Det ska du veta att det är en långvarig process, att sluta att använda avloppet för 7 fastigheter var inte möjligt. det hela slutade med att jag betalade elen för pumpstationen, men det var ingen i samfälligheten som ville dela på kostnaderna, jag fick driva 6 ärenden till kronofogden för en lösning och övertagande av pumpstationen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tog en promis och kollade på de två småhusbyggenas byggel i grannskapet. Byggelskåpet har ställts ett par meter från elskåpet på den privata stamfastigheten och sen går det långa (50 m?) kablar från dessa till fastigheterna som bebyggs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Elbolaget Jurister. Det är inte tillåtet att strö sätta annan fastighet över tomtgräns.
Vad gör Du om el bolaget bryter Din ström ?
Det är först när bolagen upptäcker felaktigheter som åtgärder vitas
Det blev kostsamt, detta tog 1,5 År innan en lösning var på plats.
Här avslutar jag vidare inlägg !
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
En kanske inte så viktig detaljfråga gällande kabeln från nätbolagets kabelskåp till byggskåpet:
- Vem äger kabeln?
- Vem har "full rådighet" till kabeln, dvs vem får röra den? Om det varierar, vad avgör vem som får göra vad med kabeln?
Svaret får gärna referera till specifik lag eller förordning.
 
Å Åke Lindgren skrev:
Elbolaget Jurister. Det är inte tillåtet att strö sätta annan fastighet över tomtgräns.
Vad gör Du om el bolaget bryter Din ström ?
Det är först när bolagen upptäcker felaktigheter som åtgärder vitas
Det blev kostsamt, detta tog 1,5 År innan en lösning var på plats.
Här avslutar jag vidare inlägg !
Du får skilja på tillfällig byggström till en byggarbetsplats som saknar ordinarie matning och tillfällig ström till fast byggnad som från början har haft egen ordinarie matning.

Det är två helt skillda saker även om bägge är tillfällig matning.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
En kanske inte så viktig detaljfråga gällande kabeln från nätbolagets kabelskåp till byggskåpet:
- Vem äger kabeln?
- Vem har "full rådighet" till kabeln, dvs vem får röra den? Om det varierar, vad avgör vem som får göra vad med kabeln?
Svaret får gärna referera till specifik lag eller förordning.
Det är precis som vanligt nätägarens kabel som matar mätarskåpet, oavsett tillfällig eller permanent anläggning.
Ps
Undantag kan finnas men det är då just undantag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, Vattenfall eller dina grannar har ingen rätt att dra ledningar eller ställa skåp på din fastighet. Det är bara att vara proaktiv och se till att de inte hamnar på din fastighet framgent.

Just elbolag och deras elektriker är nog generellt rätt ointresserade av vad som är rätt och fel juridiskt, de gör vad de tycker är enkelt och praktiskt och saknar vanligen relevant utbildning vad gäller juridiken. Jag förstår dem, de skulle hamna i eviga äganderätts- och förvaltartvister om de ställde frågor och informerade istället för att agera. Tänk er själva om en jurist skulle ordna med byggström, kabeln skulle aldrig lyckas nå målet.

Vad gäller vägen och ledningar så är det mellan den som förvaltar vägen och den som lägger kabeln. Det kan t ex bara en kommunal gata och då är det kommunens ensak eller en samfällighetsförening som förvaltar den som gemensamhetsanläggning. Eller en markägare.
Skicka en markupplåtelsefaktura till vattenfall (hyra av mark för upplåtande av elskåp). Då brukar det bli fart på dom - money talks
 
Om du läst tråden från början hade du sett att det redan finns ett servitut med markupplåtelseavtal i detta fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om du läst tråden från början hade du sett att det redan finns ett servitut med markupplåtelseavtal i detta fall.
Men servitut gäller bara permanent anläggning och likaså markupplåtelseavtal, inte byggström. Dä skall det stå i servitutet och markupplåtelseavtalet att det gäller byggcentral också, vilket jag inte tror det gör
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
H HSP skrev:
Tillfälliga elanslutning är ett icke konsessionspliktigt nät .
[länk]

Byggarbetsplats (11 §)
Ett internt nät inom en byggarbetsplats och andra tillfälliga arbetsplatser kräver inte nätkoncession.

