Hej!

Vi har precis köpt en lägenhet. Som en del av detta har vi slitit ut ett torkskåp i grovköket. Detta har medfört ett hål i golvet som vi vill fylla med betong. Hålet är som mest omkring 5cm djupt. När hålet väl är igenfyllt kommer vi att flytspackla hela golvet för att sedan lägga laminat över.

Problemet är - vi har försökt att blanda betong två gånger nu men lyckas inte riktigt få till den. Betongen är väldigt grusig och torr och inte alls så flytande som jag hade förväntat mig av betong man ska gjuta med.

Gör vi fel? Finns det någon som kan peka oss i rätt riktning? På bilderna har vi tillsatt så mycket vatten som är tillåtet enligt bauhaus finbetongspåse. Mängden i hinken är omkring 6kg, och vi har tillsatt 6dl vatten.

Tack!
 
  • Innehåll i säck: granulerat material, sannolikt cement eller gödsel, med grov textur, i en mörk behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum under renovering med byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum under renovering, exponerad betong, byggplast, ojämnt golv, kartongbit, nymålad vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Häll i lite mera vatten och fortsätt blanda med vispen som ni har. Upprepa tills ni har en sammanhängande koonsistens.
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Häll i lite mera vatten och fortsätt blanda med vispen som ni har. Upprepa tills ni har en sammanhängande koonsistens.
Vi har hällt i den maximalt tillåtna mängden vatten enligt tillverkarna. Ska vi ändå hälla i mer?
 
  • En etikett för "Finbetong" med instruktioner och ikoner, delvis skadad, språk: svenska, danska, finska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja, lite till. Typ 0,5 dl

Det hade varit enklare att använda EPS-betong.

Varför blandar du så lite som 6 kg? Borde gå i mer i det där hålet. Du ska helst också vibrera betongen när du gjuter men för den här applikationen kommer det inte spela så stor roll
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
B
Ja. I med mer vatten bara
 
  • Gilla
weriton
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, lite till. Typ 0,5 dl

Det hade varit enklare att använda EPS-betong.

Varför blandar du så lite som 6 kg? Borde gå i mer i det där hålet. Du ska helst också vibrera betongen när du gjuter men för den här applikationen kommer det inte spela så stor roll
Vi har försökt blanda 20kg på en gång, men det har varit så svårt att komma ner med vispen att vi tänkte göra det i mindre etapper.

Vad är EPS-betong för något? Ursäkta min okunskap. Tack för ditt svar.
 

Bästa svaret

Oroa dig inte för att ha i en aning mer vatten... Det påverkar bara hållfastheten en aning och för dig har det ingen betydelse...

Om man ska använda så lite vatten är det ofta svårt att röra och man behöver någon maskin...

Jag har gjutit med betong i vällingkonsistens och den blir hård och tillräckligt stark den med.

EPS har "flörtkulor" iblandad och blir lättare att ha och göra med...

/ATW
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
tommib tommib skrev:
Varför blandar du så lite som 6 kg? Borde gå i mer i det där hålet.
Mera bruk i baljan boys :cool:
 
W weriton skrev:
Vi har försökt blanda 20kg på en gång, men det har varit så svårt att komma ner med vispen att vi tänkte göra det i mindre etapper.

Vad är EPS-betong för något? Ursäkta min okunskap. Tack för ditt svar.
Fick lära mig av en byggare, först i med så mycket vatten som det skall vara enl. Instruktionen. Sedan i med halva mängden betong från säcken. Blanda en stund, inte för länge. Då kan fraktionerna i betongen separera så allt grovt lägger sig i botten. Sedan i med lite till typ hälften av det som är kvar, blanda, osv. Blir det för styvt till slut, så häll i lite mera vatten. Men försök köra blandaren i 3-5 minuter innan du ger upp och häller i mera vatten. Blandningen blir lösare efter några minuters blandning.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.