Mitt innertak är nå slags skivor, med skarvar emellan. Kan jag spackla skarvarna för att få ett helt slätt tak? Hur kan jag undvika att det spricker i framtiden? Kan jag först fylla dem med latex/akryl-fog och sedan spackla över? Eller ska jag sätta såna pappersremsor man spacklar över? Eller kanske både och?
Eller kanske det räcker med bara akrylfog och sedan måla direkt utan spackel, eller syns skarvarna då kanske?

Så här ser taket ut:
Innertak med synliga skarvar mellan skivor i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lego Pusselsson skrev:
Mitt innertak är nå slags skivor, med skarvar emellan. Kan jag spackla skarvarna för att få ett helt slätt tak? Hur kan jag undvika att det spricker i framtiden? Kan jag först fylla dem med latex/akryl-fog och sedan spackla över? Eller ska jag sätta såna pappersremsor man spacklar över? Eller kanske både och?
Eller kanske det räcker med bara akrylfog och sedan måla direkt utan spackel, eller syns skarvarna då kanske?

Så här ser taket ut:
[bild]
Hej. Tror säkert det fungerar bra att fylla med latexfog om man gör det rätt. Använd inte gammal latexfog.
Fyll upp springan ordenligt och skrapspackla så inget är utanför.
En billig latexfog sjunker in mer när den torkat så du behöver kanske dra ett varv till, inte för att få det slätt men för att ha tillräcklig marginal mot sprickbildning.
Sista varvet kör du med vanligt spackel för att få det riktigt slätt och kunna slipa på det. Mvh
 
  • Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
Varför vill man ha ett slätt tak? Jag har skivor av din sort på längden och tvären i varenda rum i huset utom 2, och de taken är fulast. Tycker skivorna och skarvarna ger lite liv. Ett inomhustak med diagonalt placerade rektangulära takskivor och synliga skarvar som ger ett mönstrat utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Man tycker väl olika, personligen hatar jag den typen av tak med alla skarvar.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Tror det blir svårt att spackla det där och förvänta sig ett bra resultat, de fasade kanterna är väl tänka att vara synliga. Sätter du vanligt gips så har du ju spackelkant runt om för att få det slätt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Återuppväcker denna tråd eftersom jag är nyfiken på hur du valde att göra med skarvarna mellan skivorna på innertaket. Hittade du någon bra lösning och är du nöjd med resultatet?
 
Jag är också intresserad. Angående den avslutande spacklingen som nämndes - fäster spacklet bra i taket?
 
  • Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
Bump
Också nyfiken på hur det blev då jag funderar på att göra något liknande
 
Bumpar också. Mina skarvar har blivit större i och med att huset rört sig och det har uppstått mindre glipor. Funderar på att fylla igen med någon elastisk byggfog?
/Johan
 
Målarfog kanske, om det inte räcker att måla
 
Enda rätta är att spackla skarvar , sen tapetsera taket med microlit liknande så säger min målare iaf
 
Hej, tack för alla tips. Hade hoppats på att någon elastisk fog hade räckt, men färgen spricker väl ändå om huset fortsätter röra sig. Ska kika på microlit, verkar dock vara ett större jobb. Förstår det som att man klär in hela taket och inte bara skarven.
Tack för tipsen!
 
Har du en bild?
 
Det som glänser är gammal lasyr.
Vitt innertak med synlig skarv, vedspisrör, fönsterkarm synlig nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mäter spricka på vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
målartvätta taket, målarfog i springorna och rolla sedan hela taket 2 ggr,
 
  • Gilla
stjxle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.