Hej är det någon som bytt ut sin gamla avloppstam som haft avluftning genom rör i taket mot en avluftningsventil under tex tvättstället?
Jag hade en gammal gjtjärnsstam som hade en avluftningsstam genom taket och tänkte byta ut det mot en ventil jag tänkte sätta innan vattenlåset på tvättställsavloppet. Någon som har haft några negativa erfarenheter av detta?
 
Ventiler under tak kan orsaka problem. Har du möjlighet att ha kvar den gamla och fungerande avluftningen över tak är det bättre.
 
ok, byter nog ut gjutjärnsstammen mot plaströr 110mm istället då, är det raka rör rakt upp som gäller eller brukar man sätta en hatt överst?, tätar man röret mot toppen av taket något eller är det bara trä upp plaströret så att det är jämnsmed toppen på plåtröret (plåtröret som sitter på taket alltså) Vad jag menar är om det finns riskt för att vatten eller kondens rinner ner mellan plåtröret och plaströret. Samt om det behövs någon sorts regn och snöskydd ovanför? HAr dock hört att ångan från avloppet kan orsaka isbildning och att hatten eller kröken om man har en sådan kan täppas igen av is? Någon som vet?
 
Det är viktigt att det är tätt mot evakueringsröret så att det inte rinner in smältvatten. Om det gamla röret läcker in regnvatten är det lika bra att byta ut men fortfarande gäller täthet mot taket.
Lämplig huv att sätta på toppen finns i olika utföranden.
Förr satte man ofta en 180-graders krok.
Visst kan det i extrema fall bli is i toppen men det smälter ju förr eller senare utan annan åtgärd. Om du sätter vacuumventil under taket kan det också bli problem. Då måste du byta den.
Ersätter du gamla avluftningen med en under tak måste du iaf laga/täta taket.
 
Beror på vilken typ av tak man har, själv var det bara att lägga på ett par tegelpannor och vänta på takomläggningen som kommer snart. :cool:
 
Jag har bara poitiva erfarenheter av vacuumventiler, är det stopp i avloppet så "tar det inte undan" och man får en varning inan det rinner in på källargolvet. Det har nog räddat källaren 5 ggr då det varit stopp i kommunala avloppet och vi hunnit ringa spolbilen.

Rör genom taket innebär alltid risk att vatten rinner in och avluftningen kan frysa så den blir tät (jodå jag har varit upp på taket med en hink varmt vatten)

Risken med vacuumventiler är att det läcker ut luft men det finns nya att köpa. Som med allt det måste underhållas och lagas.

Prototypen
 
Måste vacuumventilen sitta högst i systemet ??
 
NEJ men sitter den lågt OCH det blir stopp i avloppet OCH ventilen är trasig, då rinner det ut. Sitter den högre än tex golvbrunn då ordnar det sig, det svämmar över i golvbrunnen istället om det är bättre.

Protte
 
Hej! Första inlägget för mig här.. Lånar tråden.

Avluftning med vacuumventil under tvättstället verkar som en bra idé i mitt fall.

Har en pågående badrumsrenovering på gång (enplanshus, platta på mark, byggt 1960). Har rivit ut gamla badrummet och en halv garderob, och hittat ett gjutjärnsrör som går från plattan och upp genom taket. Röret var inbyggt mitt på väggen i en ful "låda" och jag har klurat ett par dagar vad jag ska göra med det. Hoppas och tror att detta är avluftningen..

Efter att ha läst prototypens inlägg så får jag intrycket att byta gamla avluftningsröret mot en ny rörstump krönt med en vacuumventil, skulle lösa många problem för mig, både estetiska och praktiska. Då kan jag ta bort det gamla röret och snabblaga taket, som just nu ändå läcker in vid genomföringen för det gamla röret, och klämma på ett nytt rör, avslutat med en vacuumventil i skåpet för tvättstället. Verkar nästan för bra för att vara sant. (Planerar att blåsa taket om några år till förmån för en extravåning, då slipper jag hantera avluftningsröret vid den ombyggnaden, samt att jag får en rak och fin vägg i badrummet ovanför tvättstället).

Men.. är detta rätt vacuumventiler ? Dvs är detta sådana där man kan avsluta avluftningen i exempelvis skåpet till tvättstället? Dvs att luftning sker i badrummet? (Länk) http://www.durgo.se/durgo/jsp/dispatch.jsp?template=/durgo/jsp/dm002.jsp&marketcode=sverige

(Tryck på "Luftningsventiler" och "Luftningsventil för avlopp")

Det verkar rätt uppenbart att så är fallet, men jag vill inte klanta till det för mycket så jag frågar..
 
Det blir nog bra så.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.