Karl_kra
Hej,

Jag planerar att beställa nyckelfärdigt Attefallshus från Lettland, från Ecospace Houses. Jag överväger dem för att priset är rimligt, jag gillar designen, de levererar färdiga hus till Sverige på lastbil, har haft ett bra samarbete fram till nu och de har bra recensioner på internet. https://www.ecospace.lv/

Jag undrar om någon har gjort samma beställning?

Tack
 
Kan du inte få någon referens i Sverige från tillverkaren? Om du är den första i Sverige som köper attefallshus av dem, så skulle jag nog tveka väldigt mycket med en beställning. Om de helt saknar erfarenhet av svenska förhållanden, så är det väldigt mycket som kan gå fel.
 
Karl_kra
Tack, ja de har gjort leveranser till Sverige, skickat mig flera bilder på leveranser.
 
Karl_kra
Vi söker helghus för mig och min fru, även för att bo på vintern. Finns det något du skulle förbättra i det här huset?
) C24 träram 9x4m
) 200mm stenull på väggar, 250 i golv
) IKEA kök med vitvaror
) Bänkskiva i massiv trä och trappa till andra våningen
) 2,1 kW luft-luft värmepump
) 80L WiFi vattenpanna
) bomullsplåtar av trä som invändig finish
) Tredubbla glasrutor 84mm
 
  • Modernt kök med grå skåp, trätrappa, grå soffa, ljusa väggar och unik taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, grå skåp, träbänkskiva, svart diskho och kran, inbyggd ugn, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med duschkabin, handfat, spegel och tvättmaskin. Ljus inredning och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första reaktion gäller badrummet. Det ser ut som samma väggmaterial där som i övriga huset. Med andra ord troligen inte en vägg med tätskikt. Nu står där visserligen en duschkabin, men enl. svenska regler så skall rummet ändå betraktas som ett våtrum med tätskikt i väggar och golv.

Det ser ut att sitta ett eluttag under aggregatet på väggen. Det skall vara minst 120 cm mellan uttag och dusch (detta tror jag gäller internationellt).

OM jag ser rätt om avståndet, så har ingen elektriker (Ingen skulle acceptera att spänningssätta ett uttag som sitter för nära duschen) varit inblandad i installationen i Sverige, vilket i så fall är olagligt.

Badrummet och tätskikt är inget lagkrav, men det blir problem med försäkringsbolaget, och om du vill sälja huset ngn gång, En bes. man kommer att slå ned på det.

Elen däremot, om jag ser rätt. Är direkt olaglig. Du som ägare är ansvarig för att den är korrekt. OM firman även står för montering på plats, så är det absolut läge att höra hur de löser elinstallationen. De måste ha en elfirma som lagligen får installera i Sverige.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Karl_kra Karl_kra skrev:
Vi söker helghus för mig och min fru, även för att bo på vintern.
Om jag förstår detta rätt, så är alltså tanken att detta skall bli en huvudbyggnad på en tomt? I så fall kan du inte bygga bygglovsfritt enl. attefallsreglerna. Det får man bara göra om huset är en komplementbyggnad till en bef. huvudbyggnad.

Men du kan söka bygglov för att bygga fritidshus.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Karl_kra
Tack,

Detta var ett fel av elektriker. De flyttade eluttaget.
Invändig finish är vattentålig, men jag kommer att välja faner med monolitisk beläggning för badrum.

Huset har 3-fasförsörjning och elcentral med säkringar. De har elektrikercertifikat för huset. Även vattenavloppssystem för vintern är installerat.

Troligtvis måste jag ansöka om bygglov. Fanns det några lättnader för bygglov för hus till 30m2?

Kanske kommer något annat i åtanke?
 
  • Rörsystem med ventiler och isolerade rör inuti ett öppet skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral monterad på trävägg med öppen dörr och synliga säkringar. Modern, stilren, säkerhetsanordning i bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild av ett litet badrum med handfat, toalett och väggmonterad vattenvärmare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrikercertifikat är ingen känd/definierad term. Det kan betyda i stort sett vad som helst. Namnet indikerar att det inte är något som installeras enligt svenska regler.

Vattenfördelaren ser inte ut att uppfylla svenska regler. Den skall sitta i vattentätt utrymme, framförallt tätt i botten med läckageindikering (oftast ett skvallerrör ut i rummet, så en läcka upptäcks).

Valet av väggmaterialen i badrummet låter inte som det uppfyller svenska regler. Som sagt inte olagligt, men försäkringsbolaget gillar det inte, och det sänker värdet kraftigt på huset. Vissa kommuner ställer krav i bygglovet om att våtrummet skall vara fackmannamässigt, vilket är tveksamt om de får kräva, men utmanar man en sådan regel så riskerar du att slutbevis försenas ett år eller mer (böter om du flyttar in innan slutbevis finns).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Elcentralen saknar huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Ser dessutom ut att det bara är de två sista säkringar som är 10A och resten är 16A, svårt att se på bilden, verkar konstigt om det är så men behöver inte vara det.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det missade jag.

Sammantaget så visar bilderna väl ett rätt typiskt hus som inte är byggt enligt de regler som gäller i Sverige. Den saknade jordfelsbrytaren och saknad huvudbrytare tror jag inte är godkänt någonstans i den "civilicerade världen".
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Karl_kra
Tack, jag fick svar från tillverkaren.

Badrummet är vattentätt och med vattentät inredning. Jag valde kakel i badrummet. Även pannan kommer att vara i ett vattentätt utrymme.

Det finns en huvudströmbrytare. För Sverige gör de elinstallation enligt Sveriges regler. Det finns flera elkretsar. 16A är för värmepump, spis och vattenpanna.

Exemplet de skickade till mig var från lettiska hus enligt kundens efterfrågan.
 
"vattentätt" betyder fortfarande inte att det uppfyller svenska typgodkännanderegler. Vilket är ett krav för fackmannamässigt utförande i Sverige.

Be om att få en beskrivning på vilet tätskiktssystem de tänker använda. Sedan kan du titta på BKRs hemsida, där finns alla typgodkända system listade.

Och som sagt bilden på vattenfördelaren ser ut att vara väldigt långt ifrån en godkänd lösning i Sverige.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Karl_kra
Varför tvivlar du på professionaliteten hos Ecospace? Kommunikationen har varit väldigt smidig. Jag har fått svar och bevis på allt jag begärt. Även bilder på deras erfarna team och tillverkningsplats.

De skickar mig hyperlänken till BKR tidigare. Jag tror att man inte behöver lura dem.
 
Jag tvivlar på deras förmåga/kunskap att bygga hus efter svenska normer/regler. OK, de verkar känna till BKR. Men har du fått svar på vilket system (tillverkare) de tänker använda?

Har de koll på "säkert vatten"? bilden på fördelaren tyder på att de inte har koll på det.

Jag tror inte att de kommer att lura dig (den risken finns säkert också), men jag tvivlar på deras kunskap om vilka regler som gäller för ett husbygge i Sverige.

Här har funnits tidigare trådar om folk som beställt hus/stugor från olika baltiska leverantörer och ofta med stora vattenskador som följd.
 
Karl_kra
Allt är i processen
 
  • Tom pool med udda perspektiv ger illusion av vägg istället för golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.