Myresjöhus.

Då både jag själv och min särbo redan bor i varsitt eget hus samt att vårt tycke och smak är mycket överensstämmande gjorde det relativt enkelt för oss att definiera vårt framtida boende hur vi vill ha det. Dvs vi vet i stort vad vi gillar med våra hus och vad vi skulle vilja ha på annat bättre sätt i vårt kommande hus. Vi hade en mängd olika punkter som vi stämde av med ett gäng olika husleverantörer hur de kunde uppfylla dessa, vi tittade på deras hemsidor, beställde hem huskataloger, träffade ett antal säljare, fick bra intryck från vissa och mindre bra från andra, gick på olika husvisningar och funderade på olika alternativ i runt 6 månaders tid innan vi till slut skrev kontrakt.

Ränteökningsskydd, ekonomi och eventuella kampanjer och rabatter spelade enbart viss roll för oss i valet av husleverantör då vi har ett bra ekonomiska utgångsläge. För oss var det andra aspekter där som sagt planlösningen var en som var viktigare.

Givetvis har vi en budget att förhålla oss till och där är vi just nu med alla tillval i huset vi önskar ha. Dvs det känns viktigt för oss att se till att summan på alla tillval vi gjort inte överstiger vår budget.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.