Hej,
Antar att svaret jag fick av installatören på frågan om isoleringen är tillräcklig var lika bra som hans rekommendation att Bosch 3800i var det enda/bästa alternativet att ersätta en Nibe Fighter 310P...

Se bilder, När jag läser trådar här så är det krav att avluften ska vara rejält isolerad och fukt-tätt runt. När jag frågade installatören (cirka 2 år sen) så sa han att det här var tillräckligt, jag undrar om han visste vad han pratade om... Jag tänkte dra på en PE30-strumpa istället. Är det tillräckligt bra? Det är samma isolering som hörde till gamla flvp.Eller finns det bättre sätt?

Behöver man göra samma sak på frånluft, dvs den luft som kommer från rummen i huset och går in i flvp (se andra bilden)?

mvh
Mathias
 
  • Isolering och rör i tak, dammigt utrymme, möjlig renoveringsplats eller underhållszon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel ventilationskanal, tejp, rörinstallationer, trångt, skräp, damm, ur funktion, potentiell brandrisk, oordning, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt NIBE's anvisningar så räcker PE30 isolerstrumpa för avluftsröret men det måste göras mycket noggrant utan några glipor. Frånluftskanaler som går igenom kallt utrymme ska värmeisoleras med typ 100-120 mm rörisolering.

Det ser inte alls bra ut på bilderna. Vad är det för hus? Är du säker på att frånluftsvärmepump är ett lämpligt val av värmepump i det huset?
 
  • Gilla
Mathgaud
  • Laddar…
J Josth skrev:
Enligt NIBE's anvisningar så räcker PE30 isolerstrumpa för avluftsröret men det måste göras mycket noggrant utan några glipor. Frånluftskanaler som går igenom kallt utrymme ska värmeisoleras med typ 100-120 mm rörisolering.

Det ser inte alls bra ut på bilderna. Vad är det för hus? Är du säker på att frånluftsvärmepump är ett lämpligt val av värmepump i det huset?
Hej,
150 m^2's suterränghus från 1981. Hade från början oljebrännare som byttes ut mot Fighter 310P (innan min tid). Nu gav Fighter upp för 2 år sen efter cirka 20 år och byttes på rekommendation ut mot en Bosch 3800i. Så flvp står i gamla pannrummet. Nej, inser också att det inte ser så snyggt ut. Och nu när jag läser på så inser jag att bättre val kunde ha gjorts :(.
 
Frånluftsvärmepumpar passar som sagt för moderna mycket välisolerade hus som har små transmissionsförluster. I ditt hus skulle man kan kunnat spara mycket mer energi genom en annan typ av värmepump, t.ex. bergvärme eller luftvattenvärmepump. Men det borde gå att docka på en LVVP monoblock på returen till värmesystemet och samköra med med 3800i. Jag kan dock väldigt lite om 3800i. Tanken är i alla fall att den (3800i) främst gör varmvatten medans monoblocken då värmer huset.
 
  • Gilla
Mathgaud och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpar passar som sagt för moderna mycket välisolerade hus som har små transmissionsförluster. I ditt hus skulle man kan kunnat spara mycket mer energi genom en annan typ av värmepump, t.ex. bergvärme eller luftvattenvärmepump. Men det borde gå att docka på en LVVP monoblock på returen till värmesystemet och samköra med med 3800i. Jag kan dock väldigt lite om 3800i. Tanken är i alla fall att den (3800i) främst gör varmvatten medans monoblocken då värmer huset.
Jo, jag tror det går och börjat titta på om det är värt pengarna. En Bosch 3800i är samma som en IVT 402 om jag minns rätt. Då litade jag på installatören, idag vet jag bättre :/. Är det någon monoblock du skulle rekommendera att titta på?
 
Bl.a. Daikin och Panasonic har monoblocks som borde passa. https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/luft-vatten-värmepump/daikin-altherma-3-m-4-8kw.html#tabs-eac0f7a36c-item-91eaf88fc7-tab

Edit: Länken till broschyren på den sidan fungerar inte. Här en annan länk till Daikins broschyr för luftvatten: https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftvatten/luftvatten-samlingsbroschyr/?page=12

Här exempel på en Panasonic monoblock: https://www.polarpumpen.se/varmepum...gh-performance-luft-vattenvarmepump/p-1533243

Man behöver titta noga på husets isolering och energiförbrukning så att man väljer rätt storlek på monoblocken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mathgaud
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bl.a. Daikin och Panasonic har monoblocks som borde passa. [länk]

Edit: Länken till broschyren på den sidan fungerar inte. Här en annan länk till Daikins broschyr för luftvatten: [länk]
Tack för tipsen! Ska kolla och räkna, det är ju en viss kostnad men nu går elpatronen ganska mycket på vintern...
 
"elpatronen går ganska mycket på vintern" kan man säkert säga tio gånger om.
 
  • Haha
Mathgaud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.