Hej! Denna länga med fönster sitter på en glasveranda. Det är enkelglas och munblåst glas. Huset är byggt ca.1910.
Jag undrar om någon av er kan säga ungefär när fönsterna är gjorda?
Sen undrar jag om det kan vara någon lokal snickare som kan ha gjort karmarna och spröjsen? Hur jag än letar så hittar jag inte några likadana.
Vore så tacksam för lite hjälp.
/Christian
 
  • Tegelpannat tak, fönsterrad, vita spröjsade glas, gul trävägg, traditionell, arkitektonisk detalj, hemtrevlig, ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Fönster med många spröjsar (små rutor) var populärt på 20-talet och med tanke på att det inte är bara raka linjer så skulle jag tro att det är mot slutet av 20-talet.

På den tiden var det nog mest lokala snickare som gjorde allt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis finns det inga likadana att få för pengar någonstans.

1910 är precis på gränsen mellan det gamla när snickaren hämtades till gårds med verktygskista och snickarbänk och fick kost och logi utöver lönen och snickrade allt med handverktyg på plats på bygget och det nya när små "snickerifabriker" med enkla maskiner gjorde alla fönstren till ett hus på en gång som serietillverkning.
I en snickerifabrik var en tillverkningsserie fönstren och dörrarna till ett hus och de kunde se helt annorlunda ut i nästa serie till nästa hus även om man gärna använde samma profilbett till flera serier. Profilbetten slipade och vässte man själv på ögonmått och varefter de nöttes förändrades de så att fönster som gjordes 5 år senare med samma bett kunde ha helt annorlunda mått och profiler.


Man ser på träet om det är handhyvlat eller maskinhyvlat- Är det handhyvlat är det gjort av en enskild snickare med handverktyg. Ser man kutterslag är det gjort på snickerifabrik.

Att hitta färdiga likadana fönster är med andra ord i stort sett omöjligt.
Däremot är det inte så väldigt svårt för en kunnig finsnickare med lämplig maskinpark att tillverka nya exakt likadana fönster enligt måtten på de gamla. Jag har en kamrat här i byn som arbetar nästan heltid med det.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Tack snälla, för upplysande och utförlig svar!
Jag förstår såklart att dom inte är fabrikstillverkade. Tänkte mer om man kan se ungefärlig ålder och om det lokalt finns fler med samma profil, men har inte hittat något.
Jag behöver göra något med dom då det är stor glasyta och isolervärdet är obefintligt.
Jag vill ha kvar både karm och glas, men behöver hitta någon som kan sätta isolerglas på insidan på ett snyggt sätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Fönster med många spröjsar (små rutor) var populärt på 20-talet och med tanke på att det inte är bara raka linjer så skulle jag tro att det är mot slutet av 20-talet.

På den tiden var det nog mest lokala snickare som gjorde allt.
Tack för svaret!
Har försökt att kolla lokala hus ifrån olika årtionden runt sekelskiftet, men inte hittat något som är övertygade likt.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.