Jag ska måla dörrar och skåpluckor med lackfärg och behöver råd:

Är det svårare att använda en färgspruta än roller+moddlare och vad ger slätast resultat?

Måste man blanda färgen innan den används till färgsprutan (Har Nordsjö Häftgrund Snickeri och Nordsjö Ambience Superfinish Snickerifärg Halvblank)?

Har Ni några tips på färgsprutor för nybörjare som ger ett bra resultat?

Tack på förhand!

 
I ILoveFunkis skrev:
Jag ska måla dörrar och skåpluckor med lackfärg och behöver råd:

Är det svårare att använda en färgspruta än roller+moddlare och vad ger slätast resultat?

Måste man blanda färgen innan den används till färgsprutan (Har Nordsjö Häftgrund Snickeri och Nordsjö Ambience Superfinish Snickerifärg Halvblank)?

Har Ni några tips på färgsprutor för nybörjare som ger ett bra resultat?

Tack på förhand!

En bra färgspruta ger slätast resultat.
Sedan beror det på vilken färg och glanstal du ska måla med.
Jag har sprutat luckor med högre glanstal, men rollat luckor där jag använt matt färg med samma resultat för ögat.

Sedan beror det vart luckorna ska sitta, kommer det vara mkt släpljus så syns små misstag om du rollar.
Länge sedan jag köpte spruta så läs tester för att avgöra vilken som är bra. En del kräver att du späder färgen, en del gör inte det.
 
H
I ILoveFunkis skrev:
Jag ska måla dörrar och skåpluckor med lackfärg och behöver råd:

Är det svårare att använda en färgspruta än roller+moddlare och vad ger slätast resultat?

Måste man blanda färgen innan den används till färgsprutan (Har Nordsjö Häftgrund Snickeri och Nordsjö Ambience Superfinish Snickerifärg Halvblank)?

Har Ni några tips på färgsprutor för nybörjare som ger ett bra resultat?

Tack på förhand!

Hyr en färgspruta och testa, det är bra att öva före om innan man går på köksluckorna.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hyr en färgspruta och testa, det är bra att öva före om innan man går på köksluckorna.
Tack för tipset!
Jag kollade på hur mycket det kostar och hyra och det var inte mycket billigare än en Bosch PFS 1000.
 
Jag provade några släta ytor i köket med pensel och roller, men det blev inte bra. För mig som amatör var det med vattenburen färg, och den korta öppettiden den har, jättesvårt. Det blev spruta på allt. Och bra.

/Höghus
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
H
I ILoveFunkis skrev:
Tack för tipset!
Jag kollade på hur mycket det kostar och hyra och det var inte mycket billigare än en Bosch PFS 1000.
Det var som attan, förmodligen en annan kvalitet på den som man hyr. Om du har möjlighet att prata med en målerifirma för att få tips hur man gör för att få bästa resultat. Annars öva på något först. Jag har hört att det inte är så svårt att använda spruta men det beror ju på hur personen handhar sprutan. Jag skulle öva först många gånger så man får in snitsen. Att ta bort färg från köksluckor är inte kul. Vi har alltid rollat med en fin roller och det har alltid blivit super.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.