Ledningar som behöver dras fram för till exempel byggmaskiner kräver inte nätkoncession. Undantaget gäller både för stora byggarbetsplatser med många inblandade entreprenörer och för den som själv bygger ett hus.

Nedan är från Vattenfalls sida
[länk]

"Du ansvarar för byggskåpet
En tillfällig anslutning görs generellt alltid inom elnätets befintliga kapacitet. Du eller ditt företag måste själv tillhandahålla ett byggskåp och kabel från skåpet till anslutningsplatsen."

Det betyder att TS ska rikta synpunkterna mot grannen som bygger.
Nja. Det är ju elnätsägaren (vattenfall eldistribution) som ställt byggcentralen på hans mark. Det är Vattenfall som skall placera undercentralen/byggströmscentrlen där mätaren sitter och är alltså Vattenfalls egendom som inte är placerad på byggherrens mark. Vattenfall skall åtgärda detta!
 
Vattenfalls markupplåtelseavtal är generellt skrivna även om det i detta fall ju rör markledning, kabelskåp och markområdet närmast runt det enligt den tomtkarta som bifogas avtalet. Har inte sett just detta avtal utan har bara standardavtalet man utgår ifrån.

Upplåtelsens omfattning
a) Fastighetsägaren medger ledningsägaren rätt att anlägga och för all framtid bibehålla samt att vid behov förnya elektrisk starkströmsledning med en systemspänning av högst 24 kV., dels luftledning jämte tillhörande anordningar såsom stolpar, stag, linor, transformatorer, jordtag, dels markkabel jämte tillhörande anordningar såsom transformatorer, kabelskåp, jordtag samt övriga säkerhetsanordningar och driftrelaterad kommunikationsutrustning, i det antal och i den sträckning som ledningen redovisas på bifogad kartskiss och/eller blivit utstakad på marken, allt sammantaget nedan benämnt ledningen.
b) Fastighetsägaren upplåter för luftledningen ett utrymme om 0 m horisontell bredd i skogsmark (skogsgata) och erforderligt utrymme i övrig mark samt för markkabeln ett utrymme om 0 m horisontell bredd i skogsmark (skogsgata) och 0 m bredd i övrig mark (schaktbredd). För transformatorstation upplåtes ett utrymme om 0 x 0 m. För ledningens anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse, får vid varje tillfälle erforderligt område nyttjas.
c) Fastighetsägaren medger ledningsägaren rätt att på egendomen nu och framdeles fälla, kvista och toppa träd och vegetation som är eller kan bli hinderlig för ledningens anläggande, tillsyn, underhåll, reparation, förnyelse och drift. Åtgärderna får utföras med intervall som är anpassade till ett rationellt underhåll. Fällda träd och fälld vegetation förblir fastighetsägarens egendom.
d) Fastighetsägaren medger ledningsägaren rätt att i erforderlig omfattning äga tillträde till egendomen för ledningens anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse, varvid ledningsägaren har att i den mån detta kan ske utan väsentlig olägenhet, iaktta av fastighetsägaren givna anvisningar beträffande rätten att ta väg.
 
Tusen tack alla för era svar. Kommer inte börja bråka med grannen om denna undercentral utan kommer sitta lugnt i båten och vänta tills Vattenfall kommer. Grannen (Byggherren) en trevlig kille som haft lite otur vid sitt byggande. (Valde fel entreprenör vid totalentreprenad)

Jag och andra grannar har haft mycket med entreprenören att göra under byggetsgång. Byggherren har bott på annan ort och även han varit på entreprenören med lite varierat resultat. Framförallt angående material som flygit runt i området och soppor som bara dumpas för att locka till sig skadedjur.

