Hej! Ska fräscha upp mitt uteförråd och har lite frågor: Dels så undrar om någon kan tipsa om ett bra alg- och mögelmedel innan ommålning? Jag prövade med diskmedel förra året efter att ha läst att det skulle vara minst lika bra att använda. Det blev så där kan jag säga… Sedan undrar jag om jag behöver göra mer än att tvätta med algmedel, skölja och låta torka, skrapa bort flagad färg och sedan måla? Med tanke på det osäkra vädret så kan det dröja ett par veckor efter tvätten innan målning men hoppas att det inte gör så mycket?
 
  • Vit dörr med smutsfläckar, handtag, lås, behöver rengöring, verkar utomhus, trägolv syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikala vita träbrädor med struktur, skuggor och några märken eller fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Målartvätt finns på flaska med eller utan spray, det funkar bäst. Du kan vänta några veckor mellan, det är lugnt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Målartvätt finns på flaska med eller utan spray, det funkar bäst. Du kan vänta några veckor mellan, det är lugnt.
Tack för ditt svar, menar du att det räcker med vanlig målartvätt när det bildats alger?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C Catharina Karlsson1 skrev:
Tack för ditt svar, menar du att det räcker med vanlig målartvätt när det bildats alger?
Ja, använd borste och trasa eller svamp.
 
Om du inte var nöjd med vanlig såpa eller YES så funkar tex Jape grön-fri och sedan Jape målartvätt. Skrapa därefter och grundmåla där det är trärent innan du målar med fasadfärgen.

Inga problem om det står några veckor.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om du inte var nöjd med vanlig såpa eller YES så funkar tex Jape grön-fri och sedan Jape målartvätt. Skrapa därefter och grundmåla där det är trärent innan du målar med fasadfärgen.

Inga problem om det står några veckor.
Samma här och kan även behövas lite Prick-Fri.
Sprayar på målartvätt med lågtrycksspruta och sedan borstas det, samt efterskölj med vatten.
 
  • Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om du inte var nöjd med vanlig såpa eller YES så funkar tex Jape grön-fri och sedan Jape målartvätt. Skrapa därefter och grundmåla där det är trärent innan du målar med fasadfärgen.

Inga problem om det står några veckor.
Tack för ditt svar, ska testa detta!
 
A AndersS skrev:
Samma här och kan även behövas lite Prick-Fri.
Sprayar på målartvätt med lågtrycksspruta och sedan borstas det, samt efterskölj med vatten.
Tack, lika bra att köra med Prick-fri också när man ändå är igång :)
 
Målartvätten har också den fördelen att den mattar ytan som ska målas vilket inte vanligt diskmedel gör.
Har slutat "leta" billigaste produkt och kör bara med Jape, brukar istället passa på att handla när de kör med rabatterat pris, men det finns säkert andra fabrikat som är lika bra.
 
  • Gilla
Catharina Karlsson1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Målartvätt är valet. Den består av lut (kalium- eller natriumhydroxid ellerb möjligen natriumkarbonat) och en detergent som är aktiv även vid höga pH-värden med inte fäster på underlaget. Det är därför du behöver skyddsglasögon och vattentäta gummihandskar när du hanterar tvättvätskan.

Den dödar effektivt alla mikrober och påväxt på färgen genom att förtvåla deras cellmembran. Du mattar färgen och får bort partiklar och organiskt material.

Yes-vatten passar bättre vid mild underhållsrengöring av målat virke.

Såpa är aldrig en bra idé i de här sammanhangen. Ger fettsyrarester efter tvätt.
 
  • Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Har slutat "leta" billigaste produkt och kör bara med Jape, brukar istället passa på att handla när de kör med rabatterat pris, men det finns säkert andra fabrikat som är lika bra.
Jag kan bidra med att Cuprinol målartvätt fungerade väldigt fint när jag målade om foder för fyra år sedan. Men det är enkla produkter så samliga på marknaden fungerar säkert bra, det går liksom inte att misslyckas med att blanda lut och detergent.
 
  • Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
Då har det blivit så pass bra väder att jag kan påbörja förbehandlingen innan målningen. Jag prövade att skrapa lite bara för att se hur färgen sitter och då visar det sig att det går att dra av ”remsor” av gammal målning på vissa ställen. Hur ska man tolka detta, är det naturligt att det sker om det var länge sedan någon målade eller kan de ha använt fel färg? Har ju inte lust att måla om det sedan riskerar att lossna med den gamla målningen…
 
  • Slitet träpanel med färgskalning och exponerat undre lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Catharina Karlsson1 skrev:
Då har det blivit så pass bra väder att jag kan påbörja förbehandlingen innan målningen. Jag prövade att skrapa lite bara för att se hur färgen sitter och då visar det sig att det går att dra av ”remsor” av gammal målning på vissa ställen. Hur ska man tolka detta, är det naturligt att det sker om det var länge sedan någon målade eller kan de ha använt fel färg? Har ju inte lust att måla om det sedan riskerar att lossna med den gamla målningen…
Skrapa bort allt löst och tvätta/slipa lätt är det tråkiga svaret. Om den gamla beiga färgen är oljefärg ska du akta dig för stark målartvätt eftersom den kan förtvåla ytan och ge dålig vidhäftning.
 
  • Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Skrapa bort allt löst och tvätta/slipa lätt är det tråkiga svaret. Om den gamla beiga färgen är oljefärg ska du akta dig för stark målartvätt eftersom den kan förtvåla ytan och ge dålig vidhäftning.
Tack, det blir nog bra, den som lever får se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.