Vi har gjort misstaget att köpa tryckimpregnerat virke som kommer stå utomhus och som ska målas vitt.

Det verkar finnas två olika skolor. Vissa menar att det är ett slöseri med tid då allt flagnar direkt andra säger att det inte är några problem.

Obs kan inte vänta ett år med att måla.

Vad gör man? Vaskar virke värt 3000kr och köper otryckt eller kan man bara köra på?
 
Bara vänta i minst 1 år helst 2 år, sen bara måla. Tråkigt men ett måste för måla.
 
Det går att måla när det fått torka. Jag gjorde det för några år sedan. Det var staketspjälor 28x45. Det tog 3 - 4 veckor, lagrade inomhus i källaren luftigt.

Köp en enkel fuktmätare. Jag målade dem 2019, de ser helt OK ut idag, Målade med Caparol Carat (behövs ingen grundfärg).
 
Vad är det ni ska bygga ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det ni ska bygga ?
Ett vindskydd/insynsskydd.
 
J jonaserik skrev:
Bara vänta i minst 1 år helst 2 år, sen bara måla. Tråkigt men ett måste för måla.
Varför spelar tiden roll? Det är väl fukthalten?
 
H hempularen skrev:
Det går att måla när det fått torka. Jag gjorde det för några år sedan. Det var staketspjälor 28x45. Det tog 3 - 4 veckor, lagrade inomhus i källaren luftigt.

Köp en enkel fuktmätare. Jag målade dem 2019, de ser helt OK ut idag, Målade med Caparol Carat (behövs ingen grundfärg).
Ok överallt annanstans står att grundfärg krävs.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Varför spelar tiden roll? Det är väl fukthalten?
Tiden torkar ut virket.
Och beroende på hur fuktigt virket är nu...
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Ett vindskydd/insynsskydd.
Tänk er ordentligt för om ni ska måla , en j-vla massa arbete och underhåll. Jag undviker målning och oljar in istället om det behövs.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H
J Johan Larsson9794 skrev:
Vi har gjort misstaget att köpa tryckimpregnerat virke som kommer stå utomhus och som ska målas vitt.

Det verkar finnas två olika skolor. Vissa menar att det är ett slöseri med tid då allt flagnar direkt andra säger att det inte är några problem.

Obs kan inte vänta ett år med att måla.

Vad gör man? Vaskar virke värt 3000kr och köper otryckt eller kan man bara köra på?
Finns det ingen möjlighet att byta till icke impregnerat? Lurigt att måla på tryckt. Vet att det går att lasera med terass lasyr men det finns nog inte i vitt. Brunt, svart och grått. Vet jag att det finns i då vi ska måla lärkträ. Järnvitriol går också men det är ju grått.
Testade att måla på en gammal Lärkbit med vit vanlig lasyr, satt hyfsat i ett par år sen flagnade det.
Måla staket i vanligt obehandlat trä med fönsterfärg.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok överallt annanstans står att grundfärg krävs.
Men under 16% fukthalt läser jag.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk er ordentligt för om ni ska måla , en j-vla massa arbete och underhåll. Jag undviker målning och oljar in istället om det behövs.
Tänker du rent generellt eller tryckimpregnerat nu?
 
Excel
Måla inte tryckt virke samma säsong, vänta minst ett år.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Tänker du rent generellt eller tryckimpregnerat nu?
Altaner , staket, plank mm. Jobba i onödan säger jag…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Altaner , staket, plank mm. Jobba i onödan säger jag…
Ok tack för din åsikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.