Eftersom entreprenören har varit väldigt tvivelaktigt i byggandet så börjar jag misstänka att elektrikern aldrig anmält till vattenfall att bygget är klart.(Bara spekulation från min sida) En granne längre bort som var klar ca 1 månad tidigare med sitt bygge har fått ordinarie el inkopplat för ca 9 månader sedan.

Om det spelar någon roll så ligger inte elkabeln från elskåpet till undercentralen i något gultskyddsrör. Påkörningsskyddet kom dit efter att plogbilen dragit ut 3fas kabeln från undercentralen och jag satte tillbaka kabeln och ringde till entreprenören och påpekade detta.


Så för att sammanfatta allt om vad jag kan göra. Vänta ut tills vattenfall kommer och kopplar in huset. När nästa bygge drar igång efter sommaren hålla koll och om jag har tur få tag i elektrikern när dom monterar deras undercentral och få dom att ställa den på andra sidan gatan?

Mvh
 
J Josth skrev:
Vattenfalls markupplåtelseavtal är generellt skrivna även om det i detta fall ju rör markledning, kabelskåp och markområdet närmast runt det enligt den tomtkarta som bifogas avtalet. Har inte sett just detta avtal utan har bara standardavtalet man utgår ifrån.

Upplåtelsens omfattning
a) Fastighetsägaren medger ledningsägaren rätt att anlägga och för all framtid bibehålla samt att vid behov förnya elektrisk starkströmsledning med en systemspänning av högst 24 kV., dels luftledning jämte tillhörande anordningar såsom stolpar, stag, linor, transformatorer, jordtag, dels markkabel jämte tillhörande anordningar såsom transformatorer, kabelskåp, jordtag samt övriga säkerhetsanordningar och driftrelaterad kommunikationsutrustning, i det antal och i den sträckning som ledningen redovisas på bifogad kartskiss och/eller blivit utstakad på marken, allt sammantaget nedan benämnt ledningen.
b) Fastighetsägaren upplåter för luftledningen ett utrymme om 0 m horisontell bredd i skogsmark (skogsgata) och erforderligt utrymme i övrig mark samt för markkabeln ett utrymme om 0 m horisontell bredd i skogsmark (skogsgata) och 0 m bredd i övrig mark (schaktbredd). För transformatorstation upplåtes ett utrymme om 0 x 0 m. För ledningens anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse, får vid varje tillfälle erforderligt område nyttjas.
c) Fastighetsägaren medger ledningsägaren rätt att på egendomen nu och framdeles fälla, kvista och toppa träd och vegetation som är eller kan bli hinderlig för ledningens anläggande, tillsyn, underhåll, reparation, förnyelse och drift. Åtgärderna får utföras med intervall som är anpassade till ett rationellt underhåll. Fällda träd och fälld vegetation förblir fastighetsägarens egendom.
d) Fastighetsägaren medger ledningsägaren rätt att i erforderlig omfattning äga tillträde till egendomen för ledningens anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse, varvid ledningsägaren har att i den mån detta kan ske utan väsentlig olägenhet, iaktta av fastighetsägaren givna anvisningar beträffande rätten att ta väg.
Just därför skrev jag aldrig på markupplåtelseavtalet när min granne byggde. Jag skule få 1000 kr för att hindras bygga 1 meter från Ellevios kabel, d.v.s låsa 46 kvadratmeter mark för inga pengar. De fick muntligt löfte att lägga ner kabeln, men det finns inga skriftliga avtal, eftersom jag vet vilka friheter de tar sig. Det finns servitut, men inget markupplåtelseavtal.
 
