Hej,
Jag försöker lära mig allt jag behöver veta inför ett altanbygge men allt är väldigt nytt för mig. Så min terminologi och överhuvudtaget förståelse är bristfällig.

Jag håller på att lista ut vilka mått jag ska använda och har läst att bärlinan t.ex. kan vara 195x45 och en skruvregel kan vara 170x45, men jag fattar inte riktigt hur de två kan ha olika mått ifall konstruktionen ser ut enligt bilden. Där finns det ju en mittre bärlina som reglarna vilar på. Jag förstår absolut hur det funkar ifall alla är 195 mm höga, men om de tvärgående reglarna är 170 mm så behöver ju antingen
1. den mittre bärlinan komma upp 15 mm och därmed inte vila under de yttre bärlinorna, eller
2. så behövs det en 15 mm bit mellan bärlinan och den tvärgånde regeln, eller
3. om de två bärlinorna som är parallella med skruvreglarna också är 170 mm så funkar det ju, men är det något man gör?

Eller har man bara olika mått på bärlina och skruvregel ifall reglarna vilar helt ovanpå bärlina?
 
  • Illustration av träkonstruktion för altan med markeringar för "bärlina" och "skruvregel".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Storleken ges av konstruktions och belastningsberäkning. I din bild är det tveksamt att kalla den yttre (till höger) skruvregeln/åsen för bärlina. Den bärlina som är längst bak mot fasaden som skruvreglarna sitter i har du inte markerat som bärlina.

Ska du klä in altanen med en kjol? I så fall är det ju inte lika stort problem om den yttre skruvregeln inte är samma dimension som främre bärlinan.

Oavsett, i detta exempel med 195 som yttre skruvregel för estetiska skäl, hade jag antingen jackat ur i den mittre bärlinan så att alla skruvreglar vilar på bärlinan alternativt gjort den 90mm kortare så att den kan höjas upp så alla skruvreglar utom de yttre vilar på mittre bärlinan.
 
Till den bild du hänvisar till så finns ingen anledning att använda olika breda plank.
Din spännvidd avgör dimensionen.
Om man tex har tre bärlinor under skruvreglarna går man oftast upp i dimension.
För övrigt är inte en gavelregel en bärlina utan benämns enbart skruvregel👍
 
K kniv skrev:
Storleken ges av konstruktions och belastningsberäkning. I din bild är det tveksamt att kalla den yttre (till höger) skruvregeln/åsen för bärlina. Den bärlina som är längst bak mot fasaden som skruvreglarna sitter i har du inte markerat som bärlina.

Ska du klä in altanen med en kjol? I så fall är det ju inte lika stort problem om den yttre skruvregeln inte är samma dimension som främre bärlinan.

Oavsett, i detta exempel med 195 som yttre skruvregel för estetiska skäl, hade jag antingen jackat ur i den mittre bärlinan så att alla skruvreglar vilar på bärlinan alternativt gjort den 90mm kortare så att den kan höjas upp så alla skruvreglar utom de yttre vilar på mittre bärlinan.
Tack för svaret!

Jag hade fått för mig att alla reglar som satt i stolparna eller fasad refererades till som bärlina, men om gavelreglarna i detta fallet inte agerar bärlina så kan jag ju köra på 170 mm där precis som du säger och då funkar det ju.

Eller bara kapa den mittre så den inte är under, men isf just för estetiska skäl och inte för att bärigheten kräver 195 mm runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.