Jag håller på med att jämna ut ett ojämn golv i vad som ska bli vårt nya badrum. Med masonit, golvspån, gips och klinker, kommer golvnivån att hamna upp till halva tröskeln. Finns det några problem med det?
 
Strunta i gipset så sparar du 12-13mm?
 
kan man lägga klinker direkt på spån?
 
Nej, men du kan inte ha gips som underlag i badrum heller. Det måste vara avjämningsmassa, dels för att tätskikt inte får monteras direkt på skivmateral på golv, och dels för att man måste ha fall i hela rummet. 12 mm avjämningsmassa som minst, och sedan uppåt. Det kommer sannolikt bygga betydligt mer än du räknat med. Förresten, vad är det för masonit du pratar om?

Tröskeln måste vara högre än golvet så att man kan vika upp tätskiktet på den, och så att vatten inte kan rinna ut. Men det är väl knappast några problem att höja eller bygga på den lite?

För övrigt finns det en klistrad tråd längre upp som det kan vara en god idé att du läser igenom. Där står det grundläggande.
 
Tröskeln måste vara högre än golvet så att man kan vika upp tätskiktet på den, och så att vatten inte kan rinna ut.
Ja fast det motsäger ju inte att klinkersen kan gå upp på halva tröskeln eftersom tätskiktet ju är under klinkersen. Ingen vill väl ha det fula tätskiktet synligt så jag har svårt att se att folk skulle ha det att gå ovan klinkersens tjocklek. Om nu badrummet skulle vattenfyllas och brunnen är igentäppt kan den givetvis en tröskel i viss mån förhindra läckage men de flesta har väl rellativt låga trösklar så hur stor praktisk betydelse en tröskel har kan man ju fråga sig.
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan. Men ja, det är okej att klinkergolvet hamnar halvvägs upp på tröskeln. Var du orolig att det vore för högt eller för lågt?
 
Att det skulle vara för högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.