Jag har en pool som är 1,25 m djup och 5,5 m i diameter. I somras så lyckades jag få upp temperaturen till 25 grader då det var riktigt soligt, men för det mesta var värmen betydligt sämre.

Nu till nästa sommar skulle jag vilja slänga upp slangar på garagetaket som får värmas upp av solen och sakta pumpa runt vattnet i poolen för att få upp graderna. Hade tänkt att koppla en slang (tjock) från poolen som går upp till taket. Där kommer en koppling med tio mindre slangar som går ca 10 meter innan dom går ihop till en större slang igen (detta för att hinna få maximal värme). När vattnet pumpas till poolen så är tanken att vattnet ska kunna höja tempen.

Min fråga är om det finns någon matematiker som kan säga mig om det räcker med min pump för att driva ett sådant system eller om den är för klen. Pumpen ingick i ett paket och har 250W på 0,33hk. Slangarnas diameter vet jag inte än men dom på taket ska inte vara allt för grova. (Förslag)

Är detta rimligt eller har jag gett mig in på något som bara kommer att kosta mig en massa pengar utan någon nytta????

Tacksam för alla svar och tips.
 
Hej. Jag har gjort ungefär som du tänkt, har laggt 200 meter slang på garagetaket. Det är en PEM-slang som är 20mm. Ifrån poolen till garagetaket är det ungefär 3 meter höjdskilnad. Jag köpte en dränkbar pump på ÖB den är på 400w. Den klarar att trycka runt vattnet utan problem. Dock orkade den inte fylla systemet så att jag fick koppla på trädgårdsslngen och fylla upp slangarna först, sedan gick det bra med pumpen. Inga problem att komma uppi 28 grader.
 
Låter ju bra. Så du använder inte pumpen till reningsverket utan låter vattnet från poolen gå via taket och ner igen genom en dränkbar pump som du alltid har i poolen?

Vart köpte du slangen och hur mycket fick du ge??
 
I princip har inte höjden någon betydelse för hur tungt det blir att pumpa runt vattnet, när systemet väl är fyllt alltså. Och flödeshastigheten har inte någon praktisk betydelse för hur mycket effekt man får ut ur systemet, bara det inte går alltför långsamt.
 
Bra att få in olika synpukter i ämnet jon-h.

Jag vet inte men man tycker att om vattnet passera i slangarna med lägre hastighet borde vattnet värmas upp bättre än om det bara "rusar" förbi. Effkten i det här fallet är ju att höja tempen i vattnet vilket jag tycket skulle vara mer effektiv med ett ganska långsamt flöde, har jag fel?
 
Visst, du värmer upp vattnet fler grader, men du värmer upp en mindre mängd vatten åt gången, så att säga. Nettoenergiuttaget blir inte bättre för att det får cirkulera långsamt. Det är snarare tvärtom, ju varmare vattnet får bli i slingorna, desto sämre blir energitillförseln till vattnet, framför allt i och med att utomhusluften försöker kyla bort det som solen värmer upp. Man behöver alltså försöka få vattnet att bibehålla en viss temperaturskillnad mot utomhusluften och inte låta det cirkulera för långsamt.
 
Ja det kanske stämmer att pumpen inte spelar roll för att få runt vattnet. Problemet var att fylla sytemet. Däremot så tror jag att om hastigheten på cirkulationen är lite högre så värms vattnet fortare. Min dränkbara pumpar 3200 liter i timman. Vissa soliga dagar så var vattnet som kom ut från slangen 35 grader, sedan kyls det ju ner snabbt i poolvattnet, men då är det nog en fördel att ha hög cirkulation.
 
Ok, så tipset blir alltså en god cirkulation som kopplas via en separat dränkbar pump och inte koppla cirkulationen genom reningsverket och den ordinarie pump som redan finns??

Ligger inte den dränkbara pumpen i vägen i poolen då man ska görar rent osv??
 
Jo det gör den, därför gjorde jag en speciallösning. Kolla på skissen
 
  • skisst-1.gif
Nice work.

Vad har du för slang, diameter? Vart har du köpt slangen?
 
Jag har en PEM-slang 20mm 200meter den köpte jag på comfortbutiken
 
OK.

Hur är det med temperaturen i vattnet. Jag har ca 30 kubik som ska värmas och hur blir tempen då det har varit molnigt några dagar. Svänger tempen väldigt beroede på väder och vind? Hur har ni det med värmen i poolen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.