Hej,

Hålet är ett gammalt hål ifrån en luftvärmepump ifrån 80-90 tal.

Behöver täta hålet på något sätt.

Hur gör jag det smidigast och lättast?
Läge att ta in en murare?
 
  • Ett hål i en grå tegelvägg med trasig plast som täcker öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det svåra kommer vara att få det snyggt.
Mura igen det med murbruk och en bit tegel är enkelt. Vattna före och använd ett mjukare bruk än befintligt.
Är det dubbla rader tegel kan du trycka in tex lite isolering för att få ett mothåll.

Å andra sidan kommer det inte synas mer än nu :)
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Enklast att få det diskret tror jag är att putsa över och måla stenarna :)
 
O Odi et Amo skrev:
Enklast att få det diskret tror jag är att putsa över och måla stenarna :)
Måla med vadå menar du?
 
H Harbuzi skrev:
Måla med vadå menar du?
Puts/sockel/utomhusfärg? Det vet en färgbutik bättre. :)
Lagningen kommer att få en färg i närheten av murbruket, så jag tänker att det blir diskretare om man målar formen att de bortborrade tegelstenarna.
 
Enklast är väl att antingen mura igen hela hålet med murbruk eller fylla igen det med någon fogmassa för utomhusbruk. Det snyggast hade väl varit att knacka bort de trasiga tegelstenarna och byta ut mot hela och på så sätt få en hel vägg. Bästa är ju om man har samma sorts tegel liggande eller kan få tag samma sorts stenar och hitta ett murbruk som matchar. Helt osynligt blir det väl aldrig men en snygg lagning.
 
enklast? fyll hållet med isolering + vindpapp och sätt på en ventilgaller för fasader över hållet. En sån galler ser inte alls underlig ut på en vägg.
Googla på ventilgaller+ fasad och kanske hittar du en storlek som täcker över hållet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G gaia skrev:
enklast? fyll hållet med isolering + vindpapp och sätt på en ventilgaller för fasader över hållet. En sån galler ser inte alls underlig ut på en vägg.
Googla på ventilgaller+ fasad och kanske hittar du en storlek som täcker över hållet.
Har letat som en tok efter ventilgaller i så små storlekar utan framgång.
 
H Harbuzi skrev:
Har letat som en tok efter ventilgaller i så små storlekar utan framgång.
ta den minsta du hittar. Det är väl inte hela världen om den blir 15x15 . Den ska ju bara maskera hålet ;)
 
typ en sån 15x15cm från Biltema
Metallisk ventilation galler, väggtillämpning, åtta slitsar, skruvhål, grå, industrikänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.