Lägenheten vi ska flytta till har ett furugolv med någon form av vitpigment men där de föregående ägarna haft mattor har golvet gulnat. Vi gillar verkligen golvet och det är slipat och fint men vi vill givetvis bli av med så mycket som möjligt av det gula. Är det någon som har tips?

Vissa säger att det gula kommer försvinna på ett par veckor om man tar bort mattorna som täcker solljuset. Kan det stämma?
 
  • Vitpigmenterat furugolv i en matsal, synliga gulnade fläckar där mattor legat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stämmer iallafall för golv utan pigment. Jag tog bort en stor matta från golvet, som legat i flera år (mattan alltså ;)) Det tog nog lite mer än ett par veckor men det syns inte nu och faktum är att jag inte tänkt på det på väldigt länge så förmodligen försvann skillnaden ganska snabbt.

Nu är det ju rätt mörkt men när solen kommer tillbaka försvinner det.
 
C
P Pomp3_ skrev:
Vissa säger att det gula kommer försvinna på ett par veckor om man tar bort mattorna som täcker solljuset. Kan det stämma?
Jag skulle också vilja påstå att det stämmer. Däremot tror jag ett par veckor är väl optimistiskt. Några månader får du nog räkna med iallafall.
 
Jiji Jiji skrev:
Det stämmer iallafall för golv utan pigment. Jag tog bort en stor matta från golvet, som legat i flera år (mattan alltså ;)) Det tog nog lite mer än ett par veckor men det syns inte nu och faktum är att jag inte tänkt på det på väldigt länge så förmodligen försvann skillnaden ganska snabbt.

Nu är det ju rätt mörkt men när solen kommer tillbaka försvinner det.
Om det stämmer så vore det toppen! Vi har pratat med ett antal olika golvfirmor och butiker och alla säger olika. Några säger att golven måste slipas för att sedan behandlas på nytt för att uppnå ett jämnt resultat. Någon annan förslog att man polerar golvet med vitpigmenterad underhållsolja och några andra säger precis som ni att det kommer försvinna av sig självt när golvet utsätts för ljus.

Vi har också fått höra olika teorier till varför det blivit gult. Någon har sagt att det beror på själva mattorna, att den vita färgen sugits upp av mattan, medan andra säger att det blir gult av bristen på solljus. Har också läst någonstans att furugolv blir gult av solljus och det är ju i så fall raka motsatsen.


Är det några fler här inne som har någon teori eller har varit med om liknande? Skulle ni rekommendera oss att testa och flytta in och se om det försvinner av sig själv eller är det bättre att göra någon slipning direkt och göra en ny behandling?
 
Tror inte du kan få ett korrekt svar utan att vi vet precis allting om golvet...

Jag skulle säga flytta in och hoppas annars lägger du en matta där :D
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jag hade testat och sett hur det blir.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
trägolv blir ju mörkare/gulare av solljuset dvs den gula nyansen under bordet försvinner ej. Jag gissar att mattan har sugit bort/ slitit bort det vita pigmentet och man får vitpigmentera det gula område igen. Fråga förra ägarna vad dom har behandlat golvet med och gör det igen på det gula område. Eller lägg en ny matta ;) Lycka till !
 
P Pomp3_ skrev:
Lägenheten vi ska flytta till har ett furugolv med någon form av vitpigment men där de föregående ägarna haft mattor har golvet gulnat. Vi gillar verkligen golvet och det är slipat och fint men vi vill givetvis bli av med så mycket som möjligt av det gula. Är det någon som har tips?

Vissa säger att det gula kommer försvinna på ett par veckor om man tar bort mattorna som täcker solljuset. Kan det
P Pomp3_ skrev:
Lägenheten vi ska flytta till har ett furugolv med någon form av vitpigment men där de föregående ägarna haft mattor har golvet gulnat. Vi gillar verkligen golvet och det är slipat och fint men vi vill givetvis bli av med så mycket som möjligt av det gula. Är det någon som har tips?

Vissa säger att det gula kommer försvinna på ett par veckor om man tar bort mattorna som täcker solljuset. Kan det stämma?
Hur gick det för er? Har samma problem
 
Avvakta ett halvår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.