Jag har (snart) en pump som pumpar upp bräckt vatten till stugan som ligger på ett berg ovanför havet.

Jag funderar på om jag skulle kunna använda sjövattnet till en billig ovanmarkpool så ungarna kan få bada av sig lite.

Jag tänker att jag fyller upp poolen och sen låter jag en jetpool dra vattnet genom några vanliga 10” filter.

vad säger ni?
 
D Derbyboy skrev:
Jag har (snart) en pump som pumpar upp bräckt vatten till stugan som ligger på ett berg ovanför havet.

Jag funderar på om jag skulle kunna använda sjövattnet till en billig ovanmarkpool så ungarna kan få bada av sig lite.

Jag tänker att jag fyller upp poolen och sen låter jag en jetpool dra vattnet genom några vanliga 10” filter.

vad säger ni?
Hur har det gått?
 
Pumped är på plats, används dagligen och är ovärderlig. Än så länge är barnen små så det räcker gott med en barnpool, uppblåsbar på 500L. I framtiden tänker jag mig en större rackare.

Har ett väldigt fint flöde i slangen (fyller barnpoolen på 5-7 min) så jag ser inga problem med att fylla poolen (även en större) ofta, därmed är jag inte beroende av avancerad rening etc.
 
D Derbyboy skrev:
Pumped är på plats, används dagligen och är ovärderlig. Än så länge är barnen små så det räcker gott med en barnpool, uppblåsbar på 500L. I framtiden tänker jag mig en större rackare.

Har ett väldigt fint flöde i slangen (fyller barnpoolen på 5-7 min) så jag ser inga problem med att fylla poolen (även en större) ofta, därmed är jag inte beroende av avancerad rening etc.
Intressant. Hur tänker du dig den avancerade reningen? Vi har pool med sjövatten men funderar på vedeldad badtunna . Men skulle gärna fixa dusch med rent vatten.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Jag tänker mig en saltklorinator typ, omvänd osmos (för att få det till sötvatten) känns inte rimligt.

Kör ni klorinator?
 
D Derbyboy skrev:
Jag tänker mig en saltklorinator typ, omvänd osmos (för att få det till sötvatten) känns inte rimligt.

Kör ni klorinator?
Vi lägger i klortabletter och olika pH-medel till pool. Fungerar utmärkt. Pumpar upp på våren.
 
Men ni har sjövatten, dvs sötvatten?
 
D Derbyboy skrev:
Men ni har sjövatten, dvs sötvatten?
Östersjön
 
Vilken grej, ja nu får jag vatten på min kvarn att det kommer fungera
 
  • Gilla
Gugge65
  • Laddar…
Om du vill köra klorinator (som är grymt smidigt) så är de intressant var du bor. Vi har lågsaltklorinator som vill ha 0,2-0,3% medan de flesta vill ha 0,4%. Hur det funkar om du bor där det är saltare vet jag inte.
 
Stockholms mellersta skärgård
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.