Fairlane
Porten till mammas garage har vajrar på båda sidor, vajrar som går till två fjädrar för att underlätta öppnande och stängande. Den ena vajern hänger löst och porten är tung så mamma kan inte öppna den längre. Drar jag i den vajern så ser jag hur fjädrarna roterar och den andra vajern slackar.

Någon som har en idé på hur jag kan göra för att det ska bli lättare att öppna porten?

Etikett på metallföremål med tekniska specifikationer, tillverkare, installationsdatum och CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallfäste med skruvar, del av garageport, korrosion, kablar, texturerat tak, delvis synligt bilhjul utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg med sågblad. Röd, svart, gul. Trä kapa, industriellt, vertikalt foto, suddig förgrund, fokus på mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallfäste, skruvar, kabel, del av konstruktion, potentiellt skadad eller slitage, ytterområde, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vinsch med stålvajer monterad över huvudet i ett träkonstruktionsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageportmekanism med spår och fjädrar, inomhus, ogjord och konstruktiv, med trä och isolering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av rörledning och stödkonstruktioner under ett golv, konstruktionselement, svart rör, träbjälkar, metallfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörsystem fäst vid trätak, konstruktion skenor i bakgrunden, industriell känsla, ovanifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du lossar på låsskruven och så behöver du 2 järnpinnar(som passar i hålen)för att spänna upp. Underlättar om man är 2.
Den sista bilden ser det ut att vara den grejen med hål i.
 
Låter konstigt om en wire slackar, går inte axeln rakt igenom och du har en motviktsfjäder man kan spänna? Det är inget som släppt på axeln så att den nu så att säga drar i en sida bara. Då blir det ju inte bättre direkt...
 
Denna.
 
  • Metallstång monterad på träbjälke med beslag och skruvar, inomhus, möjlig installationsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S Stefan1972 skrev:
Låter konstigt om en wire slackar, går inte axeln rakt igenom och du har en motviktsfjäder man kan spänna? Det är inget som släppt på axeln så att den nu så att säga drar i en sida bara. Då blir det ju inte bättre direkt...
Jag vet inte vad som hänt eller hur länge det varit så, några år åtminstone.
Axeln går rätt igenom. Drar jag i den slacka vajern så ser jag hur fjädrarna snurrar och den andra vajern slackar istället.
 
Fairlane
E Emanuel01 skrev:
Du lossar på låsskruven och så behöver du 2 järnpinnar(som passar i hålen)för att spänna upp. Underlättar om man är 2.
Den sista bilden ser det ut att vara den grejen med hål i.
Grymt, tack för tipset så man vet var man ens ska börja leta.
Jag får se om jag hinner över till mamma i helgen. Lite extra omständigt när det är en timme enkel resa, man vill ju testa direkt. :)
 
Kan inte wirehjulet, på den sidan wiren är slak har släppt från axeln eller av någon slirat på axeln och på så sätt hamnat ur fas med den sidan där allt verkar stämma?
Up-side-down belysning, metall, kabel, gul cirkelmarkerad detalj, gul bakgrund, teknisk, delvis oskarp, smartphone-gränssnitt nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garageport med rullad metallkabel, montagedetaljer synliga, cirkel markerar eventuellt problemområde, träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påminner en del om våra portar som köptes från Skånska Byggvaror för 15 år sedan.

Jag hade stängt porten, justerat den slaka sidans hjul så att båda sidorna är lika justerade/spända.
Sedan spänt fjädern med två stålpinnar och provat.

Ska se om jag hittar någon beskrivning över hur spänd fjädern ska vara på våra portar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte vad som hänt eller hur länge det varit så, några år åtminstone.
Axeln går rätt igenom. Drar jag i den slacka vajern så ser jag hur fjädrarna snurrar och den andra vajern slackar istället.
jo men det är ju just det som låter märkligt. Allt sitter på samma axel och det låter ju som nån av wiretrummorna kanske släppt från axeln eller nåt. Visst är det fjäderkassetten man spänner allt med men om allt sitter och är spänt från början så ska det inte kunna bli som du beskriver. Inte tror jag man löser det genom att spänna mer heller. Det måste vara nåt annat som hänt.
 
S Stefan1972 skrev:
jo men det är ju just det som låter märkligt. Allt sitter på samma axel och det låter ju som nån av wiretrummorna kanske släppt från axeln eller nåt. Visst är det fjäderkassetten man spänner allt med men om allt sitter och är spänt från början så ska det inte kunna bli som du beskriver. Inte tror jag man löser det genom att spänna mer heller. Det måste vara nåt annat som hänt.
Kolla bilderna i mitt inlägg ovan, där tror jag felkällan finns. 👍

Hittade dessa manualer som stämmer rätt bra både med ts port och våra portar. Vill minnas det gick bra att montera och spänna fjädern utan svetstänger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om inte axeln är delad/justerbar (2 medbringade med avlånga hål på mitten) har nog ena vajern lossnat i trumman och behöver justeras.
Knepigt att förklara hur man gör, men fjädrarna måste avlastas, lossas med spett stängd port så spetten får vila mot porten, svetstång på vajeränden som sticker ut ur trumman, lyfta portbladet lite på den sidan, dra och mata vajern så man får ut den lite.
Försöka mäta innan hur mycket den ska ut. Med en rörtång på axeln kan man provlyfta och se om båda drar lika och bladet hänger rakt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.