H Hocke68 skrev:
Nja. Det är ju elnätsägaren (vattenfall eldistribution) som ställt byggcentralen på hans mark. Det är Vattenfall som skall placera undercentralen/byggströmscentrlen där mätaren sitter och är alltså Vattenfalls egendom som inte är placerad på byggherrens mark. Vattenfall skall åtgärda detta!
Varifrån får du detta ifrån?
Hänvisa till gärna källa om du vet.

Vattenfall tillhandahåller inte skåp för byggström det får installatören ordna, det skrev jag redan i inlägg 16. med länk så varifrån infon kommer.
Det Vattenfall gör är att sätta i elmätare och kopplar in skåpet varken mer eller mindre.

Här kommer samma info igen......
Nedan är från Vattenfalls sida
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/anslutning/anslut-din-fastighet/
"Du ansvarar för byggskåpet
En tillfällig anslutning görs generellt alltid inom elnätets befintliga kapacitet. Du eller ditt företag måste själv tillhandahålla ett byggskåp och kabel från skåpet till anslutningsplatsen."



Ps. (lite off topic)
Ang. utrustning för Tillfällig El, Byggström, Bygg El, Byggskåp mm kärt barn har många namn det korekta namnet bör vara Tillfällig Elanslutning.
Byggcentral är ett slarvigt utryck men det kan vara en "väska" för att kunna ansluta småförbrukarna ute på bygget. Innehåller INTE mätare!
Röd och blå industriell strömkälla, flera uttag, säkringsbox, väggmontering, elektrisk utrustning, säkerhetsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




En undercentral är en lite större fördelningcentral, vanlig på lite större byggen där man kanske har tillfälliga elanslutningar på 125A och uppåt, detta för att sprida elen på bygget.
Innehåller INTE mätare!
Röd bärbar ögonsköljstation med vikbara stödben och dubbla ögonsköljflaskor inuti ett vägghängt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En huvudcentral är ett "Byggskåp" med plats för nätbolagets elmätare, avgiftsbestämmande säkringar, de omätta delarna är plomberbara. huvudcentralerna innehåller oftast några CEE uttag och schucko uttag för uttag av el.
Industriell utrustning med öppen lucka, elektriska komponenter, säkringar, brytare, instruktionsetikett, blå vit, metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obs,
På äldre utrustning för byggen fanns det uttag märkta med "vidarematning"
De uttagen var kopplade före jordfelsbrytare, och var tänkta att mata nästa byggcentral.
Det är inte ok att använda den utrustningen idag då det är krav på att samtliga uttag på byggen ska skyddas av jordfelsbrytare.
Det har man löst genom att ha separata PSA eller JFB för varje uttag. och när man kommer upp på de större skåpen så är alla uttag upp till och med 32A skudda de med 30mA JFB och 63A och större uttagen är skyddade med 300mA JFB.

Vill man grotta ner sig i detta så kan man studera SEK handbok 415, Eller elinstallationsreklerna SS 436 40 000 (SEK handbok 444)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hocke68 skrev:
Just därför skrev jag aldrig på markupplåtelseavtalet när min granne byggde. Jag skule få 1000 kr för att hindras bygga 1 meter från Ellevios kabel, d.v.s låsa 46 kvadratmeter mark för inga pengar. De fick muntligt löfte att lägga ner kabeln, men det finns inga skriftliga avtal, eftersom jag vet vilka friheter de tar sig. Det finns servitut, men inget markupplåtelseavtal.
Hur kan det finnas ett servitut om det inte finns något i det? Du menar att Ellevio istället fick gå den dyrare vägen och begära ledningsrätt med lantmäteriförrättning och därmed framtvinga ett officialservitut på din fastighet? Om ditt hus är anslutet till elnätet finns det ett elnätsavtal och i det står det sannolikt något följande:
"Konsumenten är skyldig att på begäran teckna servitutsavtal eller medverka till att el-nätsföretaget erhåller ledningsrätt för sina anläggningar samt att verka för att elnätsföretaget till säkerhet för servitutsavtal erhåller inskrivning i fastigheten."
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.