Hej,

Jag renoverar för tillfället ett funkishus från 1945.

Nu är det dags för håltagning i källargrundens tak för att dra ett nytt avloppsrör från det nya köket på markplan ner i källaren.

Det ligger någon slags duk mellan bjälklaget och den gjutna betongen (källartaket). Är det tjärpapp eller något annat otrevligt som man borde asbestprova?

Ser inte riktigt varför man skulle lägga asbesthaltigt material där men kanske lika bra att analysera...


Tack på förhand!
 
Bild underlättar
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bild underlättar
kanske blev väl inzoomat och inte lätt att få uppfattning om hur det ser ut men till höger i bild finns sockeln som ytterväggen står på. Det svarta lagret är det jag funderar på (tjärpapp?) som bjälklaget ligger på.
 
  • Byggnadsdetalj med bjälklag, okänt material och sockel, markerat med text och pilar. Slitage eller mögel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skärningspunkt i trä, sågspån, möjlig mögel, otydlig fokuspunkt, konstruktionens detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt svårt att se ja. Om den är relativt tjock och hård/styv kan det vara en typ av asfalt men jag tror det var väldigt ovanligt att bygga så. Kan du få tag på bygglovsritningarna kan det framgå där. Troligen inte asbest iaf.
 
skulle gissa på tjärrpapp, jag har det i alla mina bjälklag i hus från 1946. Är du nojig så asbestprova för säkerhetsskull.
 
Tjärpapp till 99,9999%
 
M MagHam skrev:
Tjärpapp till 99,9999%
Det var tjärpapp som inte innehöll asbest.

Däremot fick jag 2 träffar på andra prover som jag skickade in. Dels mattan i rummet som jag skar upp för att komma åt bjälklaget och sen trappuppgången.

Väntar på offert på sanering. Tänker inte göra det själv. Att kapsla in är ett alternativ men gillar inte principen.
 
M marraman skrev:
.....Att kapsla in är ett alternativ men gillar inte principen.
Blev glad när jag läste detta 👍
Tycker själv det är totalt vansinne att stänga in något skadligt och bara skjuta problemet på framtiden. Många gör så med eternitplattor på fasaden t ex.
 
M MagHam skrev:
Blev glad när jag läste detta 👍
Tycker själv det är totalt vansinne att stänga in något skadligt och bara skjuta problemet på framtiden. Många gör så med eternitplattor på fasaden t ex.
Nja, att täcka över lirar inte med min läggning helt enkelt.

Jag har sedan upptäckten brottats en del med den välkända asbestnojan. Mattan i trappen har nämligen en hel del skador och varför inte jag har tejpat över denna tidigare kan man fråga sig.

Jag tejpade över den omedelbart och noterade då att på några steg har pappen blottlagts, samt att på några steg saknas bitar på upp till 1x5 cm.

Det rationella i mig försöker intala mig att detta är en process som pågått över de senaste 40-50 åren. All asbest har nog inte läckt ut de fåtal åren när jag har haft huset. Men det är kämpigt med kontrollbehovstankarna, måste jag erkänna. "Hur mycket finns kvar i huset, ska vi flytta ut tillfälligt, osv."

Frågan är helt enkelt om jag ska ta luft- och/eller dammprover så att jag får något konkret att förhålla mig till.
 
M marraman skrev:
Nja, att täcka över lirar inte med min läggning helt enkelt.

Jag har sedan upptäckten brottats en del med den välkända asbestnojan. Mattan i trappen har nämligen en hel del skador och varför inte jag har tejpat över denna tidigare kan man fråga sig.

Jag tejpade över den omedelbart och noterade då att på några steg har pappen blottlagts, samt att på några steg saknas bitar på upp till 1x5 cm.

Det rationella i mig försöker intala mig att detta är en process som pågått över de senaste 40-50 åren. All asbest har nog inte läckt ut de fåtal åren när jag har haft huset. Men det är kämpigt med kontrollbehovstankarna, måste jag erkänna. "Hur mycket finns kvar i huset, ska vi flytta ut tillfälligt, osv."

Frågan är helt enkelt om jag ska ta luft- och/eller dammprover så att jag får något konkret att förhålla mig till.
Försök att inte oroa dig i onödan. Om det ens kommit lös några asbestfiber är de inte dödliga eller radioaktiva.

Framförallt; sluta läs om asbest på nätet, det gör bara sinnet mer oroligt :(
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Som Jonatan79 skriver så ska man inte oroa sig i onödan.
En balanserad inställning till asbest är nog det sundaste.
* Det är farligt, jag hade själv en morbror som gick bort i mesoteliom så jag har sett det på nära håll.
* MEN vi andas varje dag in asbestfibrer som alltid finns i luften. Något enstaka borrat hål i en eternitplatta eller en gnutta svartlim i dager ska man nog inte få för mycket ångest av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.